همشهری آنلاین: مانور بزرگ عملیات اطفای حریق و امداد و نجات در ساختمان‌های بلند به منظور کسب آمادگی هر چه بیشتر در شرایط مقابله با خطر آتش‌سوزی‌ها و حوادث احتمالی در مجموعه ورزشی آزادی در غرب تهران توسط آتش‌نشانان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی تهران، سید تقی رضوانی مدیر عملیات منطقه 4 آتش‌نشانی که مسئولیت برگزاری و هماهنگی این مانور را بر عهده داشت ضمن ابراز این مطلب افزود:
شرایط مناسب ورزشگاه یکصد هزار نفری آزادی برای اجرای مانور عملیاتی ویژه ساختمان های بلند، ‌ما را بر آن داشت که برای تمرین و آمادگی تمامی نیروهای آتش‌نشانی این منطقه،‌ برنامه ریزی گسترده‌ای صورت گیرد.

وی اضافه کرد: با اخذ موافقت مسئولین این مجموعه ورزشی،‌ بنحوی برنامه ریزی شد که تمامی 18 ایستگاه آتش‌نشانی موجود در منطقه 4 عملیات بطور متناوب و در 4 روز مختلف در این مانور شرکت کنند.

مدیر منطقه 4 آتش‌نشانی ادامه داد: ‌تاکنون این مانور در دو روز مختلف انجام شده و دو روز دیگر برای اجرای این مانور فرصت داریم که ان‌ شاءا... در هفته‌های آینده برگزار خواهد شد.

رضوانی برگزاری این مانور عملیاتی را با این وسعت در این منطقه بی‌سابقه اعلام کرد و افزود: البته در سنوات قبل مانورهای عملیاتی مختلفی در این منطقه برگزار شد ولی این مانورها بصورت محدود و با نفرات کمتری صورت می‌گرفت.

وی در مورد تجهیزات و نفرات حاضر در این مانور اظهار داشت: در این تمرین و مانور عملیاتی هر روزه تعداد 9 خودروی آتش‌نشانی و 50 آتش‌نشان شرکت دارند که در مجموع این 4 روز،‌ 200 نفر پرسنل با 36 خودروی آتش‌نشانی از 18 ایستگاه عملیاتی اطفای حریق و امداد و نجات به مدت 12 ساعت این عملیات را به انجام می‌رسانند.

مدیر منطقه 4 عملیاتی آتش‌نشانی در مورد علت برگزاری این مانور اظهار داشت: رشد روز افزون ساختمان‌های بلند و لزوم به روز رسانی نوع امداد رسانی در این نوع اماکن در صورت بروز حریق و بحران، ضرورت به اجرا گذاشتن تمرین‌های لازم با استفاده از آخرین فن‌آوری روز دنیا برای آمادگی هرچه بیشتر نیروها را دو چندان کرد.

رضوانی هدف از این مانور را بررسی نقاط ضعف و قوت و نیز ایجاد هماهنگی بیشتر آتش‌نشانان ایستگاه های مختلف بیان و اضافه کرد:
با فراخوان تمامی مسئولین و نیروهای این ایستگاه‌ها برای به اجرا درآوردن آخرین طرح‌ها و دستاوردهایی که تا کنون بصورت تئوری مورد بحث قرار می‌گرفت، ‌می‌توانیم در مواقع بروز آتش‌سوزی‌های واقعی در ساختمان‌های بلند،‌ در کوتاه‌ترین زمان ممکن‌، موثرترین عملیات را داشته باشیم.

عطااله شیشه معاون عملیات منطقه 4 آتش‌نشانی نیز که برای هماهنگی بیشتر نیروهای آتش ‌نشانی در محل حاضر شده بود اظهار داشت: آتش‌نشانان شرکت کننده در این مانور،‌ عملیات آبرسانی به نقاط مرتفع استادیوم آزادی را بنحو بسیار مطلوبی و در کوتاه ترین زمان ممکن به نمایش گذاشتند.

وی افزود: این عملیات فرضی به منظور بالابردن توان جسمی نیروهای آتش نشانی و برای ارتباط و هماهنگی لازم بین روسا،‌ فرماندهان ایستگاه‌ها در حین عملیات‌ها و همچنین انجام صحیح امداد رسانی گروهی در اینگونه تصرف‌ها برگزار شد.

شیشه اضافه کرد: هر نوع تمرین و مانور عملیاتی می تواند کمک بسیار موثری در جهت ارتقای تجربه آتش‌نشانان در هنگام وقوع حریق‌ها و حوادث واقعی باشد.

یوسف زحمتی مدیر آموزش و پیشگیری منطقه 4 آتش‌نشانی نیز در مورد اجرای این عملیات گفت: مانورهای عملیاتی همواره در سطح منطقه برای آمادگی بیشتر نیروها انجام می‌شود اما امسال این مانورها در سطح وسیعتر شروع شده که طی چهار هفته به اجرا در خواهد آمد.

وی افزایش توان جسمی، ‌علمی و تخصصی آتش‌نشانان را رکن اصلی آمادگی آنان در مقابل حوادث دانست و افزود: در این مانور،‌ استفاده از تجهیزات مختلف اعم از دستگاه پمپ فشار قوی،‌ لوله‌های انتقال آب و مواد اطفایی ونیز تجهیزات لازم برای گرفتن انشعابات فرعی و همچنین محاسبه میزان دبی و فشار آب در سر لوله‌ها با در نظر گرفتن ارتفاع بصورت عملی مورد بررسی قرار گرفت.

مدیر آموزش منطقه 4 آتش‌نشانی، ‌آموزش و ایجاد هماهنگی مابین مسئولین ایستگاه ها در زمان وقوع حریق و حوادث‌هایی که برای اطفا و امداد رسانی آن از بیش از یک ایستگاه استفاده شده و بصورت گروهی عملیات می‌کنند را یکی از اهداف مهم این مانور ذکر کرد و افزود: در این مانورها، ‌برای آشنایی روسا و فرماندهان ایستگاه‌ها، روش‌های جدید ارتباط به منظور عدم تداخل در نحوه عملیات گروهی و نیز تقسیم وظایف بصورت عملی تمرین شد.

کد خبر 51652

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز