گروه محیط زیست: با وجود حساسیت فراوان منطقه حفاظت شده جاجرود، کمیته ارزیابی زیست‌‌محیطی سازمان حفاظت محیط زیست، مجوز احداث خط لوله انتقال و تصفیه آب از سد ماملو را در داخل این منطقه صادر کرد.

پس از مجوز انتقال لوله نفت ری- قوچک از سرخه حصار و عبور لوله 48 اینچ گاز از خجیر این سومین مجوزی است که اجازه می‌دهد طرح لوله گذاری در مناطق حفاظت شده همجوار پایتخت به اجرا درآید.

هرچند دراین مجوزها،  مجری طرح به رعایت معیارهای زیست محیطی ملزم شده است  اما کارشناسان همواره هشدار داده اند که اجرای چنین طرح‌هایی ممکن است سبب حذف نام پارک ملی خجبر وسرخه حصار از فهرست پارک‌های ملی جهان شود.

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط‌زیست استان تهران با اشاره به اینکه مسئولان محیط‌زیست استان هنوز نامه‌ای در این زمینه دریافت نکرده اند، به همشهری گفت: هرگونه اظهار نظری در این مورد نیاز به بررسی مجوز مذکور دارد زیرا منطقه حفاظت شده جاجرود منطقه گسترده‌ای است که حساسیت هربخش از آن با توجه به ویژگی‌های خاص آن متفاوت است. برای نمونه بخش جنوبی این منطقه نسبت به سایر مناطق آن از حساسیت کمتری برخوردار است.

یوسف حسینی جبلی،  با تاکید بر اهمیت منطقه حفاظت  شده جاجرود افزود: اجرای هرطرحی در مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی وبخصوص در مجموعه جاجرود به هر بهانه وعنوانی که باشد باید براساس معیارهای زیست محیطی انجام شود؛ به‌ویژه آن که پارک ملی سرخه حصار وخجیر که قدیمی‌ترین پارک ملی ایران و به عبارتی جهان محسوب می‌شود در این منطقه واقع شده اند.

این گزارش می‌افزاید: منطقه حفاظت شده جاجرود با 72 هزار و 626 هکتار که درشرق تهران قرار گرفته است پارک‌های ملی خجیر و سرخه‌حصار را نیز در درون خود دارد و از همین رو تحت عنوان مجموعه جاجروداز آن یاد می‌شود. تا کنون وجود 38 گونه پستاندار،  118 گونه پرنده،  27 گونه خزنده،  2 گونه دوزیست و 7گونه ماهی در این منطقه گزارش شده که پلنگ،  کفتار،  شنگ،  قوچ،  پازن و آهو از گونه‌های شاخص جانوری آن به شمار می‌آیند.

همچنین بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده ،تعداد 517 گونه گیاهی متعلق به 70 تیره دراین منطقه شناسایی شده که 53 گونه درختی و درختچه‌ای،  37 گونه گیاه انحصاری و 2 گونه گیاهی آن در معرض آسیب‌پذیری قرار دارند.

کد خبر 50512

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز