مجموع نظرات: ۰
شنبه ۸ مهر ۱۳۸۵ - ۱۲:۴۲
۰ نفر

آزاده بهشتی: «ترافیک تهران در نخستین روز بازگشایی مدارس روان بود» این تیتر در اول مهر صفحه اول بیشتر روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری را به خود اختصاص داد.

اما درست یک روز بعد از آن بیشتر شهروندان تهرانی، دیر در محل کار خود حاضر شدند و بچه مدرسه‌ای‌ها از سوی ناظم مدرسه به خاطر این تاخیر توبیخ شدند.

ترافیک نیز مانند بسیاری از مشکلات زندگی شهری با تغییر فصل، صعود و نزولی چشمگیر دارد، به عنوان مثال با پایان سال تحصیلی در خرداد از حجم آن کاسته می‌شود و با آغاز به کار مدارس حجم آن افزایش پیدا می‌کند، این شاید بارزترین مثالی باشد که با فاکتور گرفتن از کم و زیاد شدن ترافیک در پایان سال یا اعیاد مختلف بتوان از آن یاد کرد.

این بهانه‌ها فرصت مناسبی است برای مدیریت شهری تا با داشتن تجربه هر ساله یک گام به پیش بردارد.

امسال نیز تجربه سال گذشته تیمی از معاونت حمل و نقل شهرداری تهران، مدیر عاملان اتوبوسرانی و تاکسی‌رانی، معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ را تشکیل داد که با کنار هم قرار گرفتن در سازمان کنترل ترافیک شهر تهران و از طریق تلویزیون‌های حاضر در این مرکز نقاط پر حجم و ترافیک زیرنظر گرفته شود تا در صورت مشاهده هرگونه مانع و ایجاد گره ترافیکی، این گره را باز کرده و ترافیک روانی را به خیابان‌های شهر هدیه دهند.

اما این وضعیت تنها در روز اول توانست بار ترافیکی روانی را در خیابانها ایجاد کند و از روز دوم به بعد بسیاری از شهروندان به خاطر سنگین‌تر بودن ترافیک با کلافگی در محل کار خود حاضر شدند به طوری که برخی از خودروها در بعضی از تقاطع‌ها مانند تقاطع ستارخان توحید بعد از چهار بار سبز و قرمز شدن، موفق عبور از این مسیر شدند.

با این وجود و براساس اظهارات دبیر ستاد اجرایی مهر دوربین‌های نظارت ترافیک وضعیت ترافیکی این روزهای پایتخت را به گونه‌ای دیگر نشان داده‌اند.

حسین رضا شهیدزاده در مورد علت سنگین بودن ترافیک این روزهای تهران به خصوص در نقاط مرکزی شهر، گفت: برخلاف اظهار نظر شما دوربین‌های مرکز کنترل ترافیک تغییرات محسوسی را نسبت به وضعیت روز گذشته نشان نمی‌دهند، ترافیک این هفته روان بود.

او معتقد است معمولا تا قبل از ساعت 7:15 مشکل خاص ترافیکی وجود ندارد و اغلب مواقع پیک ترافیک سنگین از این ساعت به بعد مخصوصا در محور ورودی کرج – شیخ‌فضل‌الله آغاز می‌شود که با اتمام عملیات احداث ادامه بزرگراه آزادگان و اتصال آن به بزرگراه همت و اتمام کار احداث بزرگراه آسیا از میزان ترافیک غرب تهران کاسته می شود.

به گفته وی در حال حاضر 125 دوربین مرکز کنترل و نظارت بر تهران از مجموع 135 دوربین نصب شده در نقاط مرکزی و بزرگراههای شهر فعال هستند.

از سوی دیگر شهیدزاده معتقد است باید ببینیم چه چیز را با چه چیز دیگر مقایسه می‌کنیم، مردم ما عادت دارند امروز را با دیروز مقایسه کنند، در حالی که باید وضعیت ترافیکی مهر امسال را با مهر ماه سال گذشته مقایسه کنیم. در حقیقت قیاس مع‌الفارق باعث می‌شود که ترافیک مهر ماه سال جاری را در مقایسه با شهریور سنگین ببینیم.

او به افزایش 30 درصدی ترافیک که پیش‌بینی شده بود اشاره می‌کند و می‌گوید: مسئولین حوزه ترافیک و حمل و نقل عمومی و حتی شهردار تهران به افزایش 30 درصدی ترافیک در مهر ماه و رمضان تاکید کرده بودند.

دبیر ستاد اجرایی مهر بامشاهدات خود از دوربین‌های نصب شده  در سطح شهر در مورد ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی می‌گوید:‌ ترافیک صبحگاهی در اکثر قریب به اتفاق خیابانهای پایتخت روان و مناسب بوده است و در تعدادی از خیابانها حجم ترافیک نسبت به سال قبل اگر کاهش نداشته اما افزایش هم پیدا نکرده است و ترافیک روان و مناسبی مانند سال‌های قبل داشته‌ایم. غرب به شرق حکیم در ساعاتی از صبح از حجم بالای ترافیکی برخوردار است که به اعتقاد شهیدزاده تنها مربوط به مهر ماه نیست.

او حضور نمایندگان و مدیران مختلف در ستاد مهر را راهکار مناسبی در برخورد با قفل شدن ترافیک در برخی خیابانها می‌داند و می‌گوید: براساس اطلاعات سال گذشته، میزان ترافیک‌های ناشی از وقایعی مانند تصادف 25 درصد از ترافیک سنگین پایتخت را تشکیل می‌داد که در سال جاری این رقم به 45 درصد افزایش داشته است و از سوی دیگر ترافیک ناشی از عدم همکاری سازمان‌های مختلف به دلیل حضور در مرکز کنترل ترافیک کاهش پیدا کرده است.

شهیدزاده این عوامل را می‌گذارد کنار تعداد 4000 دستگاه خودرویی که از سال گذشته تا به حال به خیابانهای شهر اضافه شده است و می‌گوید: بیشترین ترافیک در هفته گذشته در شمال به جنوب مدرس ورودی صدر و ورودی تونل رسالت به حکیم شرق به غرب بوده است. از سوی دیگر بزرگراه صدر شرق به غرب و شمال به جنوب برای ورود به این قسمت نیز از ترافیک سنگینی در هفته گذشته برخوردار بوده است.

***

مشاهدات خودتان را بگذارید کنار صحبت‌های شهیدزاده در مورد ترافیک خیابانهای پایتخت در هفته‌ای که گذشت و تغییرات ساعت را بچسبانید کنار همه آنها با این وجود هنوز قطعه گمشده یک پازل به نام غول ترافیک، پیدا نشده است.

کد خبر 5072

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز