منطقه ۴ به فراخور وسعت و جمعیت همواره رکورددار بیشترین طرح‌های مصوب است که برخی از آنها در طول سال کلید خورده و اجرایی می‌شود و برخی هم به دلایلی از جمله کارهای اداری، آماده نبودن زیرساخت‌ها و از همه مهم‌تر نبود اعتبار مالی، به آینده موکول می‌شود.

منطقه 4

 همشهری آنلاین- پریسا نوری: هر سال در مناطق ۲۲‌گانه تهران طرح‌های‌ریز و درشت عمرانی، ترافیکی، شهرسازی، فرهنگی و... با توجه به اولویت‌ها ابلاغ و اجرایی می‌شود. تکه چهارم پایتخت هم به فراخور وسعت و جمعیت همواره رکورددار بیشترین طرح‌های مصوب است که برخی از آنها در طول همان سال کلید خورده و اجرایی می‌شود و برخی هم به دلایلی از جمله کارهای اداری، آماده نبودن زیرساخت‌ها و از همه مهم‌تر نبود اعتبار مالی، به آینده موکول می‌شود. در گزارش پیش رو وضعیت برخی از پروژه‌های نیمه‌کاره سال‌های گذشته و طرح‌های مصوب اجرا نشده در منطقه را بررسی کرده‌ایم.

  •  افتتاح باغ پرندگان بعد از بحران کرونا

عملیات اجرایی فاز ۲ باغ پرندگان در بوستان لویزان و بخش شمالی فاز یک این باغ، از اوایل سال ۹۵ آغاز شد. این پروژه ۶ هکتاری تا ارتفاع ۵۰‌متر با توری پوشیده شده تا پرندگان بتوانند در آن آزادانه پرواز کنند، قرار بود تا پایان سال ۹۵ به بهره‌برداری برسد و در نوروز سال ۹۶ میزبان شهروندان باشد. اما به دلایلی از جمله وجود برخی مشکلات زیست‌محیطی و نبود بودجه برای تجهیز تصفیه‌خانه و تأسیسات فاضلاب تکمیل آن تا سال ۹۸ به طول انجامید و پیش‌بینی می‌شد نوروز ۹۹ درهای محوطه فاز ۲ باغ پرندگان به روی گردشگران باز شود اما شیوع ویروس کرونا همه معادلات را به هم ریخت. «علی برخورداری» مدیر باغ پرندگان در این‌باره می‌گوید: «در حال حاضر فاز ۲ باغ پرندگان آماده است و حتی قرار بود اسفند ماه با حضور آقای حناچی افتتاح شود، تا نوروز ۹۹ میزبان شهروندان باشیم، اما به دلیل پیش آمدن بحران کرونا و تعطیلی بوستان‌ها به تعویق افتاد.» به گفته مدیر باغ پرندگان، در نخستین فرصت بعد از پایان این بحران، طی مراسمی با حضور شهردار تهران درهای این باغ به روی شهروندان باز می‌شود.

  • ایجاد پل سواره‌رو در تقاطع بزرگراه باقری و خیابان فرجام

بزرگراه شهید باقری که از بزرگراه شهید بابایی تا بزرگراه بسیج ادامه دارد، یکی از پر ترددترین بزرگراه‌های شمال شرق تهران است و دسترسی اهالی پهنه شرقی پایتخت را به شبکه بزرگراهی تسهیل می‌کند، با این حال وجود دوربرگردان‌ها و تقاطع‌های متعدد در امتداد این بزرگراه که یادگار دوره‌های قبلی مدیریت پایتخت است، همواره ترافیک سنگین و گلایه شهروندان را به دنبال داشته است. برای رفع این معضل، در سال ۹۵ طرح ایجاد ۴ تقاطع غیرهمسطح با خیابان‌های ۱۹۶ غربی، فرجام، شهید حاج قاسم سلیمانی (رسالت سابق) و جانبازان مصوب شد، اما به دلایلی از جمله نبود اعتبار، این طرح اجرایی نشد. با این حال به دلیل اهمیت موضوع، سال گذشته این طرح دوباره در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت و حتی کانکس‌هایی به‌عنوان کارگاه ساختمانی در تقاطع این بزرگراه و خیابان فرجام برای ساخت پل سواره‌رو به طول حدود ۱۹۵‌متر جانمایی شد. اما این پروژه در آغاز کار متوقف شده است. به گفته «حامد عسگریان» رئیس اداره توسعه و نگهداشت شهرداری منطقه، توقف پروژه به دلیل تجدیدنظر و تغییر در سازه از بتنی به فلزی است و حداکثر تا سه ماه آینده از سر گرفته می‌شود.

  • پروژه ساخت سینما باران ۱۰ ساله شد

در سال‌های اخیر استقبال مردم از پردیس‌های سینمایی موجب شد چندین پردیس سینمایی مدرن در مناطق مختلف پایتخت ساخته شود. منطقه ما هم از این موهبت بی‌نصیب نماند و در اردیبهشت سال ۹۰ کلنگ یک مجموعه فرهنگی هنری به وسعت ۳ هزارمترمربع در تقاطع بزرگره شهید باقری و بلوار استقلال به زمین زده شد. طبق زمان‌بندی مدیران شهری قرار بود این مجتمع ۱۱ طبقه که «باران» نام دارد و به ۲ سالن مدرن سینما و بخش‌های مختلف تجاری، ورزشی، رستوران و... مجهز است در سال ۹۵ افتتاح شود. اما با گذشت ۴ سال از مهلت مقرر، این پروژه به لحاظ عمرانی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشته است. «محمدرضا آراسته» رئیس اداره سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهردار درباره دلیل تأخیر در اجرای پروژه می‌گوید: «سرمایه‌گذار به دلیل مشکل مالی پروژه را متوقف کرده و ما از طریق سازمان سرمایه‌گذاری پیگیر رفع مشکل و تعویض پیمانکار هستیم.» به گفته آراسته با تعویض سرمایه‌گذار در نیمه اول سال ۹۹ فعالیت عمرانی این پروژه از سر گرفته و ظرف مدت ۲ تا ۳ سال تکمیل می‌شود. حتی در صورت تحقق این موضوع، از آغاز تا پایان این پروژه بیش از یک دهه گذشته است.

  • بلوار دلاوران امسال به بزرگراه امام علی(ع) می‌رسد؟

یکی از بزرگ‌ترین مصوبات ترافیکی شهرداری در سال‌های اخیر طرح اتصال بلوار دلاوران به بزرگراه امام علی(ع) است. با اجرای این طرح، قرار است ابتدای بلوار دلاوران در میدان الغدیر پس از عبور از بخشی از شهرک نیروی دریایی به بزرگراه امام علی(ع) متصل شود. اجرای این پروژه مزایای زیادی برای منطقه دارد که بخشی از آن باز شدن گره ترافیک میدان الغدیر، تسهیل دسترسی محله‌های مرکزی منطقه به شبکه بزرگراهی، نوسازی بخشی از بافت‌های مسکونی محله شمیران‌نو و خارج شدن این محله از بن‌بست است که پیامدهایی چون رونق محله و کاهش آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد. اما با وجود این مزایا، با گذشت ۲ سال و اندی از زمان تصویب، به دلایل مختلفی از جمله وجود معارض در زمین‌های طرح و نبود بودجه این پروژه اجرایی نشده است. البته اواخر سال گذشته با جابه‌جایی درختان مسیر و آزادسازی زمین‌های پادگان نیروی دریایی رفع معارض انجام و حتی در محدوده پادگان دیوارکشی شده است، با این حال کلنگ شروع پروژه عمرانی ترافیکی فعلاً به زمین نخورده است.

  • پادگان ۰۶ امسال تعیین تکلیف می‌شود

یکی از پروژه‌های بزرگ فرامنطقه‌ای ساخت بوستان و ایجاد سرانه‌های خدماتی درمحوطه پادگان ۰۶ است. این محدوده ۳۵ هکتاری که در محله پاسداران قرار دارد که سال گذشته طی توافقاتی با ارتش به شهرداری واگذار شد، به دلیل کمبود فضای سبز و سرانه‌های خدماتی در محله پاسداران، قرار شد شهرداری در این محدوده، با حفظ و بهسازی فضای سبز، سرانه‌های خدماتی، گردشگری و فرهنگی مانند رستوران، موزه، نگارخانه، کتابخانه، خانه‌فرهنگ، سینما، پارکینگ و... ایجاد ‌کند. «محمدرضا آراسته» معاون شهرسازی و معماری شهردار منطقه ۴ درباره وضعیت فعلی این پروژه می‌گوید: «پروژه بارگذاری در پادگان ۰۶ به شورای عالی شهرسازی استان تهران رفته و امسال تعیین تکلیف می‌شود.»

کد خبر 506106

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha