راه‌اندازی یک کارگاه تولیدی برای حمایت از زنان سرپرست خانوار، الهام‌بخش تشکیل یک گروه خیریه بزرگ در فضای مجازی برای «منظر صلواتی» از بانوان طلبه حوزه علمیه حجت در خیابان حسام‌الدین شد.

نیکوکار

همشهری آنلاین_ بهاره خسروی:  گروه خیریه «اکرام جاوید» یک سالی است که با به هم پیوستن گروه‌های خیریه و جهادی کوچک محله‌های تهران در فضای مجازی تشکیل شده است. در این مدت اعضای این گروه خیریه با هدف محرومیت‌زدایی با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در حوزه‌های پزشکی، فرهنگی، کارآفرینی و... در سراسر کشور خدمت‌رسانی می‌کنند. در واقع، اعضای این گروه ۵۰ نفری مجازی معتقدند مهم‌ترین گام برای رفع محرومیت کارآفرینی برای محرومان است. در این گزارش با «منظر صلواتی»‌بانی و تعدادی از اعضای گروه اکرام جاوید گفت‌وگو کرده‌ایم.  

  • از کارگاه تولیدی تا گروه خیریه مجازی 

«منظر صلواتی» از بانوان طلبه حوزه علیمه حجت در خیابان حسام‌الدین و خادمیار افتخاری حرم امام رضا(ع) سر صحبت را درباره شکل‌گیری گروه این‌طور باز می‌کند: «قصد راه‌اندازی یک کارگاه تولیدی برای خودکفایی بانوان سرپرست خانوار را داشتم و تا حدودی به کمک خیّران کارهایی را انجام دادم. اما در نهایت موفق به راه‌اندازی کارگاه نشدم. همراهی و حمایت خیّران برای راه‌اندازی کارگاه جرقه راه‌اندازی یک گروه خیریه بزرگ‌تر برای کمک‌رسانی به اهالی و همسایه‌های دور و نزدیک را در ذهنم ایجاد کرد. با توجه به نوع فعالیت‌هایم، گروه‌های کوچک خیریه محلی زیادی را می‌شناختم که در زمینه کمک به نیازمندان خدماتی را در حد بضاعتشان انجام می‌دادند. اما با شکل‌گیری یک گروه بزرگ‌تر کمک‌ها و خدمت‌رسانی‌ها به شکل گسترده‌تر و عادلانه‌تری میان افراد نیازمند تقسیم می‌شد و چتر حمایتی این گروه طیف بیشتری را در بر می‌گرفت. به همین دلیل ایده راه‌اندازی گروه «اکرام جاوید» را به دوستانم در فضای مجازی دادم. »
پیشنهاد این طلبه پژوهشگر و نویسنده مورد استقبال گروه‌های خیریه و جهادی واقع می‌شود و گروه خیریه «اکرام جاوید» با ۲۳ عضو اصلی از مدیران خیریه‌ها و ۵۰ عضو شکل می‌گیرد. از همان بدو شکل‌گیری، فعالیت‌های گروه در محله‌های مختلف شهر تهران و میان خیّران ریشه کرد. به نحوی که امروز فعالیت‌ها و خدمات این گروه یک ساله علاوه بر تهران در تعدادی که از استان‌ها و شهرهای محروم رشد و توسعه پیدا کرده است.

  • خدمت‌رسانی به محرومان با صرفه‌جویی در هزینه‌ها

تأمین اجاره‌بهای مکان خیریه یا محل نگهداری کمک‌های غیرنقدی اغلب یکی از مشکلات خیریه‌های کوچک محلی است. «فیروزه پرتو» مدیر خیریه «سابقون» و یکی از اعضای گروه خیریه اکرام جاوید با اشاره به این موضوع می‌گوید: «یکی از نکات قابل تأمل در شکل‌گیری این گروه خیریه در فضای مجازی فراهم شدن امکان کمک به افراد بیشتر بدون پرداخت هزینه‌های جانبی است. مشکل بیشتر خیریه‌ها تهیه مکان قابل دسترسی برای حضور خیّران و نیازمندان است. این مکان اغلب هزینه‌هایی مانند اجاره‌بها، هزینه آب و برق و تلفن و خرج‌هایی از این دست را به دنبال دارد. گاهی همین هزینه‌ها مانع از انجام بسیاری از کارهای خیر می‌شود. اما با تشکیل گروه مجازی اکرام جاوید بسیاری از این موانع برداشته شده است. به این‌ترتیب می‌توانیم با خیّران و نیازمندان در هر نقطه از شهر ارتباط برقرار کنیم. »
پرتو ۲۰ سالی است که با همراهی خیّران یک خیریه کوچک محلی در آموزشگاه خیاطی‌اش تشکیل داده است. این بانو در زمینه توزیع ارزاق میان نیازمندان، تهیه جهیزیه و تهیه دارو و مایحتاج اولیه به نیازمندان فعالیت می‌کند. او در ادامه می‌گوید: «در این گروه می‌توانیم با اعضا درباره نحوه کمک و خدمت‌رسانی به نیازمندان به راحتی و بدون واسطه مشورت کنیم و تجربیاتمان را در اختیار یکدیگر قرار دهیم و حتی با خیّران تبادل نظر کنیم. »

  • تسریع خدمت رسانی در حلقه ارتباطی خیّران و نیازمندان

مهم‌ترین ویژگی خیریه اکرام جاوید امکان دسترسی مدیران خیریه‌ها به‌صورت مستقیم به خیّر و نیازمند است. «راحله صادق‌زاده‌» مدیر گروه جهادی«‌مهدیار» این را می‌گوید و در ادامه توضیح می‌دهد: «کار اعضای گروه ما جهادی است و حوزه فعالیت‌های ما، مناطق محروم تهران و شهرستان‌ها برای کمک به خانواده‌های نیازمند، معلولان ذهنی و افراد آسیب‌پذیر است. اما مهم‌ترین اتفاقی که با حضورمان در گروه اکرام جاوید افتاد، آشنا شدن با نیازمندان بیشتر بود. در واقع برای اعضای فرقی نمی‌کند فرد نیازمند ساکن منطقه ۱۰، ۵ یا سایر مناطق شهر تهران باشد. وقتی نیاز به کمک و حضور نیروهای جهادی باشد، به سرعت برای کمک‌رسانی اعلام آمادگی می‌کنیم. صادق‌زاده مهم‌ترین بخش این همگرایی را چنین توضیح می‌دهد: «گاهی حین فعالیت‌هایمان با خیّرانی مواجه می‌شویم که علاقه‌مند به کمک به نیازمندان هستند، اما نمی‌دانند چطور این کار را انجام دهند یا فرد مطمئن و قابل اعتمادی برای کمک کردن سراغ ندارند. همین چند وقت مبلغی برای کمک به نیازمندان در اختیار ما قرار گرفت که از طریق خیریه جاوید به دست فرد نیازمند رسید. عضویت در این گروه به ما امکان داد تا افراد نیازمند را به سرعت شناسایی کنیم. در مقابل فرد نیازمند هم لازم نیست برای تأمین نیازش دنبال خیّر باشد. »

  • تشکیل کارگروه‌های تخصصی

مهم‌ترین هدف اعضای گروه جاوید اکرام محرومیت‌زدایی از نیازمندان در حد بضاعتشان است. تأمین نیازهای اولیه زندگی، توزیع ارزاق میان نیازمندان، تأمین نیازهای دارویی، مالی و جهیزیه از عمده فعالیت‌های این گروه خیریه در میان نیازمندان است. صلواتی با بیان این مطلب می‌گوید: «‌در طول یک سال گذشته در محله‌ها کارهای زیادی با همراهی اعضای گروه انجام داده‌ایم. از جمله تأمین مسکن برای نیازمندان و افراد کم‌درآمد. برای این کار خانه را با مبلغ کم اجاره می‌کنیم، اما پرداخت اجاره‌بها برعهده خود فرد نیازمند است. برای پرداخت اجاره‌بها چنین فردی را تنها نمی‌گذاریم. برای مثال اگر این فرد، زن سرپرست خانوار است برایش‌کاری دست پا می‌کنیم یا اگر فرزند بیکاری در خانه دارد، برای فرزندش به واسطه آشنایان و خیّران ‌کاری پیدا می‌کنیم. در واقع قصد ما از تشکیل گروه و حمایت از نیازمندان توانمندسازی آنهاست. » راه‌اندازی کارگروه‌های تخصصی برای محرومیت‌زدایی به‌صورت ریشه‌ای از اقدامات ویژه این گروه خیریه است. بانوی همسایه ما ضمن دعوت از کسانی که علاقه‌مند سهیم شدن در کار خیر هستند، درباره این کارگروه‌های تخصصی این‌طور توضیح می‌دهد: «تأمین نیازهای فرهنگی و درمانی و کارآفرینی برای نیازمندان از برنامه‌های پیش روی گروه خیریه اکرام جاوید است. در واقع هرکسی که می‌تواند دواطلبانه گوشه‌ای از کار را به دست بگیرد، می‌تواند با گروه همکاری کند. این همکاری می‌تواند در زمینه ویزیت رایگان، معرفی به پزشکان متخصص و تأمین نیازهای درمانی به‌صورت رایگان یا با حداقل هزینه‌ها باشد. آموزش‌های دواطلبانه ما هم مباحث فرهنگی، دینی، اجتماعی، مشاوره و مواردی از این دست را شامل می‌شود. » در زمینه اشتغالزایی نیز استفاده از نیروی انسانی و متخصص مد نظر گروه اکرام جاوید است. برای مثال فردی که کارگاه تولیدی راه‌اندازی کرده و نیازمند نیروی انسانی با تجربه و متخصص است، می‌تواند با کمک اعضای گروه اکرام جاوید باعث اشتغال افراد جویای کار شود. حتی اگر کسی در زمینه لوله‌کشی، خیاطی، بنایی و تدریس ‌هم دستی بر آتش داشته باشد، می‌تواند برای کمک به نیازمندان و سهیم شدن در یک کار خیر عضو این گروه خیریه شود.
به عقیده این بانوی طلبه، شکل‌گیری گروه «اکرام جاوید» شبیه جمع شدن قطرات باران است. وقتی این قطرات هرچند ریز، کوچک یا ناچیز، در کنار هم جمع شوند، دریایی از مهربانی به نیازمندان در محله‌های تهران و حتی سراسر کشور تشکیل می‌دهند و بسیاری از مشکلات با کمک مردم از میان برداشته می‌شود.  

کد خبر 520906

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha