همشهری آنلاین: حزب توده از شکل‌گیری تا فروپاشی و تاریخ فداییان اکثریت تازه‌ترین کتاب‌هایی هستند که از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شوند.

به گزارش همشهری‌آنلاین این موسسه که پیش از این در سه مجلد تاریخ سازمان مجاهدین خلق را به شکلی پژوهشی منتشر کرده بود در تازه ترین عناوین خود دوجلد تازه از اسناد لانه جاسوسی را نیز انتشار داده و همزمان کتاب سه حزب را هم در نمایشگاه کتاب عرضه می‌کند.

 کتاب «حزب توده از شکل‌گیری تا فروپاشی» از معدود تتبعات و تحقیقاتی است که در این زمینه به انجام رسیده است. شالوده این کتاب بر اسناد بی‌شمار و کمتر منتشر شده‌ای  مبتنی است که به بررسی تاریخچه مارکسیسم ایرانی، نحوه شکل‌گیری حزب توده و تحولات و تطورات آن در ایران، سپس در خارج از کشور و نهایتاً حضور در ایران پس از انقلاب اسلامی ‌می‌پردازد.

بخشی از این پژوهش اول بار در سال 1370 انتشار یافت و جلد دوم آن به عهده تعویق افتاد.

اینک مجموعه این تتبعات در یک جلد تحت عنوان «سیاست و سازمان حزب توده» در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

این کتاب همانند کتاب سازمان مجاهدین خلق توسط گروهی از پژوهشگران تدوین شده و به قیمت 10500 تومان در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود.

چریک های فدایی خلق (جلد اول)

چریک‌های فدایی خلق نام سازمانی است که با هدف مبارزه مسلحانه علیه رژیم پهلوی در سال 1350 اعلام موجودیت کرد.

این سازمان مارکسیستی از ادغام دو گروه پدید آمد که یکی از ‌آن دو گروه بقایای گروه بیژن جزنی بود که در 19 بهمن سال 1349 به پاسگاه سیاهکل حمله کرد و مدتی بعد بازماندگان آنان به گروه پویان ـ احمد‌زاده ملحق شدند.

کتاب چریک‌های فدایی خلق با تکیه بر انبوهی از اسناد اطلاعاتی و دیگر منابع با شرح فعالیت‌های گروه جزنی آغاز می‌شود و در ادامه گروه پویان ـ احمد‌زاده را معرفی می‌کند و سپس مجموع اقدامات آنان را تا بهمن ماه سال 1357 توضیح می‌دهد. جلد اول کتاب چریک‌های فدای خلق که در 960 صفحه در اختیار علاقمندان به تاریخ معاصر و خصوصاً جنبش چریکی قرار گرفته است به لحاظ استفاده از ا سناد جایگاه ویژه‌ای در تشریح و تبیین فعالیت‌های مسلحانه پیش از انقلاب اسلامی‌دارد.

این کتاب را محمود نادری تالیف کرده و به قیمت 10 هزار تومان در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود.

سه حزب 

«سه حزب» عنوان کتابی است که در آن اقدام به تحلیل و بررسی مستند احزاب سه‌گانه مردم، ملیون و ایران نوین شده است. مستندات این کتاب بیشتر اسناد سری و محرمانه دستگاه اطلاعاتی دوران شاه بوده که دستمایه تحلیل قرار گرفته است و به گواهی این اسناد دو جناح امریکایی و انگلیسی در حکومت پهلوی بعد از اجرای اصل چهار ترومن و براساس نسخة جان‌اف‌کندی می‌بایستی در مقابل نفوذ کمونیسم و اردوگاه شرق اقدام به راه‌اندازی حزبهایی بنمایند و لذا دولتمردانی از قبیل منوچهر اقبال، اسدالله علم، حسنعلی منصور و امیرعباس هویدا مأموریت انجام این کار را عهد‌ه‌دار می‌شوند.

 علم «حزب مردم» را شکل می‌دهد. اقبال «حزب ملیون» را سازماندهی می‌کند و بعدها منصور و هویدا «حزب ایران نوین» را. این اسناد، تزئینی و فرمایشی بودن این حزبها را گواهی می‌کند و نشان می‌دهد این مردم هستند که نه از تأسیس آن‌ها مطلع می‌شوند و نه از انحلال. هر کدام از این حزبها دورة گذاری را پشت سر می‌گذارند و بالاخره در پایان سال 1353 منحل شده و همگی در حزبی به نام رستاخیز مجتمع می‌شوند و نظام تک حزبی نمایشی دیگری به صحنه آورده می‌شود که خود در تشدید سرنگونی رژیم مؤثر می‌افتد.

کتاب سه حزب را مظفر شاهدی تالیف کرده که پیش از این هم از سوی همین موسسه کتاب حزب رستاخیز توسط وی در دوجلد به بازار کتاب عرضه شده بود.
این کتاب باقیمت 10 هزار تومان عرضه می‌شود.

جلد 9 و 10 اسناد لانه جاسوسی

پس ازانتشار هشت مجلد از اسناد سفارت آمریکا با عنوان اسناد لانه جاسوسی،مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی کتاب نهم و دهم مجموعه اسناد لانه جاسوسی را نیز در نمایشگاه کتاب عرضه می‌کند. این دو شماره که «روزشمار انقلاب اسلامی» نام گرفته، وقایع حدفاصل 19 دی 1356 تا 13 آبان 1358 را دربر می‌گیرد. در این کتاب 769 سند منعکس شده که عموماً برای نخستین بار است که ترجمه و ارائه می‌گردند.

7 جلد اول این مجموعه دربرگیرنده مجموعه 77 جلدی منتشره توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام است و جلد هشتم شامل اسناد منتشرنشده‌ای از رجال دوره پهلوی است.
دوره 10 جلدی اسناد لانه جاسوسی به صورت سی دی هم تدوین شده که امکاناتی چون جست و جوی اعلام و موضوعی را در خود دارد.

موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی از معدود موسسات تاریخی است که در چند سال اخیر آثار قابل اعتنایی در زمینه تاریخ معاصر ایران انتشار داده است.

کد خبر 50644

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز