همشهری آنلاین: سازمان بازرسی کل کشور با انتشار گزارشی روز شنبه 8 مهر اعلام کرد: شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور در سال 83 با زیان انباشته 700 میلیارد ریالی مواجه شده است.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، عدم رعایت قوانین و مقررات در انعقاد قراردادها، شفاف نبودن درآمدها و هزینه‌ها، استفاده از رانت دولتی، جذب نیروهای خارج از ضوابط و سوء مدیریت باعث شد  دلایل اصلی ایجاد این زیان بوده است.

بازرسان و کارشناسان سازمان بازرسی کل کشور در بازرسی از "شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور" وابسته به سازمان تربیت بدنی دریافتند که برخی از مدیران این شرکت با اعمال سلیقه شخصی اقدام به جذب نیروها و مشاورانی نموده‌اند که خارج از مصوبات مجمع عمومی این شرکت بوده و یا اینکه جذب این مشاوران در راستای اهداف و فعالیت‌های آن شرکت نبوده است.

انعقاد چندین قرارداد مزایده و مناقصه ده‌ها میلیارد ریالی بدون اخذ مصوبه هیأت مدیره و لحاظ نکردن قوانین مربوط به برگزاری این نوع معاملات و همچنین صدور مجوز یک مورد مزایده محدود توسط هیأت مدیره‌ای که دوره  مسئولیت آنها به پایان رسیده بود از جمله موارد سوء عملکرد مدیران این شرکت است.

گزارش بازرسان سازمان بازرسی کل کشور از بررسی هزینه‌ها و درآمدهای سال 83 و 82 این شرکت حاکی است: افتتاح حساب‌های بانکی بدون مجوز قانونی، پرداخت پاداش از محل اعتبارات عمرانی، شفاف نبودن اسناد هزینه‌های جاری دفاتر مدیران، پرداخت‌های نامتعارف به برخی از کارکنان و عدم تحقق درآمدهای پیش‌بینی شده نشان از ناتوانی مدیرعامل و زیان‌ده‌بودن شرکت مزبور در آن سال‌ها می‌باشد.

همچنین تأمین ودیعه اجاره ساختمان دفتر مرکزی این شرکت از محل وام دریافتی بابت خرید دو دستگاه تابلوی نمایشگر ورزشگاه آزادی و سوء استفاده از موقعیت و مقام شغلی توسط یکی از مشاورین مدیرعامل در عقد قرارداد اجاره ساختمان شرکت با بیش از 2 برابر قیمت از جمله موارد تخلفات این شرکت می‌باشد.

این اقدامات خلاف قانون در حالی صورت می‌گرفت که اعضای هیأت مدیره سابق در اغلب جلسات غیبت داشتند و بعضاً صورتجلسات جهت امضا برای آنها ارسال می‌شد و ذی‌حساب به جای انجام وظایف قانونی، نظرات مدیرعامل را اعمال می‌نمود.

با این وجود، گزارش تخلفات مالی شرکت در اردیبهشت 85 جهت رسیدگی به دیوان محاسبات کشور و گزارش تخلفات ذی‌حسابان و مدیران و کارکنان شرکت مزبور به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان تربیت بدنی ارسال شد.

گفتنی است: متعاقب گزارش سازمان بازرسی کل کشور، سازمان تربیت بدنی در سال 85 اقدام به فعال نمودن واحد حقوقی جهت ساماندهی اموال شرکت، اصلاح ساختار اداری و تدوین آیین‌نامه استخدامی این شرکت نموده است.

کد خبر 5078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز