یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دو انتشاراتی«سخن» و «دلیل ما» عنوان ناشران برگزیده بزرگسال بخش خصوصی در تهران و شهرستان‌ها را از آن خود و جوایز را از دست دکتر حداد عادل رئیس مجلس دریافت کردند

به گزارش همشهری‌آنلاین در مراسم اختتامیه بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که عصر یکشنبه، ۲۲ اردیبهشت در تالار مصلی تهران برگزار شد انتشارات سخن به مدیریت اصغر علمی به دلیل توجه و تعدد و تنوع آثار تألیفی، رعایت موازین دستور زبان فارسی، ارائه کتاب‌های برگزیده، نشر آثار مرجع، عنوان ناشر برگزیده  بزرگسال تهران بخش ناشران خصوصی را به خود اختصاص داد.[گزارش همشهری‌آنلاین ازششمین نشست سخن]

انتشارات سخن اواخر سال گذشته مجموعه تصحیحات دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی بر آثارشیخ فریدالدین عطار نیشابوری را به بازار نشر عرضه کرد که اتقاقی مهم دراین زمینه به شمار می آید و همزمان با نمایشگاه کتاب هم ترجمه شعرهای شفیعی به زبان انگلیسی را عرضه عمومی کرد.[۲هزار صفحه مقدمه و تعلیقات شفیعی کدکنی بر اشعار عطار]

عکس خبرگزاری مهر

هیئت داوران در این بخش نشر نی را به دلیل توجه به حوزه تألیف و داشتن کتاب تشویقی سال شایسته تقدیر دانست.[نشر نی و  ارائه ویراست تازه‌ای از جامعه شناسی گیدنز]

همین گزارش حاکیست دربخش ناشران بزرگسال شهرستانی انتشارات دلیل ما به مدیریت سعدی به جهت تعداد عناوین منتشر شده تألیفی، کیفیت آثار از حیث محتوا و رعایت اصول فنی چاپ، ارائه آثار برجسته در جشنواره‌های کتاب عنوان ناشربزرگسال برگزیده شهرستانی را از آن خود کرد.

هیئت داوران در این بخش انتشارات مسجد مقدس جمکران را به دلیل نشر آثار مفید در حوزه تألیف و توجه به نیاز مخاطبان و تعداد عناوین منتشر شده شایسته تشویق دانست
در بخش ناشران بزرگسال دولتی و دستگاه‌های عمومی  هیئت داوران انتشارات بوستان کتاب قم را به دلیل تعداد عناوین منتشر شده و توجه به آثار تألیفی، انتخاب شایسته کتاب‌های ترجمه شده، ارائه آثار برجسته در جشنواره‌های علمی کتاب، کیفیت آثار از حیث محتوا و رعایت اصول فنی چاپ به‌عنوان ناشر برگزیده سال انتخاب کرد.

هیئت داوران بخش بزرگسال انتشارات دانشگاه تهران را به دلیل نشر آثار مفید علمی و داشتن آثار برگزیده در چندین جشنواره‌های علمی کتاب شایسته تشویق می‌داند.

در  حوزه کتاب ‌سال کودک و نوجوان در بخش خصوصی انتشارات محراب قلم به دلیل توجه ویژه به آثار تألیفی و همچنین توجه به نیاز مخاطبان کودک و نوجوان و نشر آثار متنوع مرجع به‌عنوان ناشر برگزیده سال انتخاب شد.

داوران در این بخش انتشارات شباویز را به دلیل کوشش‌هایش در توسعه نشر بین الملل و حضور در بازار های جهانی و استفاده از آثار تصویرگران ایرانی داخلی و نشر آثار کودکان شایسته تقدیر دانستند.

گزارش همشهری آنلاین حاکی‌است انتشارات شباویز در سال گذشته برخی از کتابهایش جایزه های متعدد تصویرگری از شاخص‌ترین نمایشگاه‌های دنیا را از آن خود کرد و مدیر این انتشاراتی( فریده خلعتبری) هم داوری دو نمایشگاه بزرگ تتریو و بلگراد را عهده‌دار شد[ناشر ایرانی در جمع داوران نمایشگاه تصویرگری بلگراد]

انتشارات شباویز از معدود ناشرانی است که در نمایشگاه امسال هم به عنوان ناشر تقدیری سال انتخاب شد و هم ناشر نمونه و برگزیده نمایشگاه.

عکس خبرگزاری مهر

ویژگی اصلی کار این انتشاراتی درپرورش و بالاندن تصویرگرانی است که عمده آنها کارشان را ابتدا با این انتشاراتی آغاز کردند و بعدها از سوی همین انتشاراتی به جشنواره های بین الملی اعزام و جوایز ارزنده ای را نصیب تصویرگری کودکان و نوجوانان کردند.

انتشارات شباویز تنها ناشری است که جز تالیف منتشر نکرده است و کتابهایش از نظر کتاب آرایی هم د رنمایشگاه های بزرگ جهان مورد تقدیر قرار گرفته است.

در بخش ناشران شهرستانی کودک و نوجوان هیئت داوران هیچ ناشری را شایسته انتخاب ناشر برگزیده سال ندانست اما انتشارات عروج اندیشه از استان خراسان رضوی را شایسته تشویق معرفی کرد.

در بخش ناشران وابسته به دستگاه‌های دولتی و خصوص هیئت داوران انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به دلیل تعداد تنوع آثار منتشر شده و توجه به نیاز مخاطبان کودک و نوجوان در تمامی مقاطع سنی و همچنین ارائه آثار برگزیده در جشنواره‌های علمی کتاب به‌عنوان ناشر برگزیده سال معرفی کردند.

 به گزارش همشهری آنلاین در بیانیه هیئت داوران ملاک هایی چون آثار تأْلیفی، کیفیت آثار از حیث محتوا و رعایت اصول فنی چاپ، داشتن آثار برتر در جشنواره‌های علمی کتاب، حضور در بازارهای جهانی کتاب، توجه به رعایت حقوق مؤلفان و مصنفان به عنوان شاخص های کار ناشران برگزیده عنوان شده بود.

سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی

در این مراسم غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام نمایشگاه کتاب تهران به عنوان جشن ملی فرهنگ و کتاب پیشنهاد داد در نمایشگاه کتاب غرفه های کتابخانه های بزرگ کشور همچنین غرفه های کتاب های دست دوم مردم دایر شود .

به گزارش مهر رئیس مجلس گفت: برگزاری نمایشگاه امسال و سال گذشته در محل مصلی ترکیبی از علم و معنویت بود ، بنده نیز از شور و شوق مردم نسبت به کتاب خرسند شدم و افتخار می کنم که نماینده چنین مردمی هستیم.

وی با بیان اینکه حضور مردم در نمایشگاه کتاب باعث سرافرازی ما در برابر سایر ملت ها است افزود: استقبال گسترده مردم  سراسر کشور از نمایشگاه کتاب نشان دهنده آینده علمی برای کشور است.

حدادعادل با اشاره به اینکه تا قبل از پیروزی انقلاب سالیانه حدود 600 عنوان کتاب درکشور منتشرمی شد تصریح کرد: در حال حاضر تعداد عناوین کتاب درجمهوری اسلامی ایران به 54هزارعنوان رسیده درصورتی که جمعیت کشورما در این مدت حداکثر دو برابر شده است  بنابراین این امر حکایت از آزادی و فرهنگ در کشورمان دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلوگیری از انتشار برخی کتابها در کشور گفت: تعداد کتابهای زیادی سالیانه در کشور منتشر می شود که ممکن است برخی کتابها بنا به دلایلی اجازه انتشار نگیرند که تعداد آنها از چند ده جلد بیشتر نمی شود.

وی عمده کتابهایی که در کشور از انتشار آنان جلوگیری می شود را کتابهایی برخلاف مبانی اعتقادی و دینی خواند و تصریح کرد: هیچگاه نمی توان در میان کتابهایی که از انتشار آنها جلوگیری می شود کتابهایی با مضمون انتقادهای سیاسی دید و شاید برخی کتابهایی که منتشر نمی شود را اگر به ما هم بدهند از انتشار آنان جلوگیری کنیم.

حداد عادل با بیان اینکه در حال حاضر کشور بیشتر به سمت نهضت علمی حرکت می کند خاطرنشان کرد: اگر وزارت ارشاد بتواند در کنار چنین فضای گسترده علمی در نمایشگاه کتاب  فضایی را ایجاد کند که کتابخانه های بزرگ و اصلی کشور هم خودشان را به بازدید کنندگان از نمایشگاه معرفی کنند کار بزرگی انجام شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد که بخشی از نمایشگاه کتاب از سال آینده به فروش کتابهای گرانقیمت دست دوم توسط مردم اختصاص یابد. وی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد باید برای ایجاد نمایشگاههای سالیانه کتاب در سایر شهرستانهای کشور نیز تلاش کند. چرا که  معتقدیم ایران یا آباد نمی شود و یا هماهنگ با هم باید پیشرفت کند.

حداد عادل با تاکید بر اینکه عطر دانش و فرهنگ باید در سراسر کشور منتشر شود اضافه کرد: باید بازار فروش کتابهای دست دوم که درهمه جای دنیا بخصوص درکشورهای پیشرفته و توسعه یافته وجود دارد درنمایشگاه کتاب ایجاد شود تا خجالت فروش کتاب دست دوم در کشور برطرف گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی نمایشگاه بین المللی کتاب را جشن ملی فرهنگ و کتاب کشور دانست و تاکید کرد: ملت ما می تواند در همه زمینه ها با بهره گیری از کتاب و کتابخوانی همواره موجب پیشرفت و نوآوری شود . ما نیز به عنوان نمایندگان مجلس همیشه در خدمت عرصه فرهنگ و قلم هستیم.

سخنان وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی

 در این مراسم محمدحسین صفارهرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: نمایشگاه تا ساعاتی دیگر به پایان می رسد اما می‌توان حدس زد که فردا کسانی که طی 10 روز گذشته با این مکان (مصلی) انس و الفتی گرفته بودند هنگام عبور از کناره‌های مصلی با دریغ و حسرت به این میعادگاه اهل نظر نگاه می‌کنند؛ این رمز موفقیت نمایشگاه است.

وی افزود: امروز شاید در کشور نتوان مناسبت دیگری را پیدا کرد که فراگیری آن به لحاظ کیفی و کمی در حد نمایشگاه ما باشد. قشرهای مختلف مردم ساکن تهران به عنوان میزبانان اصلی نمایشگاه بودند و میهمانان آن از سراسر کشور و جهان اسلام و سراسر گیتی، قشرهای مختلف و متنوع مردم در سنین گوناگون از کودک گرفته تا مردان کهنسال و زنان سالخورده ای که پا به پای جوانترها آمده اند.

صفارهرندی ادامه داد: جوانان امسال حضورشان چشمگیرتر از هر دوره دیگری بود. حضور همه شخصیتهای برجسته اهل علم و فرهنگ و همه ساکنان خانه معرفت و عشق و آگاهی هم مشهود بود. از رهبر معظم انقلاب گرفته که سوای مسئولیت خطیری که بر عهده دارند یک کتاب شناس و کتابخوان حرفه ای هستند بازدید کننده داشتیم تا عامه و توده وسیعی که چه از تهران و چه از شهرستانها رنج سفر را بر خود هموار کرده بودند و به نمایشگاه آمده بودند.

وی افزود: برخلاف آنچه که مشهور شده و بعضا توسط رسانه ها بی توجه به آن دامن زده می شود، جامعه ما جامعه ای بی نسبت با کتاب نیست و جدا از پیشینه تاریخی، در همین وضعیت کنونی ما با کتاب قهر نیستیم. گمان ما این است که آمار حضور در نمایشگاه امسال کمتر از 5 میلیون نفر نیست. اگر این رقم را در 270 هزار عنوان کتابی که در نمایشگاه بود ضرب کنیم ببینید چه اتفاقی می افتد؛ رویت یار مهربان در تیراژ میلیونی و میلیاردی.

وزیر ارشاد تاکید کرد: کسانی می گویند که سرانه مطالعه در کشور ما بسیار پائین است. من هم ادعا نمی کنم که بسیار بالاست اما می گویم که همین تیراژ و عناوین که در سال قبل به 54 هزار عنوان رسید را اگر در 3700 (تیراژ متوسط کتاب) و متوسط صفحات کتاب یعنی 100 صفحه ضرب کنیم به رقم قابل توجهی می رسیم که اگر آن را در نفوس ایرانیان که بالای 50 میلیون نفر است حساب کنیم یک رقم میلیاردی به دست می آید و بسیار بیش از آن اعدادی است که توسط رسانه ها در این مورد اتهام زده می شود.

وزیر ارشاد گفت: حتی اگر همه آن کتابهایی که خریده می شود و در فروشگاه ها و کتابخانه ها قرار می گیرد خوانده نشود (که صد البته ده ها بار خوانده می شود)، اگر همه آنها را به یک سوم تقلیل دهیم آنچه به عنوان سرانه مطالعه به دست می آید بازهم بسیار بیش از آن رقمی است که گفته می شود.

صفارهرندی خاطرنشان کرد: امسال سال حضور چشمگیر مردم بود و این را همه گفتند؛ حتی طعنه زنانی که بهانه هایی می جستند که مثلا بگویند "این کتابها که ارزشی ندارد" و مردم را متهم می کردند به اینکه نمی دانند چه بخوانند. اینها در برخی مطبوعات و رسانه ها هم منتشر شد که نشان از نگاه غیرمحبت آمیز آنان نسبت به مردم خودشان است اما مردم، کسانی را که آنان را متهم به امری غیرواقعی می کنند نمی بخشند.

وی در پایان با تشکر از مولفان، مترجمان، مدیران نشر و دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه گفت: یک مناسبت بزرگ که توان این را دارد که دلهای شخص اول کشور، رئیس جمهور، رئیس مجلس و شخصیتهای بزرگ حوزه و دانشگاه و میلیونها شیفته را متوجه خود کند باید پاس داشت.

سخنان رئیس نمایشگاه بیست و یکم

معاون فرهنگی وزیر ارشاد و رئیس نمایشگاه بیست و یکم کتاب از دیگر سخنرانان این مراسم بود که با اشاره به ویژگی‌های نمایشگاه کتاب گفت:در گذشته بسیاری از اهل قلم معتقد بودند که نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نباید به صورت یک فروشگاه بزرگ کتاب باشد. خوشحالیم از اینکه این پیشنهاد امروز از سوی همکاران ناشر مطرح می شود. ما باید به طور جدی آن را بررسی کنیم.

وی اضافه کرد: سال گذشته تلاش ما این بود که یارانه ها را جهت دهیم. یکی از اقدامات مهم در این راستا حضور کارت الکترونیکی خرید کتاب برای دانشجویان طلاب بود که با وجود نارسایی های دو سه روز اول نمایشگاه در این بخش تا صبح امروز 233 هزار و 25 تراکنش موفق داشته ایم و یک میلیارد و 83 میلیون و 379 هزار و 579 تومان و 9 ریال خرید کتاب نشان دهنده موفقیت نسبی کارت الکترونیک خرید کتاب است.

پرویز در ادامه گزارشی که از بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب ارائه می داد گفت: در نمایشگاه امسال 1968 ناشر داخلی و 780 ناشر خارجی از 77 کشور جهان 151 هزار و 39 عنوان کتاب داخلی و حدود 120 هزار کتاب خارجی عرضه کردند. این عدد تقریبی 270 هزار عنوانی کتاب ما را به عظمت نمایشگاه توجه می دهد.

وی همچنین برگزاری 200 نشست در سراهای مختلف اهل قلم نمایشگاه را موید استقبال فراوان مراجعه کنندگان از نمایشگاه  خواند و گفت: امسال چهار و نیم میلیون نفر به نمایشگاه مراجعه کردند که عدد بی مثالی است.

رئیس نمایشگاه کتاب در پایان اظهار داشت: هیچ کاری بی عیب و نقص به پایان نمی رسد و مهم این است که ما همه دست به دست هم بدهیم و به برپایی هر چه بهتر نمایشگاه کمک کنیم نه اینکه با بعضی رفتارهای نادرست و برخی اقدامات ناصحیح در جهت تخریب نمایشگاه قدم برداریم.

وی تصریح کرد: آنچه که به صورت نقد منصفانه در روزنامه ها نوشته شده بود به ما در برطرف کردن مشکلات کمک کرد و ما از ایجاد فضای نقادانه در سه سال اخیر بسیار خوشحالیم. اما در 18 دوره گذشته رسانه ها عیوب بسیار آشکاری را نادیده می گرفتند اما امروز حتی از لکه های غیر روشن خیلی کوچک هم که در فضای نمایشگاه دیده می شود نمی گذرند. امیدواریم این فضا رواج داشته باشد و تداوم یابد.

کد خبر 51531

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز