همشهری آنلاین: فدراسیون جهانی وزنه‌برداری ایران را به خاطر مثبت بودن آزمایش دوپینگ 9 نفر از وزنه‌بردارانش به پرداخت 400 هزار دلار محکوم کرد.

به گزارش ایسنا هیئت اجرایی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری طی چند روز اخیر برای مشخص کردن محکومیت ایران و پنج کشور دیگر که استفاده ورزشکاران آنها از مواد نیروزای غیر مجاز محرز شده بود چندین بار تشکیل جلسه داد و در نهایت رأی خود را در این باره صادر کرد.

در حکم ایران آمده است که اگر فدراسیون وزنه‌برداری کشورمان در چند روز آینده  جریمه 400 هزار دلاری خود را پرداخت کند این اجازه را خواهد داشت که در مسابقات بین‌المللی شرکت کند. در غیر این‌صورت تیم‌ ملی کشورمان با محرومیت دو ساله مواجه خواهد شد.

هیأت احرایی همچنین جریمه‌های وزنه‌برداران تیم ملی را مشخص کرد.به این ترتیب و بر طبق قوانینفئراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری و آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ وزنه‌برداران ایرانی از جمله شاهین نصیری‌نیا، محمدحسین برخواه، سعید علی‌حسینی، امید نائیج‌، سجاد بهروزی، رسول تقیان، علی دهقانیان و رضا تیموری هر کدام دو سال از حضور در میادین ورزشی محروم شدند.

البته مسوولان فدراسیون وزنه‌برداری ایران با توجه به غیر عمد بودن استفاده‌ی ورزشکاران از مواد ممنوعه در پی کاهش مدت این محرومیت هستند؛ در این میان با توجه به این که محسن داوودی به تازگی مدت محرومیت دو ساله‌ی خود را به پایان رسانده بود، این بار برای بار دوم به صورت دائم از حضور در میادین ورزشی محروم شد.

طبق قوانین IWF  ایوان ایوانف سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان هم از ادامه‌ی فعالیت ورزشی محرومشد. ایوانف که به همراه رییس فدراسیون کشورمان به دومینیکن سفر کرده بود چند روز قبل به ایران بازگشت تا مسوولان کمیته‌ی ملی المپیک به عنوان طرف قرارداد با وی وضعیت ادامه‌ی فعالیت او را در ایران مشخص کنند.

علاوه بر ایران هیأت اجرایی مجازات کشورهای آرژانتین، قزاقستان، روسیه، آلبانی و چین تایپه را هم صادر کرد؛ تیم‌های روسیه و قزاقستان هر کدام با در اختیار داشتن 5 ورزشکار دوپینگی طی چند ماه اخیر مبلغ دویست و پنجاه هزار دلار جریمه شدند. آلبانی و آرژانتین و تایوان هم به پرداخت جریمه‌های خاص محکوم شدند.

تعدادی از کشورهای شرکت کننده نسبت به حکم ایران اعتراض داشتند و درخواست تجدید این حکم و محرومیت فدراسیون ایران را بودند. همچنین با توجه به مشکلات اخیر در وزنه‌برداری جهان، IWF تصمیم گرفته تا هر ورزشکاری که پس از المپیک آتن، دوپینگش مثبت اعلام شده باشد، اجازه‌ی حضور در المپیک پکن نداشته باشد.

کد خبر 5197

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز