مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: شاتل دیسکاوری برای حمل آزمایشگاه ژاپنی کیبو (به معنای امید) به ایستگاه بین‌المللی فضایی آماده شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی شاتل و هفت خدمه آن، بخش اصلی آزمایشگاه ژاپنی را که کیبو نام دارد به ایستگاه بین‌المللی تحویل خواهند داد. این سومین ماموریت فضایی در سال 2008 است که ۱۴ روز به طول خواهد کشید. یکی از اهداف این ماموریت تازه تعمیر توالت ایستگاه بین‌المللی فضایی است که در مدول زوزدا از کار افتاده است.[توالت ایستگاه فضایی خراب شد!]

در این ماموریت شاتل از نوع جدیدی تانک خارجی سوخت استفاده خواهد کرد که پس از فاجعه انفجار کلمبیا طراحی شده است.

قرار است خدمه شاتل به همراه خدمه ایستگاه‌ بین‌المللی فضایی، مدول تحت فشار ژاپنی را در ایستگاه نصب کنند. این مدول ۱۱.۲ متری که ۱۴.۸ تن وزن دارد سومین آزمایشگاهی است که پس از آزمایشگاه‌های دستینی و کلمبوس در ایستگاه نصب خواهد شد.

این آزمایشگاه به قدری بزرگ است که تمامی تجهیزات آن در ماموریت قبلی شاتل به ایستگاه‌ بین‌المللی فضایی فرستاده شد. قرار است این تجهیزات پس از کامل شدن نصب کیبو در ایستگاه به آن اضافه شوند.

دیسکاوری در این ماموریت همچنین یک بازوی روباتیک ۱۰ متری را که در کار نصب کیبو مورد استفاده قرار خواهد گرفت با خود به فضا خواهد برد. این بازو در سومین مرحله حمل تجهیزات آزمایشگاه ژاپنی که در سال ۲۰۰۹ انجام خواهد شد نقشی کلیدی خواهد داشت.

میهمان ویژه

در این ماموریت، خدمه شاتل دیسکاوری میهان ویژه‌ای هم با خود به فضا خواهند برد، سازه‌ای ۳۰ سانتی‌متری از شخصیت معروف کارتون توی استوری: Buzz Lightyear. فرستادن این مجسمه به فضا بخشی از طرحی است که هدف آن ترغیب کودکان به پیگیری تحقیقات علمی است.

ناسا امیدوار است تا پایان سال جاری میلادی دو پرواز دیگر شاتل‌ها را با موفقیت انجام دهد. بعد از دیسکاوری نوبت به آتلانتیس خواهد رسید که ماموریت آن تعمیر و به روز کردن تلسکوپ هابل است.

تا به پایان رسیدن کار ساخت ایستگاه‌ بین‌المللی فضایی 9 پرواز دیگر شاتل برنامه‌ریزی شده است.

کد خبر 53720

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز