به نظر می رسد مامور دولتی است. کارتش را به فروشنده نشان می دهد و زیر چشمی قیمت میوه ها را نگاه می کند. کاسب خیابان دامپزشکی وقتی مطمئن می شود از سازمان تعزیرات آمده جلوتر می آید تا به سوال هایش پاسخ دهد. می پرسد: «هر چند روز یک بار به میدان اصلی میوه و تره بار می روید؟ مشتری میوه را جدا می کند یا شما برایشان جدا می کنید؟...»

میوه و تره‌بار

همشهری آنلاین- مهدی اسماعیل پور: در لابه لای سوال هایش فاکتور میوه های خریداری شده را  طلب می کنند که مغازه دار می گوید در میدان میوه و تره بار عمده فروش ها  به آنها فاکتور نمی دهند. با گفتن این جمله که «اگر فاکتور نداری باید جریمه ات کنم» مغازه دار را می ترسانند و دست آخر با منت گذاشتن سر او می گوید:« چون نخستین بار است که به این مغازه آمده ام این بار از نوشتن جریمه چشم پوشی می کنم. شما هم چند کیلو  از میوه های خوبتان را سوا کنید تا...» مامور تعزیرات هنوز از مغازه بیرون نرفته که فروشنده، مستاصل سریع کیسه نایلونی را برمی دارد و در کمتر از چند دقیقه  با میوه های درجه یک به سمت خودرو مامور می رود. فروشنده با چهره ای درهم برمی گردد اما سنگینی نگاه مشتری ها او را عصبانی تر می کند. می گوید:«با اینکه می دانند در میدان اصلی عمده‌فروش ها فاکتور نمی دهند باز هم به ما گیر می دهند که چرا فاکتور ندارید. »  خودم را معرفی می کنم و می گویم نباید چنین اتفاقی می افتد اگر شما تخلف کردید باید جریمه می شدید نه اینکه رشوه بدهید من این موضوع را رسانه ای می کنم. فروشنده صدایش را بالا می برد و می گوید:« هیچ فایده ای ندارد آقا! » با سازمان تعزیرات حکومتی تماس می گیرم وماجرا را شرح می دهم. تنها راهکاری که می دهند این است که فروشنده شکایت کند. البته باید سند داشته باشد مثلا فیلم دوربین مدار بسته مغازه. در نهایت توضیح سازمان تعزیرات به پیگیری های ما این بود که آن فرد مأمور آنها نبوده و شهروندان و فروشندگان باید در چنین مواقعی از بازرسان مدرک شناسایی معتبر بخواهند. « سید یاسر رایگانی» سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در پاسخ به همشهری محله می گوید:«سازمان تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی به تخلفات است و امر نظارت و بازرسی را برعهده ندارد. اما عموماً مردم بازرسان اتحادیه ها، اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت را بازرس تعزیرات می دانند که این صحیح نیست و همکاران قضایی تعزیرات حکومتی، رئیسان شعبه ها و مأموران اجرای احکام هستند که هنگام مراجعه کارت شناسایی سازمانی خود را حتماً ارائه می کنند. »  

فقط ارائه کارت شناسایی کافی نیست
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی به برخی سوءاستفاده ها از طرف سودجویان اشاره می کند و از مردم می خواهد هرگونه تخلف و اخاذی را خیلی سریع گزارش کنند:«بازرسان دستگاه های نظارتی و همکاران ما در تعزیرات حکومتی هنگام انجام وظیفه موظف به نشان دادن کارت شناسایی خود هستند. از هموطنان می خواهیم در صورت مواجهه با سودجویانی که به نام تعزیرات حکومتی قصد اخاذی و دریافت رشوه را دارند موضوع را به سامانه پیامک ۳۰۰۰۹۶۵۱ یا پست الکترونیک herasat@justice.ir اطلاع دهند. » رایگانی درخصوص حضور رئیسان شعبه های تعزیرات حکومتی در بازار توضیح می دهد:«طبق قانون، تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی به تخلفات است اما در موارد استثنا امکان برگزاری گشت مشترک با همراهی بازرسان دستگاه های مربوطه وجود دارد و اکنون نیز در سراسر کشور روسای شعب تعزیرات با همراهی بازرسان و در قالب گشت مشترک به گزارش های مردمی دریافتی رسیدگی و پس از اظهار نظر کارشناسی بازرسان اقدام به صدور حکم می کنند که این روند موجب تسریع در رسیدگی به تخلفات و افزایش رضایت عمومی می شود. » نکته ای که شهروندان در چنین شرایطی باید در نظر داشته باشند این است که مأموران گشت با خودروهای دارای چراغ گردان و در اکیپ های چند نفره به مأموریت می روند. بنابراین علاوه بر کارت شناسایی باید به این ۲ موضوع هم توجه کنند تا در دام افراد سودجو که قصد اخاذی دارند گرفتار نشوند.

کد خبر 472497

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha