شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: کمک‌های مالی کشورهای ثروتمند جهان برای حمایت از کشورهای فقیر روز به روز کاهش می‌یابد سازمان‌های بین‌المللی در گزارش‌های مختلف این مسئله را متذکر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، برنامه جهانی غذای سازمان ملل تصمیم گرفت برخی از برنامه‌های کمکی خود را به دلیل افزایش بهای مواد غذایی در سراسر جهان کاهش دهد.

ژوزت شیرین مدیرکل برنامه جهانی غذای سازمان ملل اعلام کرد این نهاد در آینده با گزینه‌های سختی رو در رو خواهد شد.

وی تصریح کرد: به دلیل کاهش‌های تحمیلی در برخی از برنامه‌های کمکی غذایی به برخی از مدارس در سراسر جهان، طی هفته‌های آتی حدود چهارصد هزار کودک از اعمال این برنامه‌ها ضربه خواهند خورد.

این مقام سازمان ملل خاطر نشان کرد: افزایش جهانی بهای مواد غذایی، برنامه جهانی غذا را مجبور کرده است بودجه برخی از برنامه‌های خود را حذف کند و ردیف‌های بودجه‌ای پیش بینی شده را برای دیگر مراکز هزینه این نهاد آغاز کند.

این نهاد وابسته به سازمان ملل اظهار امیدواری کرده است بودجه کافی برای غلبه بر کسری‌های موجود بدست آورد.

افزایش جهانی بهای مواد غذایی باعث شورش‌هایی در هائیتی مصر و بسیاری از کشورهای دیگر جهان شده است. 

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد "یونسکو"نیز با ناکافی خواندن کمک‌های مالی کشورهای ثروتمند برای تحقق آموزش ابتدایی در سرتاسر دنیا، از این کشورها خواست برای انجام این مهم بیشتر تلاش کنند.

کوئیشیرو ماتسورا مدیر یونسکو با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: میزان کمک‌ها برای ارتقای سطوح آموزش ابتدایی طی سال 2006  میلادی نسبت به سال 2005 از رشد چشمگیری برخوردار است ولی میزان کمک کشورهای ثروتمند برای ارتقای سطوح آموزش ابتدایی در دنیا بطور نگران کننده‌ای رو به کاهش است.

وی گفت: این مسئله می‌تواند پیامد‌های وخیمی برای رشد آمورش در کشورهایی با درآمد پایین به دنبال داشته باشد.

وی گفت: کمک‌های بین‌المللی که به امر آموزش پایه اختصاص یافته است طی سال 2006 به پنج میلیارد دلار بالغ شد که این مبلغ نسبت به سال 2005 با سه میلیارد و 700 میلیون دلار، رشد چشمگیری داشته است. این در حالی است که میزان این کمک‌ها هرگز نتوانسته است به رقم جمع آوری شده در سال 2004 یعنی پنج میلیارد و 300 میلیون دلار برسد.

یونسکو اعلام کرد: دو کشور هلند و انگلیس با اعطای مبلغ یک میلیارد و 300 میلیون دلار طی سال 2006  نقش مهمی در در ارتقای آموزش ابتدایی داشته‌اند.

کشورهایی همچون آلمان و فرانسه نیمی از کمک‌های مالی خود را به تحصیل دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های کشور های خود اختصاص می‌دهند.

این در حالی است که بر اساس نظر کارشناسان، برای تحقق آموزش همگانی در کشورهایی با درآمد پایین در سال 2008 میلادی، به یازده میلیارد دلار نیاز است.

با این حال حتی اگر وعده‌های هشت کشور صنعتی جهان نیز در رابطه با آموزش پایه محقق شود، میزان کمک‌ها طی سال 2010 از شش میلیارد دلار فراتر نمی‌رود.

کد خبر 49184

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز