سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

در عصری که زندگی ماشینی و کمبود وقت، مصرف غذا‌های آماده (فست فود) را رواج داده است، شلوغ بودن چلوکبابی‌ها از علاقه وافر ایرانیان به این غذای لذیذ حکایت دارد.

چلوکباب معروف‌ترین غذای صد درصد ایرانی است که با ذائقه ایرانی سازگاری کامل دارد. نخستین چلوکبابی ایران و در واقع  جهان  حدود 130 سال قبل در بازار تهران افتتاح  شد و خوشمزه بودن این غذا به سرعت آن را مشهور و محبوب کرد. اکنون نیز با وجود تغییر ذائقه نسل جوان و ورود انواع غذا‌های خارجی به سفره ایرانیان، چلوکباب همچنان اولویت نخست بسیاری از مردم در هنگام سفارش دادن غذاست. 

این در حالی است که آوازه چلوکباب به گوش گردشگران هم رسیده است و تقریبا همه آنها در جریان سفر به ایران این غذای سنتی را‌ سفارش می‌دهند. البته  با توجه به گرانی گوشت، واضح است که قیمت چلوکباب هم افزایش یابد.همچنین قیمت گوشت علاوه بر گران ‌کردن چلوکباب، بر کیفیت آن هم تاثیرگذار بوده است و برخی چلوکبابی‌ها از قسمت‌های‌نامرغوب گوشت برای کباب استفاده می‌کنند.

گاهی هم انواع و اقسام افزودنی‌ها مثل نان خشک و دنبه به  کمک چلوکبابی‌ها می‌آیند تا گوشت کمتری مصرف کنند. با این حال برخی از چلوکبابی‌ها همچنان به اصولی که بیش از یک قرن پیش پایه گذاری شده وفادار مانده‌اند و با وجود افزایش قیمت گوشت از کیفیت غذا نکاسته‌اند.

هرچند قیمت چلوکباب در بدو ورود به سفره‌ ایرانیان به یاد کسی نمانده ولی گفته می‌شود که زمانی  برای یک پرس چلوکباب برگ به همراه پیاز ، نان و کره مبلغی حدود 5 ریال پرداخت می‌شده است. البته امروزه رستوران‌ها  روز به روز دست به ابتکارات جالبی می‌زنند .

برای مثال در برخی از رستوران‌ها معیار سنجش قیمت کباب طول یا وزن آن است. به هر حال به محض دیدن شهروندان قابلمه به دست، نا خودآگاه یاد چلوکباب در اذهان مردم زنده می‌شود.

کد خبر 50371

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز