گروه سیاسی: وزیر امورخارجه دولت نهم در پاسخ به سؤال همشهری درباره اقدامات دستگاه سیاست خارجی ایران برای آزادی نصرت‌الله تاجیک و جلوگیری از استرداد وی به آمریکا گفت: اقدامات زیادی در این خصوص انجام داده‌ایم.

منوچهر متکی از اظهار جزئیات بیشتری در این باره خودداری و تصریح کرد که به‌زودی مشروح اقدامات دستگاه سیاست خارجی برای جلوگیری از استرداد تاجیک منتشر می‌شود.

دولت ایران در یک سال اخیر تلاش‌هایی را برای اقدام حقوقی به سود تاجیک انجام داده تا از استرداد این دیپلمات ایرانی به آمریکا جلوگیری کند که اظهارات رئیس‌جمهوری نیز در پاسخ به سؤال مشابه همشهری در حاشیه نشست هفته گذشته وی با خبرنگاران، موید تلاش دولت ایران بود.

محمود احمدی‌نژاد سه‌شنبه هفته گذشته در حالی از به‌کارگیری تمام توان ایران برای جلوگیری از استرداد تاجیک سخن گفت که آمریکا با پیگیری پرونده‌ای دیگر درصدد است تا دشمنی دیرینه خود را با انقلاب اسلامی از طریق استرداد یکی از دیپلمات‌های سابق ایران به اثبات برساند.

نصرت‌الله تاجیک که سال‌ها از جمله مدیران عالی کشور بوده و مدتی نیز به‌عنوان سفیر ایران در یکی از کشورهای عربی خدمت کرده و برای تحصیل در دوره دکتری در انگلیس به سر می‌برد، ۲ سال پیش دستگیر و پس از یک هفته زندانی به قید ضمانت و موقتا آزاد شد، ولی پس از تشکیل چند مرحله دادگاه و با گذشت ۶ ماه، نهایتاً دادگاه اولیه حکم به استرداد وی به آمریکا داده است.

استناد اولیه برخورد با تاجیک، فیلمبرداری عوامل آمریکایی از هتل محل حضور تاجیک و اتهام خرید دوربین دید در شب و فرستادن آن به ایران است که اقدام به فیلمبرداری جرم به‌شمار می‌رود.

دادگاه کیفری وست مینستر در لندن در تاریخ ۱۹ آوریل ۲۰۰۷ (۳۰ فروردین ۱۳۸۶) برای اولین بار ‌موافقت خود را با استرداد نصرت‌الله تاجیک برای محاکمه به آمریکا اعلام کرد که این رأی فروردین ماه امسال مورد تأیید مراجع تجدید نظر در دستگاه قضائی انگلیس نیز قرارگرفت.

کد خبر 52279

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز