نشست بررسی کتاب «مشروطه به روایت کسروی» به مناسبت هفته مشروطه ۱۳ مرداد برگزار می‌شود. این نشست از طریق صفحه اینستاگرام خانه کتاب به صورت زنده پخش خواهد شد.

مشروطه در اینستاگرام

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، به مناسبت هفته مشروطه نشست نقد و بررسی کتاب «مشروطه به روایت کسروی» به کوشش مهدی نورمحمدی از ساعت ۱۱ دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ در سرای اهل قلم برگزار می‌شود. در این نشست مهدی نورمحمدی و علیرضا نیک نژاد سخنرانی خواهند کرد و محمد آسیابانی نیز دبیری نشست را بر عهده خواهد داشت. این نشست به صورت زنده از طریق صفحه اینستاگرام خانه کتاب @khaneyeketab پخش خواهد شد.

کتاب «مشروطه به روایت کسروی؛ سومین اثر احمد کسروی درباره مشروطیت بر اساس یادداشت‌های او را در روزنامه پرچم» به کوشش مهدی نورمحمدی چندی پیش توسط نشر علم با شمارگان ۷۷۰ نسخه، ۲۹۸ صفحه و بهای ۷۵ هزار تومان منتشر شد.

محتوای کتاب در واقع یادداشت‌های کسروی در روزنامه پرچم میانه سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۱ خورشیدی است و در واقع سومین اثر او درباره مشروطیت به شمار می‌رود. به طوری که کسروی خود یادآور شده آرزویش مبنی بر چاپ تصاویر تاریخی در روزنامه پرچم، زمینه ساز انتشار عکس‌ها و مطابی درباره رجال و تاریخ مشروطه در شماره‌های بعدی این روزنامه شده است. کسروی در تعقیب این آرزو در شماره دوم پرچم عکس سیدمحمد طباطبایی و در شماره سوم عکس سیدعبدالله بهبهانی را بدون هیچگونه توضیحی منتشر می‌کند و پس از این سه شماره است که تا پایان انتشار به غیر از وقفه‌هایی کوتاه علاوه بر عکس‌های تاریخی، نوشته‌ها و اظهارنظرهایی را نیز در ارتباط با آن عکس‌ها منتشر کرده است.

این یادداشت‌ها که درباره رجال و حوادث انقلاب مشروطه است و ارکان و ساختار کتاب حاضر را تشکیل می‌دهد، شامل ۶ موضوع است: «هواخواهان مشروطه»، «بدخواهان مشروطه»، «گروه سوم»، «یک سند تاریخی»، «یک عکس تاریخی» و «از اینجا و آنجا».

به شهادت مهدی نورمحمدی در مقدمه این کتاب کسروی در این این یادداشت‌ها به خوبی توانسته نام مشروطه خواهان را در تاریخ ثبت و از تلاش‌های آنان در راستای بیداری ایرانیان قدردانی کند. همچنین نثر کسروی در این یادداشت‌ها به مراتب از کتاب‌های «تاریخ مشروطه ایران» و «تاریخ ۱۸ ساله آذربایجان» ساده‌تر و روان‌تر است و در ان از کلمات متکلف و لغات و واژگان ابداعی او اثری به چشم نمی‌خورد. درباره علت این امر نیز می‌توان چنین متصور شد که شاید وی با این اقدام قصد جذب مخاطبان عادی روزنامه و ارجاع آنها به دو کتاب مشهور خود را داشته است.

ویژگی دیگر این کتاب در این است که به نوعی خلاصه کتاب‌های «تاریخ مشروطه ایران» و «تاریخ هجده ساله آذربایجان» نیز محسوب می‌شود. بدین دلیل که در برخی موارد، فشرده‌ای مربوط به رویداد یا سرگذشت مورد اشاره را بیان کرده و آن گاه خواننه را برای به دست آوردن آگاهی‌های بیشتر به آن دو کتاب ارجاع می‌دهد. همچنین با وجود موارد مشابهی که بین این یادداشت‌ها و مطالب دو کتاب مشهور کسروی وجود دارد، نوع روایت کسروی در این موارد با آن دو کتاب متفاوت و یا دارای افزوده‌هایی است.

کد خبر 534379

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha