شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۲
۰ نفر

اصغر نصیری: سیاست‌های ساخت و ساز مسکن در ۲۰ سال گذشته در تهران بدون بهره‌گیری از نظرات مردم، باعث دگرگونی مراکز محله و بافت‌های اصیل شهری و محیط زیست شده است.

این موضوع نه‌تنها بر روابط اجتماعی و فرهنگی جامعه تأثیرگذار بوده بلکه باعث دگرگونی محیط زیست و عملاً تغییر اکوسیستم شهر تهران شده است.

نشانه‌های بروز ناهنجاری‌های زیست‌محیطی و شهری را به‌وضوح می‌توان در شهر تهران و بالاخص روددره‌های تهران مشاهده کرد.

واقعیت موضوع این است که تهران را دیگر نمی‌توان با دستورالعمل و بخشنامه‌های موردی راهبری کرد و تصمیم‌گیری پیرامون شهر را دچار روزمرگی کرد.

گفتنی است که توسعه و عمران شهر با کل نظام شهر (نظام محیطی، اقتصادی، اجتماعی و کالبدی) ارتباط دارد و هدف نهائی آن اعتلای کیفیت زندگی و رضایت شهروندان است.

به همین دلیل، مباحث و موضوعات جدیدی در شهرسازی مطرح است که در الگوی رایج طرح جامع و حتی در شرح خدمات موجود نادیده گرفته شده است.

این رویکرد نوین، شامل مباحث جدید مدیریت شهری و مشارکت عمومی است و نسبت به کیفیت محیط کالبدی و زیست‌شهری بسیار حساس است.

بررسی به‌عمل آمده نشان می‌دهد که طرح‌های توسعه شهری تهران در دو دهه اخیر فاقد پشتیبانی اجتماعی مردم بوده و شهر در آن به‌عنوان فضایی که می‌توان از آن بهره‌برداری با کاربری‌های گوناگون کرد، تلقی شده است، لذا به‌نظر می‌رسد برای هویت‌بخشی مجدد شهر و محیط‌زیست لازم است عنصر محله و تأثیرگذار نهائی که همان شهروند است در فرایند توسعه شهری مورد توجه قرار گیرد.

در حقیقت شهرهای سنتی ایران نوعی همزیستی مسالمت‌آمیز بین شهر، شهروند و محیط‌زیست را تجربه کرده‌اند و همین ارتباط دوطرفه عناصر یادشده بود که شهر را به‌عنوان عنصری پایدار در قرون متمادی تعریف کرده است.

شهر، ظرفی است که شهروندان با روابطشان، نیازهایشان – خواسته‌هایشان- سلیقه‌ها و... مظروف آن هستند. حقوق شهروندی، حس امنیت و ایمنی، حس از خود بودن و با خود داشتن، حس با خود بودن و در عین حال با دیگران زیستن و...

همگی فضایی را در شهر می‌سازند که می‌توان آن را حیات مدنی خواند. در چنین حیاتی است که رابطه‌ای مستقیم بین جسم و جان و بین کالبد و روان شهر برقرار می‌شود.

این رابطه مستقیم و آن حیات مدنی و زندگی شهری زمانی معنا پیدا می‌کند که مدیریت شهری – شهروند را به‌عنوان اصلی‌ترین و اساسی‌ترین عنصر در برنامه‌ریزی – طراحی و تصمیم‌گیری و مدیریت به‌حساب بیاورد و به محیط زیست او توجه ویژه نشان دهد.

با توجه به اینکه در طرح‌های فرادست مردم کنار گذاشته شده‌اند و محیط زیست به‌عنوان منبعی برای استفاده شناخته شده است لذا به‌منظور بازگرداندن مردم به عرصه مدیریت شهری و ایجاد فرهنگ حفظ محیط زیست لازم است ارزش‌های معنوی محیط به‌صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

شهردار منطقه یک تهران

کد خبر 53777

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز