گروه سیاسی: پنجشنبه رقابت‌های تبلیغاتی نامزدهای دور دوم مجلس هشتم به پایان می‌رسد و مردم ایران بار دیگر با آگاهی کامل در انتخابات فردا حاضر خواهند شد تا پیروزی بزرگ حضور خود در انتخابات 24اسفند را کامل کنند.

طبق قانون رقابت‌های تبلیغاتی دور دوم انتخابات از ساعات اولیه روز 29فروردین در 54 حوزه انتخابیه آغاز شد و پس از انجام تبلیغات قانونی نامزدها امروز به پایان رسید.
تمامی شرایط و امکانات لازم برای برگزاری مرحله دوم انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در  ۲۱استان و یکصد شهر کشور فراهم آمده و  ۲۱میلیون واجد شرایط رأی دادن در این مرحله، فردا با حضور در پای صندوق‌های رأی تکلیف ۸۲کرسی باقیمانده مجلس هشتم را تعیین خواهند کرد.

پس از پایان یافتن مهلت تبلیغات یک هفته‌ای نامزدها، کار رای‌گیری فردا در حدود ۱۸هزار و  ۳۰۰شعبه اخذ رأی در سراسر کشور آغاز می‌شود که از این تعداد، 4هزار و  ۵۰۰شعبه مربوط به حوزه انتخابیه استان تهران است.

براساس اعلام وزارت کشور،  ۱۶۴نامزد انتخاباتی در مرحله دوم انتخابات مجلس هشتم برای  ۸۲کرسی مجلس در  ۵۴حوزه انتخابیه سراسر کشور با هم رقابت می‌کنند که  ۱۲نفر از این نامزدها را زنان تشکیل می‌دهند. در مرحله دوم انتخابات نیز همانند مرحله نخست‌، گروه‌ها و چهره‌های سیاسی اعم از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان و همچنین نامزدهای مستقل در مدت یک هفته قانونی تعیین شده با حضور در عرصه تبلیغات انتخاباتی در عین تاکید بر حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای‌، سعی دارند آرای بیشتری را به سوی خود و تشکل متبوع شان جلب کنند.

به باور تحلیلگران سیاسی‌، رقابت تنگاتنک نامزدها، حساسیت و اهمیت مرحله دوم انتخابات مجلس هشتم را بیشتر کرده است‌، چرا که در مرحله نخست‌، نامزدها باید یک چهارم کل آرای را برای ورود به مجلس کسب می‌کردند، در حالی که در مرحله دوم ملاک‌، کسب اکثریت نسبی آراست. از این منظر، کسب اکثریت نسبی آرا موجب رقابت نزدیک نامزدها در مرحله دوم هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شده که در این میان‌، مشارکت گسترده مردم در این مرحله از انتخابات و برگزیدن افراد اصلح و شایسته به‌عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی بسیار با اهمیت است.

در این رقابت نزدیک‌، جبهه متحد اصولگرایی به‌عنوان جریان محوری گروه‌های اصولگرا اعلام کرده که در دور دوم انتخابات مجلس هشتم از تمامی نامزدهای معرفی شده خود حمایت می‌کند. گروه‌های عمده اصلاح طلب از جمله ستاد انتخابات اصلاح طلبان و حزب اعتماد ملی نیز گفته‌اند که از یک فهرست واحد در تهران و سایر حوزه‌های انتخابیه باقیمانده برای دور دوم انتخابات مجلس هشتم حمایت خواهند کرد.

انتخابات در امنیت کامل
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تاکید کرد: خوشبختانه امنیت کامل برای برگزاری دور دوم انتخابات برقرار است و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، عباس محتاج‌، وضعیت امنیت را برای برگزاری دور دوم انتخابات مطلوب دانست و تاکید کرد: نیروهای انتظامی و امنیتی آمادگی کامل دارند تا همچون دور اول‌، امنیت انتخابات را به نحو احسن  تامین کنند.

هیچ انصرافی درکار نیست
برخلاف برخی اظهارنظرهای شائبه انگیز مبنی بر انصراف تعدادی از نامزدهای حوزه انتخابیه تهران در مرحله دوم‌، مسئولان برگزاری انتخابات تهران اعم از وزارت کشور و فرمانداری تهران و همچنین گروه‌های فعال سیاسی در هر 2جناح تاکید کرده‌اند که هیچ‌یک از نامزدهای حوزه انتخابیه تهران انصراف نداده‌اند. فرمانداری تهران در این خصوص اعلام کرد: تا این لحظه هیچ‌یک از  ۲۲نفر نامزد مجلس هشتم از حوزه انتخابیه تهران تقاضای انصراف نداده‌اند.

رعایت قانون انتخابات
رئیس شورای اطلاع رسانی وزارت کشور گفت: ساعت 8 صبح امروز رقابت‌های تبلیغاتی نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی‌پایان می‌یابد.
محمد حسین موسی پور در گفت‌وگویی با همشهری اظهار داشت: از ساعت 8 صبح امروز هرگونه تبلیغات نامزدها ممنوع است و از نامزدها و طرفداران آنها می‌خواهیم این قانون را رعایت کنند.رئیس ستاد مرکزی بازرسی انتخابات با بیان اینکه در چند روز گذشته تخلفاتی از برخی نامزدها مشاهده شده است، گفت: متأسفانه برخی نامزدها برخلاف قانون عکس‌های تبلیغاتی چاپ و نصب کردند که امیدواریم هر چه زودتر خودشان این عکس‌ها را جمع‌آوری کنند.

هیأت‌های بازرسی شورای نگهبان
نصرت الله لطفی، مدیرکل نظارت و امور استان‌های شورای‌نگهبان از اعزام هیأت‌های بازرسی شورای ‌نگهبان در مرحله دوم انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی به حوزه‌های انتخابیه مربوطه خبر داد.

دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات
روز گذشته بسیاری از نهادها، سازمان‌ها، گروه‌ها، تشکل‌ها و شخصیت‌های سیاسی از مردم برای شرکت در دور دوم انتخابات مجلس دعوت کردند.  وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، چکاد آزاداندیشان و دانشگاه آزاد اسلامی از جمله نهادهایی بودند که ‌با صدور اطلاعیه‌های جداگانه، مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی‌را برگ زرین و افتخار دیگر در کارنامه درخشان ملت شریف ایران و مایه یاس دشمنان نظام و انقلاب دانستند.

کد خبر 49774

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز