گروه بورس: پذیره‌نویسی عمومی سهام شرکت فرا بورس یا بازار خارج از بورس از تیرماه آغاز می‌شود.

به گزارش همشهری، براساس آخرین اطلاعات دریافتی، سهام شرکت فرابورس(OTC) ازابتدای تابستان به روش پذیره نویسی به مردم فروخته خواهد شد واین شرکت حد اکثر تا پایان همین فصل فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

محمود خواجه نصیری، رئیس اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس ضمن اعلام این خبردرباره آخرین وضعیت تشکیل بازار خارج از بورس گفت: کمیته اجرایی این بازار متشکل از ۷ نفر در حال تهیه مقدمات کار است و در مکاتبه با هیئت مؤسسان تا ۲۴ ‌خرداد ماه به آنها فرصت داده تا سهم خود را برای سرمایه اولیه شرکت واریز کنند.

او افزود: پس از طی مراحل قانونی کار پذیره‌نویسی عمومی فرا بورس از تیرماه آغاز می‌شود و این بازار حداکثر تا شهریور ماه فعالیت خود را آغاز می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سرمایه اولیه این شرکت کافی است تصریح کرد: سرمایه شرکت ابتدا ۵ ‌میلیارد تومان بود که پس از آن سازمان بورس این رقم را به ۱۰ ‌میلیارد تومان افزایش داد، در هر حال سهامداران پس از تأسیس شرکت و تشکیل مجمع عمومی می‌توانند در باره افزایش سرمایه این شرکت تصمیم‌گیری کنند.

خواجه نصیری خاطرنشان کرد: موضوعاتی از قبیل خرید یا اجاره ساختمان و اختصاص امکاناتی برای این بازار، موضوعاتی هستند که سهامداران می‌توانند در مجمع درباره آن تصمیم بگیرند. 

رئیس اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس در پاسخ به این پرسش که آیا پس از راه‌اندازی این شرکت، بازارهای خارج از بورس دیگری نیز تاسیس خواهند شد، گفت: بستگی به فعالیت بازار کنونی دارد اگر این بازار فعالیت‌های جاری را پوشش دهد و عملکرد مطلوبی داشته باشد مجوز‌های دیگری نیز برای تشکیل بازارهای فرا بورس صادر خواهد شد.

سید علی حسینی، عضو هیأت‌مدیره سازمان بورس هم در گفت‌وگو با فارس در مورد مهلت مؤسسان برای واریز وجه اعلام کرد:‌ با توجه به برنامه‌های زمان‌بندی، مؤسسان بازار فرابورس (OTC) از چهارشنبه گذشته به‌مدت یک هفته مهلت دارند تا نسبت به واریز مبلغ به شماره حساب اعلامی اقدام کنند تا سایر مقدمات راه‌اندازی این بازار فراهم شود. 

وی ادامه داد: بر این اساس ۱۴۸ شخص حقوقی مشارکت‌کننده بازار باید نسبت به پرداخت مبلغ اقدام کنند.

حسینی درباره دلیل تعیین سرمایه ۱۰ ‌میلیارد تومانی این بازار افزود: ‌سرمایه اسمی این بازار کم نبوده و به اندازه سرمایه شرکت بورس کالا تعیین شده تا از سود‌آوری و بازدهی این بازار نوپا اطمینان حاصل شود. به فراخور توسعه و رشد این بازار، سرمایه اسمی در آینده افزایش خواهد یافت.

برنامه‌های کمیته اجرایی

حسینی از برگزاری جلسه کمیته اجرایی بازار فرابورس در هفته آینده خبر داد و در مورد زمان راه‌اندازی این بازار گفت: طبق برنامه، ثبت قانونی شرکت مربوطه بازار فرابورس در اواخر مردادماه انجام و سپس ۲۰ ‌درصد از سهام این شرکت پذیره‌نویسی عمومی خواهد شد. 

عضو هیأت‌مدیره سازمان بورس ادامه داد: در مرحله بعدی باید آیین نامه‌های مربوط مانند افشای اطلاعات به تایید و تصویب سازمان بورس رسیده تا این بازار جدید براساس ضوابط تعیین شده آغاز به فعالیت کند.

حسینی خاطر نشان کرد: با توجه به فاصله زمان ثبت قانونی شرکت در مرداد ماه و تصویب آیین نامه‌های مربوطه، باید مکان و نیروی انسانی این بازار مهیا شود که این اتفاقات در شهریورماه رخ خواهد داد.

کد خبر 53607

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز