مدیر روابط عمومی اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیرداری کردستان گفت: مردم با رعایت توصیه‌های زیست محیطی نسبت به حفاظت از عرصه‌های طبیعی اهتمام بیشتری داشته باشند چرا که آتش‌سوزی به عنوان تهدید جدی در کمین مراتع و جنگل‌ها است.

آتش سوزي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، پیمان فتاحی اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن گرما و خشکی هوا، رویش گسترده پوشش گیاهی و حجم قابل توجه علفی و خشک آن در عرصه‌های منابع طبیعی رعایت موارد ایمنی در راستای پیشگیری از آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع از سوی همگان ضروری است.

وی با توصیه به مردم برای پرهیز از روشن کردن آتش در جنگل‌ها و مراتع اضافه کرد: پیشگیری و مدیریت اطفای حریق در عرصه‌های ملی و طبیعی نیازمند مشارکت فعال همه مردم با هدف حفاظت از این سرمایه‌های ملی است.

فتاحی افزود: پیشگیری و مدیریت اطفای حریق در عرصه‌های منابع طبیعی نیاز به مشارکت همگانی دارد و مردم با مشاهده کمترین دود یا آتش سوزی بلافاصله با ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی از طریق شماره تلفن رایگان ۱۵۰۴ تماس بگیرند و با رعایت نکات ایمنی در خاموش کردن آتش مشارکت کنند.

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیرداری کردستان تاکید کرد: مردم توجه کنند از آنجایی که بعد از ظهرها وزش باد شدت یافته در این زمان به هیچ عنوان آتش روشن نکنند و در صورتی که مجبور به روشن کردن آتش هستند حتماً با رعایت فاصله از درختان اطراف محل، آتش را از گیاهان علوفه‌ای خشک شده دور کرده و با اطمینان از خاموش شدن آتش، محل را ترک کنند.

فتاحی یادآور شد: شهرداری‌ها و دهیاران از آتش زدن زباله‌ها خودداری کرده و در صورت اقدام به این کار با رعایت اقدامات ایمنی،  پوشش گیاهی اطراف سایت زباله را به عرض ۱۰ متر از علوفه و گیاهان خشک پاک کنند.

وی با یادآوری این نکته که غالب حریق‌های حادث شده در جنگل‌ها و مراتع استان در خارج از ساعات کاری اداری و روزهای پایانی هفته و ایام تعطیلات اتفاق می‌افتد، گفت: دامداران، کشاورزان، گردشگران و تمام کسانی که در محیط‌های طبیعی برای تفریح حضور دارند از روشن کردن آتش در طبیعت بخصوص مناطق حساس جنگلی و مرتعی جدا خودداری کنند.

فتاحی با اشاره به اقدام اشتباه برخی از کشاورزان در آتش زدن بقایای گیاهان در مزارع تاکید کرد: آتش زدن درختان جنگلی، بوته‌ها، بقایای گیاهی در مزارع و باغ‌ها برابر قانون جرم محسوب می‌شود و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

در سال ۹۹ سه فقره حریق در مراتع کردستان اتفاق افتاد که در این آتش‌سوزی‌ها، ۳۳ هکتار از مراتع و جنگل‌های استان طعمه حریق شد.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می‌دهد.

در مجموع ۶۷ هزار خانوار روستایی استان بهره‌بردار بخش مراتع هستند و بهره‌برداران کردستانی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می‌کنند.

کد خبر 518556

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha