جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر دفاع اسپانیا که اندک مدتی است به عنوان اولین زن در این سمت پا به این وزارتخانه گذشته است، نزد نظامیان محبوب نیست.

روزنامه دی ولت گزارش داد، کارمه چاکن (Carme Chacon) که 37 ساله است، آنها را از دیدن سایت‌های ورزشی یا غیراخلاقی در دوران خدمت‌شان منع کرده است. دلیل او برای اعمال این ممنوعیت فشار آمدن به سیستم‌های رایانه‌ای عنوان شده است. با این حال پشت درهای بسته هنوز درباره دلایل اصلی این ممنوعیت حرف و حدیث‌هایی جریان دارد.

این چیزی نبود که ارتش اسپانیا از رییس جوان‌شان انتظار داشته باشند. بازدید از سایت‌های تجاری همچون Ebay نیز ممنوع شده است.

آنگونه که روزنامه اسپانیایی ال موندو نوشته است، دلیل ممنوعیت اینترنت‌گردی مشکلاتی بوده که برای سیستم‌های رایانه‌ای پیش آمده است.

به نوشته این روزنامه، احتمالا تعدادی از رایانه‌ها در اوقات کاری زیر فشار اطلاعات دچار آسیب شده بوده‌اند. با این حال این دلیل چندان موجه به نظر نمی‌رسد، زیرا خطوط اینترنتی برای انتقال اطلاعات در اسپانیا در وضعیت بسیار خوبی هستند.

یکی از سخنگویان وزارت دفاع اسپانیا نیز نخواست این دلیل را تایید کند. او گفت تنها چیزی که می‌توان تایید کرد این است که این دستور مستقیما از سوی چاکن صادر نشده است.
در واقع عامل این ممنوعیت را نمی‌توان زنی دانست که هفته گذشته از نیروهای اسپانیایی در افغانستان دیدن کرد و آنچنان بی‌تنش و عادی با آنها برخورد کرد که هیچ شباهتی به سلف خود نداشت.

چاکن برای ژنرال‌های به شدت محافظه‌کار ارتش اسپانیا مانند خاری در چشم است. زن بودن یا بارداری وی تنها دلیل‌هایی نیست که از محبوبیت او می‌کاهد، بلکه شهرت او به صلح‌جو بودن به این امر دامن می‌زند.

ممنوعیت اینترنتی می‌تواند موجب ناراحتی کارمندان وزارت دفاع اسپانیا نیز بشود. به طور مثال، خوزه ماریا آزین(José María Ausín) که در نیروی هوایی خدمت می‌کند، می‌گوید: «این برای من به معنای سانسور است. حالا جوانان باید در طول روز چه کار کنند؟»

در صورتی که قرار نباشد رایانه‌های دولتی از زباله‌های اطلاعات رهایی یابند، فقط یک دلیل قابل تامل متصور است و آن اینکه با ممنوعیت بازدید از صفحات اینترنتی غیراخلاقی، چاکن قصد جلوگیری از آزار و اذیت‌ها در محیط کاری را دارد. یک هفتم سربازان اسپانیایی را زنان تشکیل می‌دهند، از این رو موارد متعددی از آزار جنسی در این ارتش گزارش شده است. در همین حال این مشکل به صورت رسمی نادیده گرفته و لاپوشانی می‌شود.

کد خبر 49820

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز