سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۷:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیدنی پولاک کارگردان مشهور سینمای آمریکا در سن ۷۳ سالگی بر اثر ابتلا به بیماری سرطان درگذشت.

پزشکان از ۱۰ ماه پیش ابتلای پولاک به بیماری سرطان را تشخیص داده بودند.

پولاک در سال ۱۹۸۶ به دلیل کارگردانی فیلم "خاطرات آفریقا" برنده جایزه اسکار شده بود.خاطرات آفریقا همچنین برنده جایزه اسکار برای بهترین فیلم شد.

این فیلم در مجموع برنده ۷ جایزه اسکار شد. پولاک به هنگام دریافت این جایزه اسکار درباره مریل استریپ که نامزد بهترین بازگر زن شده بود، اما نتوانست جایزه اسکار را از آن خود کند، گفت:من نمی‌توانستم این فیلم را بدون مریل استریپ بسازم، او همواره از نظر شخصی و حرفه‌ای فردی حیرت انگیز است.

سیدنی پولاک که خود نیز به ندرت در فیلم‌هایش ظاهر می‌شد طی سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰ با بهترین بازیگران سینمای هالیوود به کار پرداخت.

جورج کلونی درباره وی می‌گوید: سیدنی پولاک دنیا، سینما و حتی شام خوردن را مقداری بهتر کرد. جای او به شدت خالی خواهد بود. پاییز سال گذشته سیدنی پولاک نقش مقابل جورج کلونی را در فیلم "مایکل کلایتون" بازی کرده بود. فیلم مایکل کلایتون نامزد ۷ جایزه اسکار از جمله برای بهترین فیلم برداری و بهترین بازیگری شده بود.

پولاک در سال‌های فیلم سازی خود با بازیگران مطرحی نظیر برت لنکستر، جین فوندا، رابرت میچم، ال پاچینو، تام کروز، هریسون فورد و نیکول کیدمن به کار پرداخته است.

بسیاری از فیلم‌های وی از جمله فیلم جنجال بر انگیز "توتسی" و فیلم "آن‌ها به اسب‌ها تیراندازی می‌کنند"، نامزد چندین جایزه اسکار شده بودند.

طی سال‌های اخیر پولاک به بازیگری توجه زیادی نشان داد و شخصا به عنوان بازیگر در فیلم شوهران و زنان وودی الن، "بازیکن" رابرت التمن و تعدادی از فیلم‌های دیگر کارگردانان مشهور حضور یافت.

او در سال‌های آخر حیات خود نیز در مقام یک تهیه کننده فیلم‌های، مستقل با آنتونی مینگلا کارگردان بریتانیایی به همکاری پرداخت.

کوهستان سرد با بازیگری نیکول کیدمن از جمله فیلم‌هایی بود که پولاک و مینگلا در تهیه کنندگی و ساخت آن با یکدیگر همکاری داشتند.

سیدنی پولاک در ۱ ژوئیه ۱۹۳۴ در لافایت واقع در ایالت ایندیانا متولد شد. او متاهل بود و سه فرزند داشت که یکی از آن‌ها در سال ۱۹۹۳ در یک سانحه هوایی درگذشت.

کد خبر 53264

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز