سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۰:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس نظارت بر بورس‌ها و بازارها گفت: بورس سال جدید را با ابزارهای جدید مالی آغاز می‌کند.

به گزارش اطلاع‌رسانی بورس تهران، محمودرضا خواجه نصیری ادامه داد: جداسازی رکن نظارت و مقام اجرا، تشکیل ساختارهای سازمان و شرکت بورس، بررسی و مطالعه ابزارهای معاملاتی مانند صکوک و معاملات آتی، بررسی بازارهای خارج از بورس و راه‌اندازی شرکت‌های تامین سرمایه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشاع از مهم‌ترین فعالیت‌های بورس در سال 86 بود.

وی با بیان این مطلب که قانون جدید بازار اوراق بهادار ظرفیت‌های زیادی برای توسعه بورس دارد افزود: تلاش شد تا در سال 86 از همه این ظرفیت‌ها استفاده شود.

خواجه نصیری ادامه داد: در بورس کالا نیز با راه‌اندازی بورس نفت و ورود محصولات پتروشیمی اقدامات خوبی برای گسترش فعالیت‌ها صورت گرفت.

رییس نظارت بر بورس‌ها و بازارها تصریح کرد: گردش معاملات بازار سهام در سال 86 نسبت به مدت مشابه سال قبل از وضعیت بهتری برخوردار بود. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال حجم معاملات نیز نسبت به سال پیش افزایش یابد.

خواجه نصیری گفت: در این سال گام‌های خوبی برای خصوصی‌سازی شرکت‌های مشمول اصل 44 برداشته شده است. هرچند که ممکن است این اقدامات کافی نباشد، اما تجربه‌ای جدید و یک گام اولیه برای خصوصی‌سازی بود که نشان داد بورس توان انجام چنین معاملاتی را دارد.

وی تاکید کرد: در مجموع امسال پذیرش شرکت‌های بزرگ در بورس و اطلاع‌رسانی آنها تجارب خوبی را برای بازار سرمایه به همراه داشت. البته انجام این امورهم نیازمند فعالیت‌های همه جانبه بود.

رییس نظارت بر بورس‌ها و بازارها با بیان این که نتایج ایجاد ابزارها و نهادهای شکل گرفته در بازار سال آینده محسوس خواهد بود، افزود: ظرفیت‌های ایجاد شده به کمک این اقدامات موجب گسترش و توسعه بیش از پیش بازار در سال 87 می شود.

به علاوه معتقدم که روند فعالیت‌های سال 86 نوید بخش ایجاد بسترهای مناسب به منظور افزایش حجم معاملات در سال آینده خواهد بود. این در حالی است که راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تامین سرمایه در بورس اوراق بهادار کمک بزرگی به توسعه بازار می‌کند، چراکه موجب تجمیع و هدایت نقدینگی شده و بستر حرکت نقدینگی را فراهم می‌کنند.

علاوه بر این به دنبال اقدامات انجام شده در سال 86 انتظار می‌رود که سال آینده شاهد روزهای خوبی برای بازار سرمایه کشور باشیم.

وی گفت: بورس مبدا ورودی فرایند خصوصی‌سازی است و نقش پررنگی در خصوصی‌سازی شرکت‌های بزرگ دولتی دارد.

خواجه نصیری ادامه داد: اجرایی‌شدن دستورالعمل قراردادهای آتی در سال آینده هم کمک زیادی به توسعه بازار کرده و بستر لازم را برای رشد آن فراهم می‌کند. این در حالی است که بورس، سال 87 را با ابزارها و نهادها ی خوبی آغاز می‌کند که در سال 86 وجود نداشته است.

وی در مورد بورس کالا گفت: هرچه اقتصاد به سمت خصوصی‌سازی میل کند تمایل به وجود بورس کالا بیشتر خواهد بود. زیرا تجربه نشان داده که متصدیان واقعی هر بخش ( تولیدکنندگان و مصرف کنندگان) از عرضه مستقیم محصولات در بورس کالا استقبال کرده و انجام معامله در این بازار برایشان، مطلوب است.

کد خبر 46251

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز