سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۰:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از گذشت 9 ماه از برگزاری انتخابات در بلژیک 5 حزب این کشور جهت تشکیل یک دولت دائم به توافق رسیدند.

به نوشته ال موندو، بر اساس توافقنامه این 5 حزب دولت جدید بلژیک به ریاست ایو لترمه از حزب دموکرات مسیحی تشکیل خواهد شد. حزب دموکرات مسیحی بلژیک به ریاست لترمه در انتخابات عمومی این کشور در ماه ژوئن 2007 به پیروزی رسیده بود.

رادیو تلویزیون دولتی فرانسوی زبان RTBF در این باره گزارش داد: لترمه به همراه رهبران 5حزب بلژیکی به نام‌های بارت استومرز لیبرال فلامان از حزب "اوپن وی ال د" ، دیدیه ریندر والون، اتین شوپه از حزب دموکرات مسیحی فلامان، ژوئل میلکه فرانسه زبان از حزب "سی د اچ"،  و الیو دی روپو فرانسه زبان از حزب سوسیالیست پس ازیک شب مذاکره به توافق جهت تشکیل دولت جدید بلژیک دست یافتند.

این توافقنامه در 40 صفحه تدوین شده است و در برگیرنده سیاست‌های اصلی دولت بلژیک در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، دفاعی، نظارت بر مهاجرت و یا مبارزه علیه تغییرات جوی است.

انتظار می‌رود طی روز‌های سه شنبه 18 و چهارشنبه 19 مارس هیات رئیسه پنج حزب یاد شده رسما حمایت خود را از مفاد این توافقنامه اعلام کنند.

انتظار می‌رود روز پنجشنبه 20 مارس گای ورهوفشتات نخست وزیر موقت از حزب لیبرال استعفای خود را تقدیم پادشاه بلژیک کند.[توافق بر سر تشکیل دولت موقت در بلژیک پس از شش ماه بحران]

سپس لترمه که در انتخابات فدرال 2007 به پیروزی رسیده بود به پارلمان پلژیک خواهد رفت و در پارلمان به قرائت بیانیه دولتی که براساس توافق میان پنج حزب بلژیکی تنظیم شده است، خواهد پرداخت.

پس از سخنان لترمه مجلس جهت رای اعتماد و یا عدم اعتماد به لترمه تشکیل جلسه خواهد داد. البته با وجود توافق به دست آمده احتمال زیادی وجود دارد که لترمه دموکرات مسیحی با کسب رای اعتماد پارلمان به عنوان نخست وزیر بلژیک در راس دولت قرار بگیرد.

از ماه ژوئن سال 2007، زمان برگزاری انتخابات عمومی در بلژیک که به پیروزی لترمه انجامید، فرانسوی زبان‌ها و فلامان‌ها برای دستیابی به تشکیل دولت دائم در حال مذاکره بوده‌اند.

طی این مدت دوبار تلاش‌های لترمه برای دستیابی به توافقی جهت تشکیل دولت ائتلافی میان دو حزب اصلی بلژیک یعنی دموکرات مسیحی‌ها و لیبرال‌ها به شکست انجامیده بود.

تفاوت‌های آشتی ناپذیر میان دو جامعه زبانی بلژیک(فرانکوفون‌ها و فلامان‌ها) تشکیل ائتلاف نارنجی و آبی متشکل از احزاب دموکرات مسیحی و لیبرال را غیر ممکن ساخته بود.

اما در نهایت دولت بلژیک با ائتلافی فراگیرتر که در برگیرنده احزاب لیبرال، فرانسه زبان، فلامان و سوسیالیست فرانسه زبان خواهد بود، تشکیل می‌شود.

اوضاع سیاسی بلژیک تحت تاثیر درگیری دو گروه اصلی قومیتی نیرلاندوفونو ‌های فلامان و فرانسه زبانان والونیا است.

در سال 1987 نیز بر اثر اختلافات فلامان‌ها با فرانسه زبان‌ها، تشکیل دولت بلژیک 5 ماه به طول انجامید. به دلیل نبود احزاب ملی همواره تشکیل دولت ائتلافی در بلژیک ضروری است و سمت‌های وزارتی در دولت‌های ائتلافی بلژیک باید به طور مساوی میان فلامان‌ها و والون‌ها تقسیم شود.

کد خبر 46807

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز