ساخت وسایل تزیینی از مواد دورریز علاقه می‌خواهد که او دارد. کافی است شی ای را یکبار ببیند و آن را شبیه به یک شیء دیگری در ذهن تصور کند و فوری آن را بسازد.

ساخت

  کمدی پر از وسایل تزیینی دارد که همه را خودش ساخته و چون تعداد آثارش زیاد است برخی از آنها را در چمدان قدیمی و کوله پشتی نگه می‌دارد. یک ویترین هم در خانه خواهرش دارد. «‌احمد صالحی فشمی» صبر و حوصله زیادی برای ساخت چنین وسایل تزیینی دارد و متفاوت از بقیه فکر می‌کند و دغدغه‌اش ساخت وسایل جدید با مواد دورریز است. با این هم محلی خلاق فشمی درباره استفاده مجدد از لوازم دورریز و علاقه‌اش به حمایت از محیط‌زیست گفت‌وگو کرده‌ایم.
با احتیاط در کوله پشتی را باز می‌کند و یکی یکی آثارش را روی میز کنار هم می‌چیند. فرغون، هفت‌تیر و هلی‌کوپتر 6 اینچی را کف دستش می‌گذارد و می‌گوید: «فکر می‌کنید اتاق این هلی‌کوپتر از چیست؟ سر اسپری است. 
یکی از دوستانم می‌خواست قوطی اسپری را دور بیندازد. سر اسپری را شبیه به اتاق هلی‌کوپتر تصور کردم و آن را ساختم. وسایل دیگر را هم به همین صورت می‌سازم. معمولاً همه وسایل اطرافم را غیر از کاربرد فعلی شبیه به اشیای دیگر متصور می‌شوم و با رویکرد استفاده مجدد، آنها را تبدیل به وسیله دیگری می‌کنم. در حقیقت وسایل به درد نخور را به وسایل به درد بخور تبدیل می‌کنم. مهره، واشر، دسته چاقو میوه‌خوری، عقربه ساعت، سرپیچ، نگین لباس‌های قدیمی، پریز برق، دسته عینک، موس کامپیوتر، باتری‌های ساعت و هر شیء‌  ریز و کوچکی که فکرش را کنید می‌توان از آن دوباره استفاده کرد. بنابراین با حوصله و با کمترین زمان از آنها کفش، دمپایی، عروسک و جاکلیدی می‌سازم.»

  • محیط‌زیست نیاز به کمک انسان‌ها دارد

 انبردست و قیچی فلزبر را برمی‌دارد و سر عروسک فلزی را می‌پیچاند تا محکم شود و بتواند به راحتی به دست و پاهایش فرم بدهد. می‌گوید: «شیوه زندگی مردم تغییر کرده و مصرف‌گرایی تبدیل به مد شده است. وقتی می‌توانیم با تابلوی چوبی و چند دکمه لباس و پارچه‌های مازاد یک چراغ مطالعه یا گلدان زیبا درست کنیم یا با در قوطی، چند باتری، مفتول و سی‌دی بهترین وسایل تزیینی را مشابه وسایل تزیینی موجود در بازار بسازیم چرا این کار را انجام ندهیم! این وسایل دورریز بهترین گزینه برای ساخت وسایل تزیینی برای در و دیوار و ویترین‌های خانه است. الان هم به دلیل شرایط کرونایی زمان زیادی را در منزل می‌گذرانیم و می‌توانیم این فعالیت‌ها را در منزل با اعضای خانواده انجام دهیم و از محیط‌زیستمان حمایت کنیم. محیط‌زیست نیاز به کمک انسان‌ها دارد. خوشبختانه در منطقه فشم بسیاری از دوستانم با فعالیتم آشنا هستند و اگر به دیدنم بیایند با خودشان قفل کیف‌هایشان که خراب شده، کلیدهای وسایل برقی، مجسمه‌های شکسته و بیشتر مواقع لوازم الکترونیکی خراب را برایم می‌آورند تا در ساخت وسایل محدود نباشم و بتوانم اشیای زیبا بسازم.»

  •  ساخت ابزار فنی با وسایل دورریز

چند هفت‌تیر در سایز و مدل‌های مختلف با کیف کمربند روی میز می‌گذارد و تک تک اجزای بدنه را نشان می‌دهد و می‌گوید: «ساخت وسایل از دورریزها چندان کار سختی نیست. به نظرم می‌توان با برپایی کارگاه‌های آموزشی در این‌باره آن را تبدیل به یک فرهنگ کرد. فرهنگسراها، مراکز فرهنگی و حتی مدارس باید برای آموزش پیشقدم شوند. با این کارگاه‌ها به‌طور حتم تولید زباله در شهر و مناطق مسکونی کاهش پیدا می‌کند. مدیران فرهنگی و اجتماعی شهر باید این موضوع را جدی بگیرند و حمایت کنند و در این زمینه تبلیغات و فرهنگسازی شود.» 
صالحی فشمی در کلاس‌های آموزشی شیوه خاص خود را دارد و می‌گوید: «اکنون با 3هزار قطعه حدود 160 قطعه نمونه ساخته‌ام و این قطعه‌ها چندبار در سایزهای مختلف تکرار شده‌اند. 15 فرغون در سایزهای مختلف و اسلحه، موتورسیکلت، توپ‌های جنگی و خیلی اشیای دیگر را از یک الگو ساخته‌ام. معمولاً ابزارهای کارم را خودم از وسایل دورریز درست می‌کنم و کمتر برای خرید ابزار به بازار می‌روم و همیشه این توصیه را هم به دانش‌آموزان داشته‌ام که ابزار کار را خودتان از وسایل دورریز بسازید. پارچه‌های مازاد در خانه، دفتر و سررسیدهای مازاد، خودکارهای تمام شده، ساعت خراب، فرش‌های کهنه و کیف‌های زنانه را دور نیندازید و ازریز ریز اجزای آنها برای ساخت وسایل مختلف استفاده کنید.»

  • وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به طرح «کاپ» پیوست

تفاهمنامه همکاری مشترک شهرداری منطقه2 و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص اجرای طرح کاهش پسماند (کاپ) منعقد شد. 
«رسول کشت‌پور» شهردار منطقه 2 در این مراسم با اشاره به ضرورت مشارکت همگانی در اقدامات زیست‌محیطی گفت: «براساس قانون پسماند مصوب سال 1381 بیش از 19سازمان در این مسئله مسئولیت دارند. اما امروز هرگاه صحبت از پسماند می‌شود همه نگاه‌ها به سمت شهرداری تهران است.» 
او افزود: «براساس این قانون تغییر الگوی مصرف، نظام بسته‌بندی و... نیازمند بازنگری و تجدید نظر است و بر همین اساس سایر سازمان‌ها در این مسئله دخیل هستند و ضرورت دارد تا با احیای قانون و جلب همکاری‌های فرابخشی به این مسئله به‌طور جدی بپردازیم.» وی افزود: «با توجه به ضرورت ارتقای فرهنگ جداسازی و تفکیک پسماند خشک ازتر در مبدأ و برای انجام بهینه و موفقیت‌آمیز عملیات تفکیک، اجرای این طرح در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی، مراکز آموزشی، درمانی در دستور کار قرار گرفت.»
شهردار منطقه 2 با قدردانی از همراهی وزارت رفاه و تعاون اجتماعی در طرح کاپ گفت: «با توجه به دامنه گسترده دستگاه‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه این وزارتخانه فرصت فراهم شده است تا مدیریت شهری بتواند با فرهنگسازی به‌صورت مویرگی در این اقدام‌ ترویجی گام بردارد و تأثیرگذار باشد.»
کشت‌پور تأکید کرد: «در بحث تفکیک پسماند بحث فرهنگسازی و تغییر رفتار شهروندان و بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین 2بخش تأثیرگذار است که باید نسبت به آن برنامه‌ریزی کرد. وی استقرار دستگاه Rvm در فروشگاه شهروند بهرود و همچنین فعالیت زیست اپ را از جمله اقدامات منطقه در این زمینه برشمرد وگفت: «اجرای طرح تفکیک پسماند علاوه بر اقدام مؤثر زیست‌محیطی می‌تواند در کاهش هزینه‌های خدمات شهری و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از فعالیت زباله‌گردها تأثیرگذار باشد. براساس این تفاهمنامه قرار شد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای گسترش فرهنگ تفکیک پسماند نسبت به الزام اجرای طرح کاپ در اداره‌های زیرمجموعه وزارتخانه اقدام کند و تجهیز و آموزش کارکنان وزارتخانه توسط شهرداری منطقه 2 از مفاد این تفاهمنامه است.»

کد خبر 535382

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha