شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱
۰ نفر

سروش جنابی -دبیر تحریریه: انتظار می‌رفت حادثه دلخراش پلاسکو و خسارت‌های جانی و مالی آن که تا مدت‌ها جامعه را اندوهگین و کاسبان بسیاری را آواره کرد، نقطه پایانی بر دفتر سهل‌انگاری‌ها و رفع مسئولیت‌ها و نقطه آغازی بر اتخاذ تدبیری بر پایه خرد و تعامل جمعی باشد تا آرامش به شهر حادثه‌زده ما بازگردد.

جنابی-دبیرتحریریه

که چنین نشد. متأسفانه وقوع حریق اخیر در انبار مجاور یکی از میدان‌های تاریخی تهران، نشان داد که پلاسکو و حسن‌آباد دو روی یک سکه رایجند.
چرا این سکه هنوز هم رواج دارد و برای زدودن آرامش شهروندان خرج می‌شود؟ واقعیت این است که داستان آنقدر نخ‌نما شده که بازخوانی آن حوصله هر خواننده‌ای را تنگ می‌کند. ساختمان‌های فرسوده‌ای که مالکانشان امکان بازسازی و نوسازی را ندارند و به دلایل مختلف به قیمتی مناسب اجاره نمی‌رود، پس به تنها مشتریان صنوف مجاور به‌عنوان انبار و کارگاه اجاره می‌دهند. همچنین است سراهای بازار یا پاساژهایی که سازه و سیستم برق‌رسانی آن مستهلک شده‌اند و مستأجر و مالک به صدها بهانه تن به ایمن‌سازی نمی‌دهند. جالب اینجاست که این تخلفات و اهمال‌کاری‌ها در سایه غفلت و ناآگاهی مسئولان شهر صورت نمی‌گیرد، چراکه انبوه پرونده‌های موجود در شهرداری و فهرست‌های اعلامی آتش‌نشانی درباره ساختمان‌ها و اماکن ناایمن تجاری و مسکونی نشان می‌دهند که مشکل در نقطه دیگری لانه کرده است.
درست است که شهرداری متولی امور شهر است، اما حدود اختیارات آن برای مهار و پیشگیری این معضل کفایت نمی‌کند؛ زیرا ساختار بروکراتیک دولت و قوانین جاری به‌طور سنتی این مجوز را به شهردار نمی‌دهد که رأساً و بدون واسطه با خاطیان برخورد قاطع داشته باشد. به بیان دیگر، اقدام قاطع و مؤثر شهرداری به‌طور مثال برای پلمب اماکن تجاری یا توقف فعالیت کسب یا رعایت موارد ایمنی به هماهنگی با سایر نهادها از جمله قوه قضائیه و ضابطان قوه قضائیه نیاز دارد که این فرایندی زمانبر و پیچیده را رقم می‌زند و تاکنون توان مهار خاطیان و پیشگیری از بحران را نداشته‌است.
مدیر ارشد شهری تهران مانند همتایانش در سایر کلانشهرهای جهان برای مقابله با چنین معضلاتی مبسوط‌الید نیست و جایگاه فرمانده امور شهری را ندارد. حلقه مفقوده در حل این ماجرای کهنه، مدیریت واحد شهری است. به نظر می‌رسد که شهردار تهران با توجه به حمایت و مقبولیت همگانی، بتواند در این دوره ضرورت ایجاد مدیریت واحد شهری برای ساماندهی شهر را که مشکلات مزمنی در کالبد خود پرورش داده است، در نظام بروکراتیک دولت توجیه کند و مهر تأیید آن را بگیرد. این امر از برنامه سوم توسعه تاکنون مسکوت مانده‌است.

کد خبر 449956

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha