مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین فاز از خط چهار مترو که شامل متروی دروازه دولت، شمیران و میدان فردوسی است، آماده بهره‌برداری شد.

به گزارش فارس، با آغاز بهره‌برداری آزمایشی از فاز یک خط چهار مترو در محدوده مرکزی تهران از صبح روز جمعه (30 فروردین)، این قطعه از خط چهار مترو و نیز ایستگاه متروی ورزشگاه آزادی در بزرگراه تهران - کرج در مراسمی با حضور محمد باقر قالیباف شهردار تهران صبح روز شنبه رسماً مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

در نخستین فاز از خط چهار مترو، سه ایستگاه جدید به بهره‌برداری می‌رسند که دو ایستگاه آن در محل 2 دروازه قدیمی تهران یعنی «دروازه‌ شمیران» و «دروازه دولت» واقع شده‌ است و ایستگاه سوم نیز در میدان قدیمی فرودسی قرار دارد.

ایستگاه «دروازه‌ شمیران» که در تقاطع زیرزمینی با خط دو مترو واقع شده با 10 هزار متر مربع مساحت در عمق 30 متری زمین دارای چهار طبقه و سه ورودی است و بیمارستان طرفه، آموزش و پرورش منطقه 12، اداره کل تربیت‌بدنی استان تهران و سازمان نظام وظیفه را تحت پوشش دارد.

«ایستگاه دروازه دولت» نیز که در تقاطع زیرزمینی با خط یک مترو قرار دارد، با 10 هزار و 500 متر مربع مساحت در عمق 26 متری زمین دارای چهار طبقه و سه ورودی است و سازمان بهزیستی کشور و دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی را پوشش می‌دهد.

سومین ایستگاه نیز «ایستگاه فردوسی» است که با 12 هزار متر مربع مساحت در عمق 19 متری زمین دارای دو طبقه و چهار ورودی است و کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره)، بیمارستان دادگستری، سینما فردوسی، سازمان امور جانبازان و هیئت ورزش‌های جانبازن و معلولان را زیر پوشش دارد.

تجهیز فاز یک خط چهار در 6 ماه

همچنین تجهیزات فاز یک خط چهار مترو در مدت پنج‌ماه گشایش اعتبار، طراحی، ساخته، حمل و ترخیص شده و در مدت یک ماه نسبت به نصب، تست و راه‌‌اندازی آن اقدام شده که رکورد جدیدی در عملیات تجهیز مترو محسوب می‌شود و تأکیدی بر امکان ساخت 15 کیلومتر خط مترو در سال است.

تجهیزات این بخش شامل سیستم برق‌رسانی و سیگنالینگ، سیستم علائم، کنترل و مخابرات، سیستم تهویه ایستگاه‌ها و تونل‌ها و سیستم پله برقی شامل 15 دستگاه پله برقی است.

براساس این گزارش، تونل فاز یک خط چهار مترو به طول 5/2 کیلومتر با طول ریل 5 کیلومتر از شرق ایستگاه دروازه شمیران تا غرب میدان فردوسی کشیده شده که یک سه‌راهی به طول 77 متر و نیز یک تونل ارتباطی به منظور برقراری ارتباط خط چهار به خط دو به طول 167 متر را نیز باید به آن اضافه کرد.

همچنین در این مراسم علاوه بر راه‌اندازی نخستین فاز خط چهار مترو، ایستگاه رو زمینی ورزشگاه آزادی به عنوان نهمین ایستگاه خط تهران - کرج - مهرشهر نیز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

با افتتاح این ایستگاه که با زیربنای 6 هزار متر مربع در قطعه زمینی به مساحت 35 هزار متر مربع در حدفاصل ایستگاه اکباتان و ایستگاه چیتگر و در شمال بزرگراه تهران - کرج واقع شده، دسترسی به ورزشگاه آزادی از طریق شبکه مترو برای شهرندان تهران و کرج به راحتی امکان‌پذیر می‌شود.

کد خبر 49104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز