همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور گفت: نسل‌ها به خصوص نسل امروز بدانند که ویژگی‌های امیرکبیر در خون ملت ایران است و تک تک جوانان ما امیرکبیر هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد یکشنبه شب(19 اسفند) طی سخنانی در مراسم نکوداشت دویستمین سالگرد تولد محمدتقی خان امیرکبیر که از سوی سازمان میراث فرهنگی برگزار شد،ادامه داد: دنیا بداند اگر روزی بیگانگان با خدعه و نیرنگ امیرکبیر را از ملت ما گرفتند، امروز ملت ایران آگاه و هوشیار است و راه امیرکبیر را ادامه می‌دهد و به فضل الهی در آینده نزدیک، آرزوهای تاریخی خود را محقق خواهد کرد و ایران عزیز بر قله افتخار خواهد نشست.

وی در ادامه با بیان اینکه  ماجرای امیرکبیر و امیرکبیرها از یک طرف خودباوری و غرور ملی را در ما زنده می‌کند و از سوی دیگر غم سنگینی را بر دل ما می‌نشاند، افزود: خوشحالی و غرور از این بابت که از بطن بالنده ملت ایران همواره مردان و زنان بزرگ سر بلند و کاروان حرکت ایران را به سمت قله‌های کمال هدایت می‌کنند، شخصیت و غرور ملی را بر می‌گردانند و موانع پیش روی ملت را برمی‌دارند.

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به دورانی از زندگی امیرکبیر گفت: دوران قبل از روی کار آمدن امیرکبیر یکی از سخت‌ترین و سیاه‌ترین دورانی بود که بر کشور ما گذشت. شما شرایط اقتصادی و فرهنگی را نگاه کنید؛ بدترین دوران تاریخ سیاسی ملت ماست. بیگانگان بر همه‌ شئون کشور ما حاکم بودند و بیگانه‌پرستی در کشور ما رواج داشت و دو - سه قدرت ایران را کانون تسویه‌حساب‌های خود کرده بودند؛ مثلا انگلیس با روسیه، روسیه با انگلیس، انگلیس با فرانسه و یا بالعکس. آن‌ها از ضعف و فترت برخی از حاکمان استفاده و تا اعماق جان سیستم حکومتی ما نفوذ کردند. به لحاظ روحیه‌ ملی و خودباوری ملی هم ایران دو جنگ سنگین را پشت سر گذاشته و دو قطعنامه سنگین که هر وقت انسان به یاد آن‌ها می‌افتد می‌نشیند و گریه می‌کند، به ملت ایران تحمیل شده بود و ملتی که تمام تاریخ و تمدن بشر، مدیون مجاهدات‌ و تلاش‌های اوست، در این زمان از نظر روحیه‌ ملی تحقیرشده و شکست‌خورده بود و از لحاظ علمی و فن‌آوری یک دوره‌ حداقل 100 ساله فترت و عقب افتادگی اقتصادی را می‌گذراند؛ چنان که کشوری که روزی پایگاه نجوم و ریاضیات بود به یک کشور عقب‌مانده، فقیر و فرسوده تبدیل شده بود. از لحاظ ساختار حکومتی نیز حکومتی تا دندان فاسد که در آن هر کس به فکر منافع خود بود، حاکم شده بود. همه به فکر ارتباط با بیگانه و دست‌اندازی به حقوق عمومی مردم بودند و حق خود می‌دانستند که بیت‌المال را بگیرند و هیچ خدمتی نکنند و ایران را ملک و مردم را رعیت خود می‌دانستند. از لحاظ قدرت نظامی نیز می‌دانیم که ما در چه وضعیتی بودیم‌ و در این میان هزینه‌های زیادی به ملت تحمیل می‌شد؛ در حالی که دفاعی از مرزهای کشور صورت نمی‌گرفت.

رییس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه در واقع می‌توان گفت امیرکبیر تجلی دمیدن روح ایران در کالبد زمان خود است، اظهار کرد: در واقع امیرکبیر کسی است که در آن موقع ملت ایران به او نیاز داشت،‌ ملت ایران هیچ‌گاه غلبه‌ بیگانگان، حقارت،‌ عقب‌ماندگی و حاکمیت انسان‌های خودخواه، طلب‌کار و فاسد را نپذیرفته بود و زیر بار آن نرفته بود. امیرکبیر آمد که ایران را از وضعیتی که در آن دچار بود رها کند و در چند جبهه‌ سنگین، وارد نبردی سرنوشت‌ساز شد. باید اقتصاد کشور را سامان می‌داد، وضعیت نظامی کشور را مناسب می‌کرد و در جهت اعتلای کشور قدم برمی‌داشت و هم‌زمان با انسان‌های فاسد، حقیر و کوچک که حاضر نبودند امیرکبیرها را تحمل کنند به چالش و مبارزه می‌پرداخت.

وی با بیان اینکه امیرکبیر موفق بود، افزود: امروز تاریخ نشان می‌دهد که او موفق بوده است و ای کاش مدت بیشتری در کشور نقش‌آفرینی می‌کرد و این اجازه به او داده می‌شد؛‌ چراکه باعث می‌شد فاصله‌ ملت ایران با پیشرفت کمتر شود و عقب‌ماندگی ایجاد شده جبران؛ البته مسوولیتی که امیرکبیر داشت بسیار سنگین و سخت بود.

رییس‌جمهور ادامه داد:‌ اکنون ببینید که انقلاب اسلامی آمده، دست اجانب را قطع کرده، ‌خودباوری ملت ایران را به اوج رسانده، عزت را به ملت ایران برگردانده و در صحنه‌ نبرد با دشمنان موفق بوده، ولی اکنون نیز وقتی می‌خواهید اصلاحات اساسی بکنید می‌بینید که خیلی سخت است و قطع کردن دست‌ کسانی که مذاقشان به پول‌های مفت و بهره‌مندی بی‌زحمت عادت کرده‌، کار سختی است، هم‌چنین قطع سرانگشتان دشمنان کار سختی است؛ در حالی که ما بر روی غلطک قرار داریم، حال ببینید که امیرکبیر در اوج تنهایی و کثرت دشمنان چه مسوولیت و کار سختی را بر عهده داشته است.

وی گفت: همه ما امروز به امیرکبیر افتخار می‌کنیم و او را به عنوان الگوی مدیر ایرانی، اندیشه ایرانی، خودباوری ایرانی و ایستادگی ایرانی می‌شناسیم.

رییس‌جمهور هم‌چنین گفت: امیرکبیر می‌توانست افرادی را جمع کند و با مخالفان خود درگیر شود؛ ولی چرا نکرد؟ آیا انسان ترسویی بود، نه؛ می‌دانست که اگر درگیر شود اساس ایران فرو می‌ریزد و نهایتا جان خود را مظلومانه در راه دفاع از میهن داد.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش گفت: وقتی پرده‌ها کنار برود مشخص می‌شود افرادی مانند امیرکبیر کجا هستند و افرادی که به این ملت و کشور خیانت کرده‌اند، کجا.

وی همچنین با استقبال از پیشنهاداتی که مشایی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه داد در مورد پیشنهاد وی مبنی بر این‌که نشان لیاقتی که به افرادخدمتگزار داده می‌شود به اسم امیرکبیر نامگذاری ‌شود، گفت: ان‌شاءالله نشان لیاقت به تصویب دولت با نام امیرکبیر ثبت خواهد شد.

کد خبر 46145

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز