مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: پنج کانون بیماری تب برفکی دامی از ابتدای سال ۹۸ تاکنون در این استان شناسایی و مهارشده و اکنون این استان جزو استان‌های پاک کشور در شاخص این بیماری است.

تب برفکی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، حمیدرضا حسینی چهارشنبه ۱۸ دی ابراز داشت: پنج کانون بیماری تب برفکی شناسایی‌شده در استان سمنان مربوط به شرق استان بود.

وی ادامه داد: برنامه‌های مراقبتی و پایشی در دستور کار کارشناسان دامپزشکی استان سمنان قرار دارد و آخرین کانون بیماری در نردین شهرستان میامی بود که اکنون بیماری کنترل شده و نگرانی بابت شیوع بیماری تب‌برفکی در استان وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان خاطرنشان کرد: طرح ملی واکسیناسیون دام سنگین علیه تب برفکی در چهار مرحله به فاصله سه تا چهار ماه تکرار می‌شود و اکنون سه مرحله با پوشش ۹۶ درصدی در استان اجرا شد و مرحله دیگر تا پایان امسال انجام می‌شود.

حسینی بیان کرد: ۴۸ هزار راس دام سنگین در استان سمنان وجود دارد که از این تعداد ۴۶ هزار و ۲۲۴ راس علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

وی تصریح کرد: تلفات ناشی از پنج کانون بیماری تب برفکی در استان سمنان پنج راس گوساله بود و تعداد تلفات نشان می‌دهد کانون جدی بیماری در استان سمنان وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان بیان کرد: دام سبک عشایر ازلحاظ ابتلا به بیماری تب برفکی دارای خطرپذیری بیشتری است و به همین دلیل واکسیناسیون دام سبک علیه بیماری تب برفکی با اولویت دام عشایر ۲ بار در سال، یک‌بار قبل از کوچ بهاره و بار دیگر قبل از کوچ پاییزه عشایر، انجام می‌شود.

وی گفت: ورود دام غیرمجاز به استان سمنان یکی از عوامل بروز تب برفکی است، قرارگیری در مسیر محور ترانزیتی و همسایگی با هشت استان کشور، خطر شیوع بیماری تب برفکی را در استان سمنان بالا برده، اما با نظارت و کنترل مطلوب ورودی‌های استان و جلوگیری از ورود دام غیرمجاز، استان سمنان جزو استان‌های موفق در کنترل این بیماری است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: ویروس تب برفکی سرمادوست است و به همین دلیل در فصل سرما شیوع بیشتری دارد و این بیماری واگیر در دام است و قابلیت انتقال به انسان ندارد.

تب برفکی یک بیماری ویروسی واگیر در دام است که شیوع این بیماری در دام به‌شدت اقتصاد دامداران را تحت تأثیر قرار می‌دهد، شیردهی و وزن‌گیری دام و تولیدمثل سه شاخصه مهم و مؤثر بر اقتصاد دامداران است که شیوع بیماری تب برفکی موجب افت شیردهی در گاو شیری، سقط‌جنین و افت وزن در دام‌پروری می‌شود.

کد خبر 476674

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سمنان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha