اوایل دهه۶۰ بانیان مسجدجامع ابوذر تصمیم گرفتند مکانی را خریداری و محل سکونت امام جماعت مسجد قرار دهند.

ابوذر

همشهری آنلاین/ نصیبه سجادی: وقتی بزرگان محله ابوذر موضوع ساخت مسکن را با حجت‌الاسلام رضا مطلبی، امام جماعت مسجد در میان گذاشتند، او با دیدن کمبود امکانات فرهنگی منطقه، معتمدان مسجد را متقاعد کرد که در این زمین سالن آمفی‌تئاتر بنا کنند.

اهالی از این پیشنهاد استقبال کردند و با کمک یکدیگر ساختمان ۳طبقه مجهز و مستحکمی ساختند. پس از آنکه سالن سن‌بندی و به پرده نمایش مجهز شد، گروه‌های هنری از گوشه و کنار شهر به محله ابوذر در منطقه۱۷ آمدند تا تئاتر اجرا کنند. مدتی که گذشت، استقبال مردم از اجراهای هنری زنده کم شد.

امام جماعت مسجد ابوذر می‌دانست کوچه ‌پسکوچه‌های محل پر است از خانه‌های قوطی کبریتی که مساحت اغلب آنها به ۵۰مترمربع هم نمی‌رسد. در این خانه‌ها دانش‌آموزان و دانشجویانی زندگی می‌کردند که فضایی برای مطالعه نداشتند. حجت‌الاسلام مطلبی تصمیم گرفت بنای مجاور مسجد را به کتابخانه و سالن مطالعه تبدیل کند تا مشکل جوانان محل رفع شود.

این اقدام هوشمندانه، گره کار بسیاری از جوانان اهل درس و مطالعه را باز کرد. در اغلب اوقات شبانه‌روز، جمعیت کسانی که از این مکان استفاده می‌کردند، بیش از ظرفیت سالن بود و عده‌ای مجبور بودند ایستاده به مطالعه بپردازند.

در آن سال‌ها کتابخانه مسجد ابوذر، تنها کتابخانه کشور بود که به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کرد و شب و روز در آن به روی مراجعان باز بود.

از سوی مقام معظم رهبری ۱۱۵جلد کتاب به کتابخانه مسجد ابوذر اهدا شد که شامل ۴۳عنوان مختلف است. کتابخانه مسجد ابوذر نخستین سالن مطالعه منطقه۱۷ هم هست.  

کد خبر 506086

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha