آمار بالای سرقت از صندوق‌های صدقات کمیته امداد موجب شد که این نهاد طی سال‌های اخیر دست به اقداماتی بزند تا سرقت‌ها ناممکن شود یا تا حدی کاهش پیدا کند. اگرچه با وجود سرقت‌های پیش‌آمده، بخش قابل‌توجهی از درآمد این نهاد از صندوق‌های صدقات تامین می‌شود.

صندوق صدقات

به گزارش همشهری آنلاین، آن طور که مسئولان کمیته امداد می‌گویند، بیشترین سرقت از صندوق‌های صدقات در استان تهران و به خصوص شهر تهران صورت می‌گیرد و بیشترین تعداد صندوق‌ها هم مربوط به این استان است. البته به گفته مسئولان این نهاد، میزان سرقت از صندوق‌های صدقات در حال‌ حاضر به کمتر از ۵ درصد رسیده است.

مدیرکل هماهنگی امور اجرایی مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی در این رابطه به ایلنا گفت: سرقت از صندوق‌های صدقات کمیته امداد باعث بی‌اعتمادی مردم شده بود و ما برای جلوگیری از بی‌اعتمادی مردم و نیز برای به سرقت نرفتن بخشی از درآمد کمیته دست به اقداماتی زدیم.

احسان گتمیریان با اشاره به این که از سال ۹۶ در خصوص ساماندهی صندوق‌های معابر برنامه‌ریزی شده است. بخشی از این ساماندهی مربوط به مقاوم‌سازی صندوق‌های صدقات است، مقاوم‌سازی صندوق‌ها نیز به این معناست که صندوق‌ها به گونه‌ای تعبیه شود که امکان سرقت و دزدی از آنها کاهش پیدا کند. مقاوم‌سازی در خصوص تمام صندوق‌های صدقات در سطح شهرها در کشور انجام شده است.

او با بیان اینکه ۱۸۴ هزار صندوق صدقات در معابر شهرهای سراسر کشور وجود دارد، گفت: طی ۸ ماه گذشته حدود ۴۰ میلیارد تومان درآمد کمیته امداد امام خمینی از این صندوق‌ها بوده است.

  • انتقال صندوق‌ها به محل‌های امن

مدیرکل هماهنگی امور اجرایی مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با اشاره به اقدامات انجام‌شده در خصوص ساماندهی صندوق‌های صدقات، گفت: یکی از اقدام‌های ما جمع‌آوری صندوق‌ها از محل‌های آسیب‌زا و انتقال آنها به محل‌های امن بوده است. ما تلاش کردیم صندوق‌های صدقات را به نقاطی که دارای دوربین‌های مداربسته هستند یا به چهارراه‌های شلوغ و پرتردد منتقل کنیم.

گتمیریان افزود: صندوق‌های صدقات آسیب‌دیده و صندوق‌هایی که شرایط‌شان مناسب نیست را جمع‌آوری کردیم. همچنین برای عدم تمرکز صندوق‌ها در یک نقطه از خیابان اقدام به جمع‌آوری برخی صندوق‌های صدقات در برخی مناطق کردیم. این موضوع را در سه سال گذشته دنبال کرده‌ایم و در این مدت ۱۰۷ هزار صندوق کمیته امداد را به طور کامل از سطح معابر شهر جمع‌آوری کرده‌ایم.

او گفت: با کاهش ۱۰۷ هزار صندوق صدقات از سطح معابر عمومی، همچنان ۱۸۴ هزار صندوق صدقات در سطح معابر سراسر کشور وجود دارد. با این حال، یکی از روش‌های جلوگیری از سرقت از صندوق‌ها در سال‌های اخیر راه‌اندازی پرداخت الکترونیک و پیامکی بوده است.

  • بیشترین درآمد کمیته امداد از کدام استان است؟

مدیرکل هماهنگی امور اجرایی مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان تهران اولین استانی است که ما با بیشترین آسیب صندوق‌های کمیته امداد در آن مواجه بوده‌ایم. از همین‌رو آمار بیشترین صندوق‌های صدقات جمع‌آوری‌شده مربوط به تهران است. البته بیشترین تعداد صندوق‌های صدقات در معابر عمومی همچنان مربوط به شهر تهران است. کمترین تعداد هم مربوط به استان کردستان است.

گتمیریان با بیان اینکه درآمد کمیته امداد از صندوق‌های معابر از ابتدای سال جاری تا آبان‌ ماه حدود ۴۰ میلیارد تومان بود، اضافه کرد: بالاترین میزان درآمد صندوق‌های صدقات معابر متعلق به استان خراسان رضوی است و همچنین کمترین درآمد از این صندوق‌ها مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.

کد خبر 472876

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha