مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: ساخت پژوهشکده نجوم دانشگاه شیراز با 10 میلیارد ریال اعتبار آغاز شد.

این پژوهشکده در زمینی به مساحت 2 هزار متر مربع در مدت 18 ماه در کنار مجموعه رصد خانه ابوریحان دانشگاه شیراز ساخته می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان فضایی ایران، مهندس طالب زاده رئیس سازمان فضایی ایران در حاشیه مراسم کلنگ زنی پژوهشکده نجوم گفت: اعتبار ساخت پژوهشکده نجوم و کیهان شناسی دانشگاه شیراز از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در قالب برنامه 5 ساله چهارم توسعه تامین می‌شود.

مهندس طالب زاده افزود: با بهره برداری از پژوهشکده نجوم و کیهان شناسی دانشگاه شیراز زمینه مناسبی برای تحقیقات در این بخش فراهم خواهد شد.

وی ظرفیت‌های مناسب در دانشگاه شیراز ، وجود سابقه طولانی در بخش نجوم و حضور استادان و متخصصان رشته های مرتبط با نجوم در این دانشگاه را از جمله اهداف ساخت این پژوهشکده در شیراز عنوان کرد.

رئیس سازمان فضایی ایران یادآور شد در حوزه فضا و نجوم سه پژوهشکده در کشور فعالیت می‌کنند که با بهره برداری از این پژوهشکده، دانشگاه شیراز به قطب نجوم کشور تبدیل خواهد شد.

وی در ادامه در جمع خبرنگاران افزود: در حال حاضر در بخش‌های مختلفی نظیر مخابرات بین‌المللی از ماهواره استفاده می‌شود اما انتقال داده‌هایی نظیر صوت و تصویر هنوز از طریق شبکه‌های زمینی صورت می گیرد که سعی داریم در این بخش نیز از مخابرات ماهواره‌ای استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه سنجش از دور نیز به عنوان یکی از برنامه‌های سازمان فضایی محسوب می‌شود، افزود: در این بخش از تصاویر ماهواره‌هایی که از ایران می گذرد برای مباحثی نظیر کشاورزی، محیط زیست، پیش بینی خشکسالی، زلزله، سیل و ... می توان استفاده کرد.
رئیس سازمان فضایی ایران گفت: البته باید فعالیت‌های خود را به سمتی ببریم که برای اجرای طرحهای سنجش از دور از ماهواره های بیگانه استفاده نشود و کشور خود اقدام به طراحی ماهواره کند.

وی ادامه داد: از آنجایی که در حوزه فضا مرز جغرافیایی تعریف نشده است از این رو کشورها به خوبی در این بخش وارد می‌شوند و ایران نیز در این خصوص فعالیت‌هایی را در دست انجام دارد و به خاطر منافع ملی خود با دنیا تعاملاتی داشته که این روابط را در حال حاضر مناسب ارزیابی می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: فعالیتهای ایران در حوزه نجوم و فضا در سطح منطقه و خاورمیانه بی نظیر است و برای توسعه فعالیتها در سطح بین المللی با کمک دانشگاههای کشور می توانیم به موفقیت‌هایی نائل شویم.

مهندس طالب زاده در انتها افزود: به طور معمول شناختی که از سطوح علمی کشورها به عمل می‌آید در شاخص‌هایی نظیر نیروی انسانی و دانشگاه‌های قوی مطرح می شود که ایران در این دو شاخصه در سطح منطقه وضعیت بسیار خوبی دارد.

کد خبر 53913

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز