دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
۰ نفر

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه از وجود ۲۶ موزه در این استان خبر داد و گفت: هراندازه موزه‌ها را به سمت بومی‌سازی و محلی شدن ببریم بی‌شک مردم به این سمت کشیده می‌شوند.

موزه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، اکرم طهماسبی دوشنبه ۲۹ اردیبهشت، اظهار کرد: ۱۸ ماه می (۲۹ اردیبهشت) به‌عنوان روز جهانی موزه‌ها نام‌گذاری شده و شعاری که امسال سازمان ایکوم (کمیته جهانی موزه‌ها) برای روز جهانی موزه‌ها در سال ۲۰۲۰ انتخاب کرده با عنوان «موزه‌ها برای برابری، تنوع و فراگیری» است.

وی با تأکید براینکه ۱۲ موزه زیر نظر سازمان میراث فرهنگی کرمانشاه قرار دارد، افزود: از این مراکز می‌توان به محوطه تاق بستان که به‌تازگی موزه سنگ در آن راه‌اندازی شده و مجموعه بیستون که در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده اشاره کرد.

طهماسبی خاطرنشان ساخت، محوطه معبد آناهیتا، مجموعه تکیه بیگلربیگی با ۲ موزه خط و کتابت و موزه پارینه‌سنگی که در خود دارد و مجموعه تکیه معاون الملک که دارای موزه مردم‌شناسی است و کاشی‌کاری‌های بی‌نظیر آن برای هر بازدیدکننده‌ای جذاب و دیدنی است نیز در زیرمجموعه اداره کل میراث فرهنگی قرار دارد.

وی به وجود موزه مردم‌شناسی در شهرستان‌های سنقر و کلیایی، پاوه، دالاهو و سه موزه خصوصی در روستای «شرکان» پاوه اشاره کرد و افزود: همچنین موزه‌های صنایع‌دستی در شهرستان‌های اسلام‌آباد و کرمانشاه برپا است.

طهماسبی ادامه داد: علاوه براین، موزه‌هایی در دیگر ارگان‌ها وجود دارد که می‌توان به موزه تمبر اداره پست، موزه آموزش‌وپرورش در دبیرستان کزازی، موزه محیط‌زیست و موزه ورزش در اداره کل ورزش و جوانان استان اشاره کرد.

وی در خصوص دلیل انتخاب شعار سال توسط ایکوم، ادامه داد: تقویت افزایش تنوع در مؤسسات فرهنگی و کارکنان مؤسسات موزه‌ها، حمایت کردن از ابزارهایی برای تشخیص و غلبه بر تعصبات در آنچه که موزه‌ها به نمایش می‌گذارند از دلایل این انتخاب است.

به گفته رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه، موزه‌ها ابزاری مهم در تبادل فرهنگی، غنی‌سازی فرهنگ و توسعه تفاهم و همکاری صلح در بین مردم هستند.

این مسئول یادآور شد، هرساله ایکوم شعاری را انتخاب می‌کند تا بتواند آن را عملی کند و مردم را به سمت‌وسوی موزه بکشاند و این شعار سال در حوزه فرهنگ‌های محلی است و هراندازه موزه‌ها را با فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم منطقه بازسازی و استانداردسازی کنیم مردم برای استفاده از آن ترغیب می‌شوند.

وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت‌شده ملی، یک اثر ثبت‌شده جهانی و ده‌ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده‌اند حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.

بیستون و تاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب‌های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه‌عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و ... از مهم‌ترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۲ هزار و ۵۹۵ روستا و ۳۴ شهر دارد.

کد خبر 512853

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha