در حالی که کارشناسان نسبت به توان دولت در جذب بودجه عمرانی ۲۴ هزار میلیارد تومانی سال‌جاری ابراز تردید می‌کنند، آمارها بیانگر آن است که در ۱۰ ماه نخست سال گذشته فقط ۱۱‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از بودجه عمرانی جذب شده‌است.

به گزارش همشهری، در ۱۰ ماه نخست سال گذشته بودجه مصوب عمرانی ۱۵.۸ هزار میلیارد تومان بود که ۷۱ درصد آن یعنی ۱۱.۳ هزار میلیارد تومان آن جذب شد و ۲۹ درصد آن جذب‌نشده باقی ماند.

برای سال ۸۶ در قانون بودجه بیش از ۱۸‌هزار و ۴۴۳‌میلیارد تومان بودجه عمرانی در نظر گرفته شده بود که بدین ترتیب، طی ۱۰ ‌ماه نخست بیش از ۶۲ درصد این بودجه محقق شد.

آمار سال گذشته نشان می‌دهد که به‌طور متوسط هر ماه یک هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی، جذب شده است که درصورت ادامه این روند میزان کل جذب بودجه عمرانی تا پایان سال ۸۶ به رقم تخمینی ۱۳.۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

این در شرایطی است که بودجه عمرانی سال‌جاری رقم چشمگیر 24‌هزار میلیارد تومان است که رشد ۷۷ ‌درصدی نسبت به توان جذب سال گذشته نشان می‌دهد.

بنابراین، اینکه دولت بتواند در سال‌جاری فعالیت‌های عمرانی را ۷۷ درصد افزایش دهد و تمام بودجه عمرانی سال‌جاری را جذب کند، محل تامل است.

آمارهای بانک مرکزی نشاندهنده موفقیت دولت در مهار رشد هزینه‌های جاری است. بر این اساس، در حالی که در ۱۰ ماه نخست سال ۸۵ هزینه‌های جاری دولت نسبت به‌مدت مشابه سال قبل از آن ۴۷ درصد رشد کرده بود، دولت توانسته رشد هزینه‌های جاری در ۱۰‌ماه نخست سال ۸۶ را در سطح ۴ ‌درصد مهار کند.

بدین ترتیب، هزینه‌های جاری دولت تا پایان دی‌ماه ۸۶ به ۳۴ هزار میلیارد تومان رسید.

کاهش برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی

برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی طی ۱۰ ماه نخست سال ۸۶ در مقایسه با مدت مشابه سال ۸۵ بیش از ۱۶ درصد کاهش یافت.

برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی از معادل ارزی ۱۱هزار و ۵۰۷ میلیارد تومان در ۱۰ ماه اول سال ۸۵ به معادل ۹۶۶۲ میلیارد تومان (۱۰.۷ میلیارد دلار) در ۱۰ ماه نخست سال ۸۶ کاهش یافته است.

بنابراین گزارش در حالی که برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی در ۱۰ ماه اول سال ۸۵ نسبت به‌مدت مشابه سال ۸۴ از رشد ۹۵ درصدی برخوردار بود، این رقم در ۱۰ ماهه نخست سال ۸۶ با کاهش ۱۶ درصدی مواجه شده است.

از مجموع معادل ارزی ۹۶۶۲ میلیارد تومان که تا پایان دی‌ماه سال گذشته از حساب ذخیره ارزی برداشت شده است، معادل 7768 میلیارد تومان بابت موضوع بند  د تبصره ۲ قانون بودجه سال ۸۶ (اجرای طرح‌های عمرانی جدید و تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه تمام)، ۹۹۲ میلیارد تومان برای مقاوم‌سازی‌ مدارس بدون استحکام و ۷۰۱ میلیارد تومان برای اختصاص دو درصد درآمد نفت برای مناطق نفت خیز  و محروم برداشت شده است.

بنابر این گزارش، ۲۰۰ میلیارد تومان نیز از این حساب برای بازپرداخت تعهدات ارزی برداشت شده است.

کد خبر 48791

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز