«حانیه رجبی»، از ورزشکاران طلایی اهالی پازل دهم پایتخت درخیابان طوس است. این دختر رزمی کار دهه هفتادی در رشته ورزشی «وشوو»، صاحب 12مدال رنگین طلا، نقره و برنز در عرصه های بین المللی است.

حانیه رجبی

همشهری آنلاین - بهاره خسروی : کسب مدال برنز و عنوان نخستین بانوی مدال آور ایرانی مسابقات آسیایی «هوشیمینه» «ویتنام» در رشته «وشوو» در سال 2012 میلادی زمانی که حانیه فقط 16 سال داشت، از مهم ترین دستاوردهای همسایه رزمی کار ما در کارنامه ورزشی کشور است. یک سالی است حانیه در رشته ورزشی «تالو» (اجرای حرکات نمایشی با شمشیر)، از زیر مجموعه های ورزش وشوو فعالیت می کند و در این رشته نیز در مسابقات جهانی «شانگهای» در سال 2019 (آبان ماه گذشته) با کسب دو مدال نقره خوش درخشید. در این گزارش با «حانیه رجبی» درباره جذابیت های رشته ورزشی تالو گفت و گو کردیم.

  • از ژیمناستیک تا  وشوو 

حانیه، ورزش را از پنج سالگی با «ژیمناستیک» آغاز کرد. زیرکی و تیزهوشی این دختر بچه کوچک در یادگیری و اجرای حرکات ورزشی به سرعت حضورش  را در تیم ملی ژیمناستیک و کسب عنوان نخست میدان های ورزشی رقم زد. حانیه قصه ما به سن نوجوانی که رسید، به سبب محدودیت های رشته ورزشی ژیمناستیک‏ برای بانوان، تغییر مسیر داد و برای رشته ورزش حرفه ای و قهرمانی خود رشته ووشو را انتخاب کرد.  ورزشی که مسیر زندگی قهرمانی او را تغییر داد و موجب بالا رفتن پرچم سه رنگ کشورمان در میدان های بین المللی ورزشی شد. او با بیان این تغییر مسیر در ادامه می گوید: «به سبب نوع لباس و پوشش رشته ورزشی ژیمناستیک، بانوان ایرانی اجازه شرکت در مسابقات بین المللی را ندارند. برای همین تیم ملی ژیمناستیک بانوان در کشور نداریم. به پیشنهاد «فاطمه اکرمی»، یکی از دوستانم، رشته  ورزشی ووشو را برای فعالیت های حرفه ای انتخاب کردم. خوشبختانه در مسیر خوبی قدم گذاشتم و توانستم  ورزش حرفه ای را تا میدان های بین المللی و کسب 10 مدال طلا، نقره و برنز ادامه دهم.»

  • تالو مبارزه بی حریف 

یک سالی می شود که دختر رزمی کار خیابان طوس، در رشته ورزشی تالو از زیر شاخه های ورزش وشوو فعالیت می کند و خوشبختانه حانیه از فتح مدال های رنگین این ورزش هم بی نصیب نمانده است. او درباره این رشته ورزشی بی حریف توضیح می دهد: «تالو، ورزش جذابی است. این ورزش تکیه بر حرکات انفرادی و پرش های زیبا دارد. در این ورزش مبارزه با حریف رو در رو نیست و این ورزشکار است که باید بتواند با عضله های قوی، زیرکی و تیزهوشی با استفاده از قوه خلاقیت، حرکات نمایشی زیبایی را خلق کند.»
به گفته این ورزشکار پرش های زیبا و پر قدرت در این ورزش برای جلب نظر داوران و کسب امتیاز گرفتن  اهمیت فراوانی دارد. او در ادامه به بخش جالب ورزش تالو اشاره کرد و گفت: ««تای چی» از بخش های جالب ورزش تالو است. به سبب اجرای هماهنگ حرکات، آرامش روحی را در فرد ورزشکار به همراه دارد. در کشور چین، از پیر و جوان، برای آرامش روحی و آغاز کار روزانه، صبح ها «تای چی» را به عنوان ورزش صبحگاهی اجرا می کنند. این ورزش  نقش مهمی در تمدد اعصاب دارد و به هرکسی که آشنا به حرکات تای چی است توصیه می کنم این ورزش را انجام دهد.»او در ادامه می دهد: «ورزش ووشو، به دو بخش تقسیم می شود: تالو و «ساندا»، ساندا مبارزه تن به تن و تالو نمایش مبارزه با سبک های مختلف است.»

  • نخستین بانوی مدال آور ایرانی

شرکت در مسابقات بین المللی برای این ورزشکار جوان، پر از خاطره ها و اتفاق های جالبی بوده که یادآوری هر کدام از آنها برای او زنده شدن میدان یک مسابقه است. حانیه از میان عنوان ها و مدال های رنگارنگی که در کارنامه ورزش وشووی کشور ثبت کرده است، به مسابقات آسیایی هوشیمینه ویتنام در سال 2012 اشاره می کند و می گوید: «از زمان آغاز فعالیت در رشته ورزشی وشوو در رده های سنی مختلف، عضو تیم ملی بودم. در مسابقات آسیایی آن سال، 16 سال بیشتر نداشتم اما در رده بزرگسالان شرکت کردم و توانستم با کسب مدال برنز به عنوان نخستین زن مدال آور ورزش های رزمی، نخستین مدال را برای کشورم هدیه بیاورم . این مدال و مسابقه همیشه برایم ارزشمند و ماندگار است. چون توانستم برای کشورم افتخار آفرینی کنم.»
حانیه 12مدال رنگارنگ از مسابقات بین المللی دارد که مهم ترین آنها مدال برنز مسابقات بزرگسالان سال 2012 میلادی است؛مسابقات جهانی جوانان «ماکائو» ۲۰۱۲ مدال برنز، مسابقات آسیایی «فیلیپین» ۲۰۱۳ یک طلا یک نقره دو برنز، مسابقات کشورهای اسلامی ۲۰۱۳ «اندونزی» یک نقره، مسابقات جهانی «مالزی» ۲۰۱۳برنز، نخستین دوره جام جهانی ۲۰۱۶ «فوجویک» برنز، مسابقات جهانی 2017 «روسیه» برنز، مسابقات جهانی ۲۰۱۹ «شانگهای» دو نقره. 
حانیه علاوه بر ورزش، در تحصیل هم کارنامه درخشانی دارد و در حال حاضر به عنوان دانشجوی رشته تربیت بدنی در دانشگاه «شهید بهشتی» به تحصیل مشغول است.

  • کمبود امکانات مناسب برای ورزش رزمی 

ملی پوش همسایه ما برای رسیدن به سکوهای قهرمانی جهان بیشتر تمرین های ورزشی اش را در باشگاه های خارج از تکه دهم پایتخت انجام داده است. او به سبب نبود امکانات ورزشی و باشگاه مناسب برای تمرین پرش های بلند رشته ورزشی اش در منطقه خود از باشگاه های سایر مناطق پایتخت استفاده کرده و در ادامه می گوید: «با توجه به نوع پرش های رشته وشوو و تالو نیازمند فضای 150 تا 200 متری برای تمرین پرش ها هستیم. از طرفی سقف سالن ها از حد معمول باید بلند تر باشند. اما در منطقه 10 باشگاهی با این ویژگی ها وجود ندارد. در صورتی که در این منطقه، بانوان مستعد زیادی داریم که اگر استعداد های آنها کشف و شناسایی شود، می توانند برای کشور مدال آور و افتخار آفرین باشند. امیدوارم مسئولان در این محدوده، برای ساخت باشگاهی با استاندارد مناسب ورزش های رزمی، به ویژه برای بانوان، گامی مثبت بردارند.»

کد خبر 490683

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha