مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

مردم استان قم هم به سبک و سیاق بسیاری دیگر از شهرهای کشور با آیین و رسوم خاصی به استقبال نوروز می‌روند و برای این جشن آیین‌های ویژه‌ای دارند.

نوروز در قم

همشهری آنلاین، خانه‌تکانی، به‌جا آوردن رسم چهارشنبه‌سوری، خرید اقلام نوروزی اعم از خوراکی‌ها و غیر، سبزه سبزکردن، پختن سمنو، راه‌اندازی نمایش‌های حاجی فیروز و کوسه گردی، پختن شیرینی عید و پهن کردن سفره هفت‌سین ازعادت‌های مردم قم درنوروز است.

غذای شب عید

سبزی پلو و ماهی دودی و کوکو از غذاهایی رایج نورزی بین مردم این استان است که معمولا در شب عید طبخ می‌شود. همچنین برخی رسم دارند که در شب تحویل سال رشته پلو تهیه کنند. همچنین در گذشته تهیه «دمپختک» و غدایی به نام «چنگال» نیز رواج داشت. چنگال ترکیبی از شیر، شکر، روغن حیوانی، نان خانگی، مغز گردو و کشمش است که به صورت خمیر آماده و برش داده می‌شود.

تخم‌مرغ بازی

یکی دیگر از رسوم نوروز در قم پختن تخم‌مرغ رنگی و دادن آن به کودکان به عنوان عیدی است. در گذشته کودکان هم بعد از گرفتن تخم‌مرغ عیدی،  بازی‌ای به نام تخم‌مرغ بازی راه می‌انداختند. به این شکل که یک طرف بازی، تخم‌مرغ خود را در دست می‌گرفت و قسمتی از آن را باز می‌گذاشت تا طرف مقابل با تخم‌مرغ خود روی آن ضربه بزند اگر تخم‌مرغ می‌شکست طرف ضربه زننده برنده می‌شد و فرد بازنده باید تخم مرغ شکسته شده  را تحویل فرد برنده می‌داد.

هفت سبزی

«هفت سبزی» از رسوم ویژه نورزی در قم بوده است. در این رسم خانواده‌هایی که باغ و سبزی کاری داشتند، ۷ نوع سبزی را از باغ‌های خود می‌چیدند و دسته‌بندی می‌کردند و برای اقوام خود می‌فرستادند. افرادی که این سبزی‌ها را به دیگر خانواده‌ها می‌رسانند؛ انعامی دریافت می‌کردند. همچنین این سبزی‌ها را با حجم و مقدار و بیشتر و تزئین بهتری برای خانواده نوعروس خود می‌فرستادند.

بازی‌های نوروزی

در ایام عید به دلیل فراغت بال بیشتر خانواده‌ها، اعضای خانواده فرصت بیشتری برای بازی نیز داشتند.

در قم بازی‌هایی با عنوان «دُرنا به خط»، «کول کولیتا»، «خرپشتک»، «بُل بگیر بالا (توپ بکش)»، «شاطر نونت خمیره»، «قایم موشک (باشک)»، «مره بازی»، «جوجو گندم»، «هفت سنگ»، «الک و دولک» و «قاب بازی» انجام می‌شد که هنوز برخی از آنها زنده مانده‌است و طرفداران زیادی دارد.

بازی الک دولک، یک بازی بسیار پر طرفدار در قم بود که نوجوان و جوانان قمی آن را در ایام مختلف سال حتی در کوچه پس کوچه‌ها تنگ و باریک محله‌های قدیمی هم انجام می‌دادند، اما در سیزده بدر که خانواده‌ها به دامن دشت و طبیعت می‌رفتند، فضای بسیار مناسبی برای انجام این بازی فراهم می‌شد و حتی بزرگسالان خانواده را نیز به سوی خود می‌کشاند.

  سیزده بدر

مردم استان قم مانند سایر مردمان و اقوام ایرانی در سیزده‌بدر به صورت گروهی و یکپارچه به کنار آب و نواحی سرسبز اطراف شهرهای‌شان می‌روند و تا نزدیک غروب در آنجا می‌مانند.

کد خبر 486453
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha