شمیران قصه‌های شنیدنی کم ندارد. قصه نخستین‌ها، قصه کوچه‌ها و خانه‌ها. همین قصه‌ها هویت ما ساکنان این شهر است.

اسکن

 همشهری آنلاین_راحله عبدالحسین:  اگر قصه‌ها را بدانیم شهر را بیشتر دوست داریم و مراقبش هستیم. زندگی روزمره پرهیاهوی شهری شاید فرصت خواندن روایت‌های شمیران و قصه‌هایش را از ما گرفته باشد. اما این روزها به کمک تکنولوژی هوشمند قصه‌ها از همیشه برایمان دست یافتنی‌تر است.

نمونه‌اش همین تابلوهای هوشمند معرفی اماکنی است که در خیابان ولی‌عصر(عج) از میدان تجریش تا میدان راه‌آهن، نصب و بخشی از آن در مناطق یک و ۳ در پهنه شمال واقع شده. تابلوهای سیمانی خاموش و ساکتی که قرار است قصه‌ای کوتاه و شنیدنی از شهر را با اسکن کد کیو. آر توسط گوشی تلفن همراه برایمان بگویند.  

عابرانی که این روزها قرنطینه خانگی را به دلایل موجهی شکسته و راهی خیابان ولی‌عصر(عج) شده‌اند، حتماً پایه‌های سیمانی را دیده‌اند که در حاشیه پیاده‌رو خیابان نصب شده است. این تابلوهای هوشمند از اوایل امسال در خیابان ولی‌عصر(عج) جانمایی شد تا ما را با قصه شهرمان بیشتر آشنا کند. تابلوهای هوشمند با کد کیو. آر مخصوص به خود قرار است روایت یکی از اماکن مهم و معروف خیابان ولی‌عصر(عج) را برای مخاطب بازگو کنند.

مانی جعفریان_ معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه یک

«مانی‌جعفریان» معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه یک در این‌باره می‌گوید: «نصب ۸ تابلوی هوشمند معرفی اماکن شاخص منطقه در خیابان ولی‌عصر(عج) از میدان تجریش تا چهارراه پارک وی از سوی اداره زیباسازی منطقه و مشارکت سازمان زیباسازی شهر تهران انجام شده است. تابلوهای هوشمند در واقع اطلاع‌رسانی اماکن مهم واقع در خیابان ولی‌عصر(عج) را برعهده دارند. »جعفریان در پاسخ به این پرسش که این تابلوها معرفی کدام یک از اماکن منطقه را برعهده دارند می‌گوید: «هر تابلو معرفی یک مکان مشخص را عهده‌دار است که کاملاً محل مورد معرفی روی تابلو نوشته و تابلو همانجا نصب شده است. به‌عنوان مثال تابلوی معرفی قصه تجریش در میدان تجریش. برای جذب گردشگران و بهره‌مندی آنان از تابلوهای معرفی اماکن نیز روایت به زبان انگلیسی در یک سوی تابلو و به زبان فارسی در سوی دیگر تابلو قابل استفاده است. »

  •  قصه‌های بیشتر در راه است 

اگر قبول داشته باشیم که هر پلاک شمیران یک قصه دارد، ۸ تابلوی هوشمند معرفی اماکن شاخص برای شمیران با آن سابقه تاریخی و هویت شهری کافی نیست. جعفریان می‌گوید: «سعی شده فقط اماکن مهم واقع در خیابان ولی‌عصر(عج) در این تابلوها معرفی شوند. برای اماکن گردشگری شمیران باید فضاهای دیگر منطقه به این مهم اختصاص یابد.

حسین قاسمی_ رئیس اداره  زیباسازی شهرداری منطقه ۳

در برنامه آینده اداره زیباسازی معرفی اماکن مهم گردشگری منطقه با استفاده از این تابلوهای هوشمند و همچنین پرتابل‌های هوشمند قرار دارد. به تازگی ۱۲ بیلبورد معرفی جاذبه‌های گردشگری منطقه یک با شعار شهری برای همه از سوی اداره زیباسازی در منطقه انجام شده است. » در طول مسیر خیابان ولی‌عصر(عج) و پایین‌تر از چهارراه پارک وی به تابلوهای هوشمند منطقه ۳ برمی خوریم. «حسین قاسمی» رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه ۳ می‌گوید: «در منطقه ما ۷ تابلوی معرفی اماکن شاخص از جمله بازار صفویه، پارک ملت، تقاطع میرداماد، مجتمع شقایق، میدان ونک، ساختمان اسکان و مسجد بلال نصب شده است. امیدواریم با اجرای این طرح شهروندان با صرف کمترین زمان بتوانند با هویت شهر و محله خود بیشتر آشنا شوند. »
 

  • حکایت‌های محلی از زبان شمیرانی‌ها

«اطلاع‌رسانی درباره تاریخچه محله‌ها به هر طریقی که باشند کار خوبی است. » این را «علیرضا حمیدی» از اهالی شمیران می‌گوید. او معتقد است که این اطلاع‌رسانی باید کمی بیشتر از اطلاعاتی باشد که گوگل در اختیار کاربرانش می‌گذارد: «اگر حکایت‌های شمیران از طریق تهران‌شناسان و مردم محلی، جمع‌آوری و از طریق تابلوهای هوشمند منتشر شود قطعاً مخاطب بیشتری دارد و در ذهن مخاطب هم ماندگار می‌شود. اطلاعات محلی برای گردشگران هم جذابیت بیشتری دارد. زیرا گردشگران معمولاً اطلاعات را از اینترنت خوانده‌اند. پس باید جاذبه‌های محلی را برایشان بازگو کنیم. » «مهدی نازجو» از اهالی محله باغ فردوس شمیران تابلوهای هوشمند را کمکی برای شناساندن هویت قدیمی شمیران می‌داند و می‌گوید: «جای این تابلوها مقابل موزه پروفسور حسابی، باغ‌موزه ایرانی و بسیاری از اماکن هویتی وتاریخی شمیران خالی است. نباید فقط به خیابان ولی‌عصر(عج) اکتفا کنیم. کوچه‌های شمیران هم تاریخ دارند. جانمایی تابلوها هم مهم است. باید جایی را برای آن انتخاب کنیم که شهروندان به راحتی بتوانند بایستند و نگران رد شدن ماشین یا موتور از کنارشان نباشند. »

  •  تابلوهای هوشمند شهر را خوانا کرده است 

«داریوش شهبازی» نویسنده کتاب تاریخ تهران درباره تابلوهای معرفی اماکن می‌گوید: «اصل کار عالی است. از همین ابتدا دنبال معایب کار نرویم.

داریوش شهبازی_ نویسنده کتاب تاریخ تهران

تابلوهای معرفی اماکن یعنی گسترش و توسعه دانش محلی بین شهروندانی که در این خیابان و کوچه‌هایش‌ تردد می‌کنند و از هر طریق و از هر گوشه شهر که برای توسعه دانش هویت و تاریخچه محله‌ها و خیابان‌های تهران که شروع کنیم ارزشمند است. یادمان باشد که اطلاعات انحصاری نیست و باید در اختیار همگان قرار بگیرد تا به توسعه پایدار شهری برسیم. وقتی شهروندان تهرانی از این اطلاعات بهره‌مند شوند طبیعی است که به محله‌شان هم علاقه پیدا می‌کنند و برای حفظ و نگهداری آن بیشتر می‌کوشند. در واقع محله را بخشی از هویت و وجود خود می‌دانند. امروزه نرم‌افزار هم به کمک ما آمده تا تاریخچه اماکن شهر را بهتر و بیشتر بشناسیم. »

«بهنام ابوترابیان» نویسنده کتاب‌هایی درباره تاریخ تهران نصب تابلوهای هوشمند را خوانا کردن شهر عنوان می‌کند و می‌گوید: «این کار یعنی ما الفبای باسواد شدن نسبت به شهر را به شهروندان آموزش می‌دهیم و این قدم نخست است. اطلاعات این تابلوها از مختصر بودن یا هر چیز دیگر الان خیلی اهمیتی ندارد. چون به روز می‌شود. اصل کار برای ما مهم است. محتوا هم باید به روز شود. نکته این است که این کار باید پویا و پایدار باشد. در همه کوچه‌ها و خیابان‌های تهران باید این کار ادامه داشته باشد. بی‌قصه بودن آفت شهر است. می‌توانیم از افراد کاربلد در این زمینه کمک بگیریم تا قصه‌ها جذاب‌تر و مستندتر باشد و موضوع تابلوهای هوشمند تهران به یک نهاد پایدار تبدیل شود. »

  • چطور از نرم‌افزار بارکدخوان استفاده کنیم؟  

برای بهره‌مندی از قصه‌های خیابان ولی‌عصر(عج) لازم است در گوشی هوشمند تلفن همراه خود یک نرم‌افزار بارکدخوان نصب کنید. برای این کار می‌توانید یکی از نرم‌افزارهای «بارکد اسکنر» را از اینترنت دانلود کنید. وارد نرم‌افزار شوید و گوشی خود را مقابل کد کیو. آر تابلوهای هوشمند بگیرید تا یکی از قصه‌ها را بخوانید.

  • قصه‌های شمیران در دل تابلوها 

ساندویچ قدیمی یکتا، باغ فردوس، مؤسسه دهخدا، کتابخانه دکتر افشار، خانه دکتر فاطمی، ساختمان لیستر، میدان تجریش و مؤسسه باستان‌شناسی روایت‌هایی است که وقتی درست از روبه‌روی هرکدام از این اماکن رد می‌شوید می‌توانید آن را بشنوید. فقط کافی است گوشی تلفن هوشمندتان را که به نرم‌افزار بارکدخوان مجهز است مقابل کد کیو. آر تابلوی هوشمند بگیرید و قصه‌ها را به زبان فارسی یا انگلیسی بشنوید.  

کد خبر 508696

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha