دستگیری و انتقال معتادان متجاهر به مراکز ماده 16 همواره اولویت‌ کارهای پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ بوده است.

سردار حسین رحیمی

معتادان پس از انتقال به مراکز بازپروری ماده 16 به مدت 3 تا 6 ماه نگهداری می‌شدند که این مدت زمان از نظر ما کافی نبود. پس از اپیدمی بیماری کرونا، درهای این مراکز باز و حدود 10 تا 15 هزار معتاد متجاهر در شهر تهران رها شدند که حضورشان برای شهر و شهروندان خطرناک بود. با پیگیری‌های انجام‌شده و براساس شیوه‌نامه مربوط به ستاد مبارزه با موادمخدر و مصوبه ستاد مقابله با کرونای شهر تهران، دستگیری معتادان رهاشده دوباره در دستور کار قرار گرفت. 
طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر با یک تیم 200 نفره از مأموران زبده پلیس مبارزه با موادمخدر شروع شده است و هر روز حدود 500 معتاد دستگیر و با رعایت دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا به مراکز بازپروری منتقل می‌شوند. پیش از این غربالگری معتادان در مراکز بازپروری انجام می‌شد، اما با شیوع کرونا تست کرونا هم به سایر تست‌ها از جمله مثبت بودن اعتیاد و بیماری‌های واگیردار اضافه شده است. 
در طرح جدید معتادانی که به مراکز بازپروری ماده 16 منتقل می‌شوند، به مدت یک سال نگهداری خواهند شد و باور دارم اگر در مدت یک سال کارهای بازپروری به درستی انجام شود، مشکلاتی که در چرخه بازپروری و سم‌زدایی وجود داشت و مدام از این موضوع گلایه داشتیم، رفع می‌شود. 
معتادانی که صغر سن دارند، یعنی کمتر از 18 سال هستند و معتادان بالای 60 سال را بر اساس قانون نمی‌توانیم جمع‌آوری کنیم و به همین دلیل برای این گروه برنامه‌ای نداریم و امیدوارم به‌زودی تدابیری برای بازپروری آنها اندیشیده شود. 
پاتوق‌های موادمخدر و خانه‌های پلاک قرمز در محله هرندی که به شیره‌کش‌خانه تبدیل شده‌اند، به شدت مورد توجه پلیس است و به همین دلیل پس از شناسایی اقدام به پلمب آنها می‌کنیم و اگر پس از بازگشایی تخلفی در آنها انجام شود، دوباره پلمب می‌شوند. 
خلاصه پلیس مبارزه با موادمخدر، پلیس پیشگیری و یگان امداد تهران عملیات دستگیری معتادان متجاهر را با جدیت شروع کرده‌اند و این طرح تا جمع‌آوری کامل معتادان نه تنها از هرندی، بلکه از شهر تهران ادامه خواهد داشت. 

سردار حسین رحیمی / رییس پلیس پایتخت

کد خبر 511947

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha