خیابان تختی در محله باغ فردوس حالا با نام خیابان استاد جلیل شهناز شناخته می‌شود. این تغییر نام چندان مورد استقبال اهالی محل قرار نگرفته و می‌گویند هرچه باشد نام آقا تختی که سال‌ها در این خیابان زندگی کرده، از زبان ما نمی‌افتد.

تختی

همشهری آنلاین_ راحله عبدالحسینی:  نه اینکه برای استاد مسلم موسیقی ارزش و اعتبار کمتری قائل باشند بلکه پیشنهاد بهتری برای نامگذاری یکی از خیابان‌های محله‌شان دارند. بسیاری از محله‌های شمیران خیابان هایی با نام کوچه آسیاب، کوچه قنات، کوچه مسجد، کوچه حمام یا کوچه نانوایی داشته و هنوز هم تابلوی برخی از کوچه‌ها به همین نام قدیم است و هویتش را بازگو می‌کند. گاهی نام برخی خیابان‌ها از نام فردی که در آن خانه و ملک و باغ داشته، وام گرفته می‌شد؛ مثل کامرانیه یا کوچه بی‌بی گل. نام برخی از کوچه‌های شمیران هم حکایت از زیبایی‌های طبیعی و منحصربه‌فرد خود را دارد. مانند خیابان سیزده چنار، کوچه پاییز و بن‌بست فروردین. به بهانه تغییر نام خیابان تختی در شمیران با اهالی محله‌های مختلف گپ زدیم و پرسیدیم که چقدر نامگذاری معابر به پیشنهاد آنها انجام شده است و برای نامگذاری معابر چه اولویت‌هایی دارند.

«نیم قرن از نامگذاری این خیابان به نام آقا تختی می‌گذرد و به این راحتی نام جدید بر زبان ما نمی‌چرخد. » این را «مهدی نازجو» از اهالی قدیمی محله باغ فردوس می‌گوید و ادامه می‌دهد: «بهتر است شورای‌شهر تهران برای نامگذاری معابر با قدیمی‌های محله هم مشورت کند تا به آنها بگوییم چرا نام این خیابان از سال‌ها پیش به نام تختی نامگذاری شده. هویت محله‌ها با نامگذاری‌های جدید از بین می‌رود. » به گفته نازجو قدیمی‌ها وقتی بخواهند نشانی بدهند همان نام‌های قدیمی را تکرار می‌کنند: «مالکان جدید و مستأجران محله هم که به زبان ما قدیمی‌ها همان نام‌های قدیم را موقع نشانی دادن به کار می‌برند. » نازجو برای نامگذاری‌های جدید پیشنهادی هم دارد: «حرفی نیست که برای تجلیل از چهره‌های فاخر عرصه فرهنگ و موسیقی از جمله استاد شهناز هم نام خیابان در نظر گرفته شود. اما نباید نام جهان پهلوان را برداشت. مثلاً در همین محله باغ‌فردوس کوچه‌ای هست که به موزه موسیقی می‌رسد و اسم آن کوچه موزه است. بهتر بود کوچه موزه به نام استاد شهناز نامگذاری شود. » نازجو یادآوری می‌کند: «نام‌های قدیمی تکرار می‌شود. به این‌ترتیب شاید نسل جدید اسم‌های جدید را به کار ببرد و هویت محله را فراموش کند. » 

  •   به عشق تختی کشتی‌گیر شدیم 

«عباس فرزانه» ۷۸ ساله و از قدیمی‌های محله باغ‌فردوس است. تغییر نام خیابان تختی را شنیده و وقتی از او درباره حضور جهان پهلوان تختی در این خیابان می‌پرسیم می‌گوید: «وقتی آقا تختی در مسابقات جهانی کشتی اول شد و بازوبند طلا گرفت، بچه‌های شمیران در خیابان ولی‌عصر(عج) برایش طاق نصرت زدند. آقا تختی بچه خانی‌آباد بود. ابتدا با مادرش در خانه‌ای ۲ طبقه در این خیابان در شمیران زندگی می‌کرد. بعدها که آقا تختی مرحوم شد، خانه را فروختند و حالا آپارتمان ۶ طبقه جای خانه اوست. یادم است با مرحوم حاج محسن سادات دربندی که اهل کشتی بود به زورخانه فرحزاد می‌رفت. بچه‌های محل به عشق مرام و جوانمردی آقا تختی کشتی‌گیر شدند. » فرزانه درباره نامگذاری جدید می‌گوید: «از آنجا که استاد جلیل شهناز چهره شناخته شده در عرصه موسیقی است بهتر بود نام خیابانی نزدیک موزه سینما یا موزه موسیقی را به نام این استاد می‌گذاشتند. »
«آقا تختی با بچه‌های شمیران رفیق بود. حاج حسن محمدی، سید احمد میری، حاج احمد اصغری و خیلی‌های دیگر به خاطر تختی کشتی‌گیر شدند. » «عباس صالحی» از قدیمی‌های شمیران ادامه می‌دهد: «بعد از اینکه آقا تختی نخستین مدال طلا را گرفت، حاج احمد اصغری خانه‌ای برای او در شمیران خرید. بعد از آن خیابانی که خانه در آن بود به خیابان تختی معروف شد. » تختی با مادرش صغری خانم و ۲ خواهر و ۲ برادرش درخانه زندگی می‌کرد. به رسم خانه باغ‌های شمیران هم حوضی وسط حیاط بود که از قنات باغ فردوس پر می‌شد. خانه ۳ اتاق داشت. «جواد کدیری» از دیگر قدیمی‌های شمیران اضافه می‌کند: «آقا تختی بعد از ازدواج از این خانه در شمیران به محله امیریه رفت. اما مدتی بعد برگشت و همراه همسر و خانواده‌اش در همین خانه زندگی کرد. من هم به عشق آقا تختی کشتی می‌گرفتم. حالا ما حق داریم از این تغییر نام ناراحت باشیم. از آقا تختی مردمی‌تر هم داریم؟ ‌» 

کد خبر 522179

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha