مریم سمائی: صدای قیژقیژ چرخ‌ها و نفس‌زدن‌هایش به گوش می‌رسد. از خم جاده که بگذرد شیار خوش رنگ چرخ دوچرخه‌اش وارد جنگلی می‌شود که سرتاسر سبز و باطراوت است و نوید زندگی می‌دهد.

دوچرخه

سال‌هاست که مسیرهای مختلف را در دل طبیعت رکاب می‌زند و هر بار حال بهتری نسبت به قبل دارد. برایش فرقی نمی‌کند کجا باشد؛ در دل جنگل یا دشت و کویر یا حتی کوه و دره. وقتی کوله‌بار کوچکش را در ترک دوچرخه‌اش می‌بندد و راهی می‌شود همین برایش معنای زندگی است.

ایوب ثروت، مردی ۶۳ساله است که از اوایل دهه۸۰ زمانی که تقریبا ۴۵ساله بود دوچرخه کهنه‌اش را رو به راه کرد و به همراه دوستش پا به رکاب شد.

خودش در این‌باره می‌گوید: «همیشه بر حسب عادت صبح‌ها پیاده‌روی می‌کردم یک روز دوستم - محمد ارشد ابیانه- را دیدم که با دوچرخه به سمت سرخه‌حصار می‌رود تا دوچرخه‌سواری کند آن روز این جرقه در ذهنم زده شد که من هم پا به رکاب شوم و به جای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری کنم. وقتی به خانه برگشتم دوچرخه کهنه‌ام را رو به‌راه کردم و روزهای تعطیل همراه دوستانم به دوچرخه‌سواری پرداختم. کم‌کم دوچرخه‌سواری جزو لاینفک زندگی‌ام شد.

دوچرخه جدیدی خریدم و هفته‌ای یکی‌دو بار دوچرخه‌سواری می‌کردم. الان هم تجربه دوچرخه‌سواری در مسیرهای مختلف کشور و خارج از کشور را دارم. به‌نظر من همه افراد از دوران کودکی دوچرخه‌سواری را یاد می‌گیرند و آن را دوست دارند. رکاب زدن، سرعت گرفتن، هیجان و... موجب می‌شود که بچه‌ها علاقه زیادی به دوچرخه‌سواری داشته باشند من هم از بچگی دوچرخه‌سواری می‌کردم اما از سال‌های۸۰، ۸۱ بود که دوچرخه‌سواری را جدی گرفتم و آن را به همراه دوستانم دنبال کردم. »

  • زیبایی مسیر جلفا- ارسباران

من الان بسیاری از مسیرهای اطراف تهران و مسیرهای مختلف کشور را رکاب زده‌ام؛ فیروزکوه، زرین‌دشت و...  مسیرهای زیبایی است که بارها به آنجاها سفر و با دوستانم دوچرخه‌سواری کرده‌ام. دور قشم، از تهران تا اندیمشک، از اندیمشک تا بندرگناوه و بندرعباس، از جلفا تا آستارا و... ازجمله مسیرهایی است که در آنها پا به رکاب شده‌ام. به چند کشور هم با دوچرخه سفر کرده‌ام و تمام هدفم ترویج دوچرخه‌سواری، حفظ محیط‌زیست، انجام سفر ارزان و... بوده است.

ثروت، زیباترین مسیر طی شده را مسیر جلفا به سمت ارسباران و بازدید از قلعه‌کلیبر می‌داند و می‌گوید: البته تمام جاده‌ها و تمام طبیعت ایران زیباست اما من معمولا مسیرهای خلوت و جنگلی را ترجیح می‌دهم. مسیری که طی این سال‌ها خیلی برایم جالب بوده مسیر جلفا به سمت ارسباران است. این مسیر بی‌نهایت زیباست. مسیرهای دیگر مانند دور دریای خزر، کردکوی تا آستارا و بسیاری از مسیرهای بکر ایران هم زیباست و برای دوچرخه‌سواری به دوستان پیشنهاد می‌کنم.

  • با تور همراه شوید

او که معمولا در فصل‌های مختلف با دوچرخه‌اش راهی طبیعت می‌شود در ادامه می‌گوید: «همه فصل‌ها برای دوچرخه‌سواری خوب است البته فصل بهار معمولا نیمه شمالی کشور مناسب دوچرخه‌سواری است و فصل زمستان نیمه جنوبی کشور. من تجربه سفر با تور دوچرخه‌سواری و انفرادی را دارم. برای من هر دو نوع سفر جذاب بوده است اما پیشنهاد می‌کنم که اگر تازه می‌خواهید دوچرخه‌سواری کنید حتما با تور همراه شوید زیرا تورها ضوابط مشخصی دارند، راه‌ها را بهتر می‌شناسند و امنیت و مراقبت بیشتری دارند. »

ثروت از مشکلات پیش‌روی یک دوچرخه‌سوار هم برایمان می‌گوید؛ «راه‌های ناایمن، حمل تمام ملزومات سفر با یک دوچرخه، ورود به حریم حیوانات وحشی، تردد از کنار خودروهای سنگین در جاده‌ها و... می‌تواند برای یک دوچرخه‌سوار خطرآفرین باشد. » او می‌گوید: «بارها پیش‌آمده که وسایل دوچرخه‌سوار در طبیعت از بین رفته.

حیوانی وسایلش را ربوده یا به چادرش آمده و موجب نگرانی شده است. البته من بعید می‌دانم که حیوانات خطر داشته باشند اما چون ما وارد حریم خصوصی آنها می‌شویم باید مراقب باشیم و محافظت کنیم. خوبی حضور در تورها این است که در نقاطی کمپ می‌زنند که مشکل‌آفرین نباشد. گاهی پیش می‌آید که حیوان به‌دنبال غذا می‌آید بنابراین نباید دوچرخه‌سوار ظرف غذایش را رها کند یا در داخل چادر غذای باز شده باقی بگذارد. تمام وسایل باید بسته‌بندی باشند تا مشکلی پیش نیاید. »

آقای ثروت اهل کوهنوردی هم هست او می‌گوید: «بارها از کوه پرت شده‌ام اما خوشبختانه آسیب‌دیدگی جدی نداشته‌ام. چند وقت پیش در سفر به ترکیه مسیر دریای سیاه را رکاب می‌زدم. این مسیر روستایی بسیار کوهستانی بود و سربالایی و سرپایینی‌های تندی داشت. در حال رکاب‌زنی بودم که ناگهان یک خودروی سنگین از کنارم عبور کرد و دستش را روی بوق گذاشت من هم تعادلم را از دست دادم و درون چاله‌ای افتادم و دچار آسیب‌دیدگی شدم اما بخیر گذشت. از این دست حوادث زیاد است اما با کمی دقت و مراقبت می‌توان از کنارشان عبور کرد. »

  • مردم دوچرخه‌سواران را دوست دارند

او برخورد مردم را بسیار خوب عنوان می‌کند و می‌گوید: «مردم چه در داخل ایران چه خارج از کشور دوچرخه‌سوار را ورزشکار می‌دانند و برایش احترام قائلند. من از برخورد بسیار خوب مردم تشویق شده‌ام که باز هم دوچرخه‌سواری کنم. آنها وقتی دوچرخه‌سواری را می‌بینند او را به خانه‌شان دعوت می‌کنند و از او پذیرایی می‌کنند. به‌طور کلی هر کاری که از دستشان بربیاید برای راحتی سفر او انجام می‌دهند. »

آقای ثروت تعمیرکار تلویزیون است. او درباره تداخل سفر با کارش می‌گوید: «من هر زمان که فرصت کنم با دوچرخه‌ام سفر می‌کنم به‌نظرم افرادی که می‌گویند وقت نداریم برای سفر یا دوچرخه‌سواری در حال بهانه‌تراشی هستند. سفر با دوچرخه بسیار کم‌هزینه است و همه افراد یک زمانی را در طول ۳۶۵روز سال به‌دست می‌آورند که به سفر اختصاص دهند. به‌نظر من دوچرخه‌سواری و سفر با دوچرخه فوق‌العاده و بسیار لذتبخش است. »

  • با شهردار هم رکاب زده‌ام

او به طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو هم اشاره‌ای می‌کند؛ «این طرح را دوست دارم و بارها همراه با شهردار رکاب زده‌ام. به‌نظر من اینکه یک روز در وسط هفته به مقوله دوچرخه‌سواری اختصاص داده شده بسیار مفید است و به پاکیزگی هوای شهر کمک می‌کند. امیدوارم یک روز این طرح همگانی شود. »

او خاطرات جذاب زیادی از سفر با دوچرخه دارد؛ «تمام خاطرات خوب من در سفر با دوچرخه بوده است. شاید یکی از بهترین‌هایش زمانی بود که با دوچرخه به شمال کشور سفر و در قلعه‌کلیبر اتراق کردیم. آن شب و حضورمان در قلعه همیشه برای من خاطره‌انگیز است. »

کد خبر 446191

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha