همشهری آنلاین: درمان با یک داروی ضدپلاکت جدید به نام پراسوگرل (prasugrel) ممکن است بهتر از درمان معمول فعلی برای حفاظت در برابر انسداد جریان خون در بیمارانی باشد که دست کم یک استنت در عروق کورونری قلب آنها کار گذاشته شده است.

استنت‌های عروق کورونر قلب- لوله‌های ظریف مشبکی هستند که  پس از آنژیوپلاستی با بالون برای جلوگیری از باریک‌شدن مجدد این رگ‌ها کار گذاشته می‌شوند.اما استنت‌ها ممکن است باعث ایجاد لخته‌های خونی شود که می‌توانند شریان حاوی استنت را مسدود کند.

برای پیشگیری از این عارضه این بیماران پس از کار گذاشتن استنت، داروهای ضدپلاکت (پلاکت یکی از سلول‌های خونی است که در لخته‌شدن خون نقش دارد) یا داروهای ضدانعقاد مصرف می‌کنند. درمان استاندارد شامل داروی ضدپلاکتی کلوپیدوگرل (Plavix) به همراه آسپیرین است.

هر دو داروی پراسوگرل (Effient) و کلوپیدوگرل به گروهی از ترکیبات به نام تیوپیریدین‌ها تعلق دارند.

به گزارش هلث‌دی‌نیوز در یک بررسی جدید که دکتر استفن ویویوت از بیمارستان بریگهام و زنان و دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون و همکارانش انجام دادند، اطلاعات مربوط به 12844 بیمار که انواع مختلفی از استنت‌های قلبی داشتند و با پراسوگرل و آسپیرین یا کلوپیدوگرل و آسپیرین درمان شده بودند، را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

آنها دریافتتد که بیمارانی که درمان ضدپلاکتی شدید با پراسوگرل دریافت کرده بودند، نسبت به بیمارانی که کلوپیدوگرل دریافت کرده بودند، کمتر دچار اختلال خون‌رسانی به قلب از جمله به علت لخته‌شدن خون شده بودند. نوع استنت در این مورد نقشی نداشت.

این پژوهشگران می‌نویسند: "این داده‌ها بیانگر  اهمیت درمان ضدپلاکتی شدید برای کاهش موارد کاهش خونرسانی به قلب (ایسکمی) در بیمارانی است که آنژیوپلاستی شده‌اند."
نتایج این بررسی شنبه 30 مارس (11 فروردین) در اجلاس سالانه کالج متخصصان قلب آمریکا  ارائه می‌شود.

نتایج این بررسی در نسخه آنلاین نشریه Lancet  منتشر شده است و در شماره آینده نسخه چاپی آن نیز منتشر خواهد شد.

کد خبر 47319

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز