چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۱:۲۳
۰ نفر

گروه محیط زیست: خشکسالی امسال موجب ازبین رفتن نیمی از مراتع کردستان وبه‌دنبال آن هجوم دام‌ها به زیستگاه‌های حیات وحش شده است

مدیر کل محیط زیست کردستان با اعلام این مطلب به همشهری گفت: به‌دنبال کاهش 50 درصدی علوفه تولیدی مراتع این استان، دامداران و کشاورزان برای تامین علوفه به مناطق حفاظت شده وزیستگاه های حیات وحش هجوم آورده‌اند در نتیجه حیات وحش استان با خطر جدی مواجه شده است.

خیرالله مرادی تصریح کرد: ازیک سو، هجوم دام به زیستگاه‌ها و تسخیر آبشخورها زندگی گونه های وحش واز سوی دیگر، خشک شدن چشمه‌ها و افت شدید آب رودخانه‌ها زندگی دوزیستان و ماهیان را به شدت تهدید می کند.

وی از پلنگ، سیاه گوش، خرس، کل وبز و قوچ ومیش به‌عنوان‌گونه های شاخص حیات وحش استان کردستان یاد کرد وافزود: امسال نیز میش مرغ‌ها طبق روال هر ساله به استان بازگشته‌اند.

براین اساس با تجهیزات و امکانات اندکی که در اختیار محیط زیست است آبرسانی و تامین علوفه به زیستگاه‌ها آغازشده اما با توجه به خشک شدن چشمه‌ها و کم آبی وکاهش علوفه بیم آن می رود که این پرندگان وسایر جانوران وحشی به چشمه های اطراف روستاها روی آورند از این رو، انتظار داریم کشاورزان و روستاییان از شکار و آزار و اذیت آنها خودداری کنند.

مرادی خاطرنشان کرد: هرچند 5/6 درصد از 28‌هزار کیلومتر مربع مساحت کردستان تحت مدیریت محیط زیست است اما تنوع زیستی بسیار بالا مراقبت از همه این مناطق را ضروری می سازد؛ این درحالی است که محیط زیست برای هر هزار کیلومتر فقط یک محیط‌بان دراختیار دارد.

مدیرکل محیط زیست کردستان در باره تالاب زریوار گفت: از آنجا که آب این تالاب از طریق چشمه‌های کف‌جوش تامین می شود نه تنها مشکل کم آبی ندارد که تا کنون حق آبه کشاورزان نیز رعایت شده است.

با این همه از کشاورزان وهمه مردم تقاضا داریم در مصرف آب صرفه جویی کنند تا با بحران مواجه نشویم. وی کیفیت آب تالاب زریوار را مطلوب عنوان کرد و افزود: بزرگ‌ترین منبع آلاینده زریوار فاضلاب مریوان بود که خوشبختانه از سال 83 ازورود آن به این زیستبوم جلوگیری شد ضمن اینکه با تمهیداتی ازورود فاضلاب روستاهای اطراف زریوار به این تالاب جلوگیری شده و درنتیجه کیفیت آب به حد قابل‌قبول و استاندارد افزایش یافته است.

کد خبر 52681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز