چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۲۰:۱۳
۰ نفر

آزاده بهشتی دادگاه استیناف لندن درخواست فرجامخواهی گالری برکت را مبنی بر اعتراض به حکم دادگاه استیناف به نفع ایران رد کرد

امید غنمی مدیر کل حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این مطلب، گفت: با توجه به حکم اخیر دادگاه لندن بار دیگر موفقیت بزرگی برای ایران در این پرونده حقوقی بدست آمد. البته این حق برای گالری برکت وجود دارد که در مدت دو ماه آینده با پرداخت هزینه هنگفتی درخواست فرجام خواهی خود را به پارلمان انگلستان به عنوان مرجع عالی‌تر تقدیم کند.

به گفته غنمی در صورتی که پارلمان انگلستان درخواست گالری برکت را بپذیرد، بار دیگر پرونده را مورد بازبینی قرار خواهد داد.حکم دادگاه لندن درباره بازگرداندن اشیای تاریخی جیرفت به ایران در تاریخ اول دی به نفع کشور ما صادر شد.
با صدور حکم دادگاه لندن به نفع ایران گالری برکت تنها فرصت یک ماههای داشت تا اعتراض خود را به دادگاه استینافخواهی ارائه دهد. با اعتراض مجدد گالری برکت به دادگاه انگلستان، بار دیگر رأی این دادگاه به نفع ایران صادر شد و موفقیت دیگری در این پرونده نصیب ایران شده است.

پیش از این نیز وکلای انگلیسی دادگاه استینافخواهی از حکم اولیه پرونده گالری برکت (اشیای جیرفت)، پس از انعقاد جلسات دادگاه، احتمال صدور حکم به نفع ایران را بیش از 50 درصد تخمین زدهاند.
به همین دلیل و با توجه به این که در مرحله نخست دادگاه گالری برکت صدور حکم علیه جمهوری اسلامی ایران و به نفع گالری برکت انجامید، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مرحله دوم (استیناف خواهی) تعداد دیگری از وکلای برجسته انگلیسی را استخدام کرد تا دفاعیات موثرتری را از دعوی ایران برای استرداد 18 قلم اشیای متعلق به جیرفت به ایران را به عمل آورند.»

دادگاه لندن بعد از بررسی پرونده حراج اشیای جیرفت در گالری برکت با توجه به نقض حکم دادگاه بدوی، ادعای ایران را بر 18 اثر تاریخی وارد دانسته و حکم نهایی خود را به نفع ایران صادر کرد.
سفارت ایران در لندن از 2 سال پیش، پس از اطلاع از حراج آثار تاریخی ایران در گالری برکت موضوع را به سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری اطلاع داد. سازمان از طریق دفتر خدمات حقوقی ایران در پاریس و با طرح دعوی در دادگاه، تلاش برای بازگرداندن این آثار را آغاز کرد.

به گفته مدیر کل حقوقی سازمان میراث فرهنگی، این سازمان در دور دوم رسیدگی به پرونده در لندن با تعویض تیم وکلای خود و بهره گیری از تجربیات وکلای خبره توانست در راستای پیروزی ایران در این دادگاه اقدام کند.

حدود نه ماه پیش دادگاه عالی بریتانیا رای داده بود که دولت ایران نمیتواند مانع حراج 18 قطعه اثر تاریخی مربوط به دوره هخامنشیان از سوی گالری برکت در لندن بشود.
اما روز گذشته (جمعه 30 آذرماه)، قضات دادگاه تجدید نظر حکم دادگاه عالی را نقض کرده و اعلام کردند با توجه به قوانین ایران که کاوش و حفاری بدون مجوز برای آثار باستانی با قدمت بیش از 100 سال ممنوع میداند، این کشور میتواند مالکیت خود را بر قطعات تاریخی مورد بحث ثابت کند.

18 اثر هخامنشیان شامل دو کوزه، 5 جام، 6 گلدان، یک کاسه، یک ظرف و سه وزنه که طی سالهای 2001 تا 2004 میلادی و پس از آنکه جاری شدن سیل در درههلیلرود(در جیرفت کرمان)،گورهای باستانی آن منطقه را نمایان ساخت، مورد چپاول قرار گرفته و به بازارهای بینالمللی قاچاق شد.

خاطرنشان میشود که آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرده که گالری برکت ارزش مالی آثار حراجشده جیرفت را حدود 250 هزار پوند تخمین زده است.
گالری برکت که شعبهای در محله میفر در مرکز شهر لندن و شعبه دیگری بورلی هیلز لسآنجلس دارد، به خانواده یهودی به نام برکت تعلق دارد. این خانواده 5 نسل است به جمعآوری و داد و ستد آثار تاریخی اشتغال دارند.

همشهری امارت

کد خبر 44863

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز