یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

گروه محیط زیست: گزارش‌های دریافتی حکایت از آن دارد که توافق وزارت راه و سازمان محیط‌زیست برای ترمیم جاده قدیمی موجود در پارک گلستان صرفاً بهانه‌ای برای هجوم لودرها به این منطقه بوده است.

نگاهی به حجم تخریب‌ها نشان می‌دهد یا از ابتدا ۲ سازمان مذکور برای کنترل واکنش طرفداران محیط زیست عنوان ترمیم راه قدیمی را برای این طرح انتخاب کرده بودند یا اینکه مجری طرح به بهانه ترمیم راه قدیمی در حال ساخت یک آزادراه در میان پارک ملی گلستان است.

مزدک دوربیگی، کارشناس ارشد محیط زیست، در این باره به همشهری گفت: براساس مصوبه هیات دولت، بزرگراه «۴ بانده مشهد- بجنورد و آزادشهر» احداث می‌شود که ۲۲ کیلومتر آن با وجود مخالفت‌های گسترده کارشناسان محیط زیست از داخل و از نقاط حساس پارک ملی گلستان عبور می‌کند.

اما آنچه بیش از پیش باعث نگرانی شده، اینکه مجری طرح بر ساخت سریع کیلومترهای ۵۰تا ۵۸ این جاده که در واقع حسا‌س‌ترین نقطه پارک و در معرض سیل است، اصرار می‌کند.

در این بخش مجری اولا با زیر پا گذاشتن تفاهمنامه فیمابین وزارت راه با سازمان محیط زیست عرض جاده را که باید حداکثر ۱۱.۶۰ متر باشد، به گونه‌ای زیرسازی کرده که این عرض به بیش از ۲۵ متر افزایش یافته است.

ثانیا در این محدوده با اجرای ۱۰ دهانه پل و دیواره‌سازی‌، زمینه تخریب و قطع درختان را در حجم گسترده فراهم ساخته است.

این کارشناس مقیم گلستان، می‌افزاید: ظاهراً وزارت راه، تعریف جاده را تغییر داده و عرض راه روستایی را تا ۱۲ متر و راه بین شهری را به ۱۶ متر و بیشتر از آن تغییر داده با این حال تعریضی که در منطقه حساس این پارک ملی در حال انجام است- بر خلاف تفاهمنامه و تاکیدات مصوبه استانی– به اندازه‌ای است که راه قدیمی را به جاده استانی تبدیل می‌کند.

تعریض راه قدیمی

علی نقی مقصودلو، کارشناس ارشد گروه محیط‌زیست دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، با اشاره به تخریب‌های گسترده در پارک ملی گلستان به خبرنگار همشهری گفت: ساخت این جاده تحت عنوان طرح توسعه بزرگراه ترانزیت آسیایی، از جاده مینودشت – بجنورد، و با نقض مصوبه دولت قبلی صورت می‌گیرد و با آنکه در مصوبه قبلی انتقال جاده به خارج از پارک پیش‌بینی شده بود مصوبه جدید هیات دولت اجازه عبور جاده از دل این پارک را صادر کرد.

این جاده در بخشی از پارک ازمیان رودخانه گذر می‌کند و با توجه به حوزه آبخیز روستای دشت در بالادست، کمترین بارندگی دراین محدوده خطرزا می‌شود.به گفته وی، برای عبور این بزرگراه از داخل پارک ملی گلستان حداقل ۵۰ هزار درخت قطع می‌شود که عمدتاً از گونه راش، ممرز و توسکاست.

کد خبر 51546

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز