سن و سالی ندارند اما با همت بلند و قلب مهربانشان ماه‌هاست که برای مقابله با کرونا وارد میدان شده‌اند.

شکست کرونا

همشهری آنلاین_ حسن حسن‌زاده:  در همان روزهای نخست شیوع ویروس، دورهمی کوچکشان در یکی از هیئت‌های شمیران به تشکیلاتی انسجام یافته برای مقابله با کرونا تبدیل شد و حالا که ۶ ماهی از تاخت و تاز این ویروس منحوس می‌گذرد، هنوز هم برای مقابله با آن فداکارانه پای کار هستند. جوانانی که با بهره‌گیری از ظرفیت افراد داوطلب، گروه‌های مردمی و دیگر جوانان محله‌ها، در مناطق ۲۲ گانه تهران ستاد مردمی مقابله با کرونا تشکیل‌ داده‌اند و با تولید ماسک، ضدعفونی کردن معابر منطقه و منازل اهالی، تهیه بسته‌های معیشتی برای خانوارهای محروم و حتی اشتغالزایی برای افراد نیازمند، در این روزهای کرونایی حسابی سنگ تمام گذاشته‌اند. در این گزارش با گروهی از مسئولان ستاد مردمی مقابله با کرونا مناطق یک، ۲ و ۳ درباره فعالیت‌هایشان در این روزهای کرونایی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • همت بلند بانوان محله

جوانان فعال ستاد مردمی مبارزه با کرونا منطقه یک دهمین روز از اسفند سال گذشته فعالیت‌های داوطلبانه خود را با ضدعفونی کردن معابر اصلی منطقه شروع کردند. هنوز هم مسجدالزهرا(س) محله شهرک شهید محلاتی، میعادگاه جوانان دلسوزی است که برای جلوگیری از شیوع ویروس و مبارزه با آن، مثل اسفند سال گذشته پای کار هستند. «سید علیرضا دماوندی» مسئول ستاد مردمی مقابله با کرونا منطقه یک می‌گوید: «جوانان منطقه ما هم شانه به شانه دیگر اعضای ستاد مردمی کرونا در مناطق دیگر، فعالیت خود را با ضدعفونی کردن معابر شروع کردند. همان روزهای نخست با یک چرخ خیاطی در پایگاه مسجد تولید ماسک را هم شروع کردیم و طولی نکشید که اهالی و بانوان محله هم پای کارآمدند. به همت آنها تا امروز ۲۰۰ هزار ماسک در کارگاه‌های خانگی محله، تولید و میان شهروندان توزیع شده است.» اعضای ستاد کرونا منطقه یک، در توزیع محلول‌های ضدعفونی‌کننده هم حسابی سنگ تمام گذاشتند و تا امروز به کمک ۲۰۰ عضو فعال خود، ۲۰ هزار محلول ضدعفونی‌کننده دست را با حمایت خیّران میان اهالی توزیع کرده‌اند.  

‌سید علیرضا دماوندی/ مسئول ستاد مردمی مقابله با کرونا منطقه یک
  • توزیع بسته بهداشتی در ۱۵ استان کشور

جوانان ستاد مردمی منطقه یک، از همان روزهای نخست شیوع کرونا به فکر کادر درمان هم بوده‌اند. دماوندی از تولید و توزیع شیلد در بیمارستان‌های منطقه می‌گوید: «کار تولید شیلد با حمایت مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع شد. آنها مواد اولیه شیلد پزشکی را برای حفظ سلامت پرستاران مشغول در بخش بیماران کرونایی در اختیار ما قرار دادند. پس از مرحله اول تولید شیلد، خودمان به فکر تهیه مواد اولیه افتادیم و با کمک گروه‌های جهادی و راه‌اندازی کارگاهی برای تولید شیلد، نتیجه زحمات اعضا را در اختیار کادر درمان بیمارستان‌هایی مثل مسیح دانشوری، شهدای تجریش و حتی بیمارستانی در یزد و شهرستان نور قرار دادیم.» جوانان منطقه یک برای توزیع بسته‌های بهداشتی میان خانوارهای محروم منطقه هم برنامه‌ریزی دقیقی داشته‌اند. دماوندی می‌گوید: «تهیه و بسته‌بندی اقلام بهداشتی شامل ضدعفونی‌کننده دست، مایع دستشویی، پودر رختشویی و... را اعضای ستاد در پایگاه منطقه انجام دادند و در توزیع این بسته‌ها هم از گروه‌های جهادی و خیریه‌ها کمک گرفتیم. اعضای ستاد در یک سوله ورزشی، ۵۰ هزار بسته‌ بهداشتی آماده کردند که علاوه بر توزیع در منطقه به ۱۵ استان کشور هم ارسال شد.» اعضای ستاد منطقه یک با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) و قرارگاه جهادی امام رضا(ع) در موضوع کمک‌های مؤمنانه هم حسابی فعال بوده‌ و ۱۰ هزار بسته معیشتی میان خانوارهای محروم منطقه و مناطق حاشیه شهر توزیع کرده‌اند.

  • گروه آماده در سیل و زلزله

اعضای ستاد منطقه ۲ هم مثل جوانان دیگر مناطق با بهره‌گیری از کمک هیئت‌ها، گروه‌های جهادی و پایگاه‌های بسیج، فعالیت خود را با ضدعفونی کردن معابر در روزهای نخست شیوع ویروس آغاز کردند. «علیرضا پرخانی» دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه امیرکبیر و مسئول ستاد مردمی مقابله با کرونا منطقه ۲ که مثل دیگر اعضای جوان ستاد طی چند ماه اخیر همه وقتش را صرف برنامه‌ریزی برای مقابله با کرونا در منطقه کرده است می‌گوید: «هر شب با ۱۰ گروه ۵ تا ۱۵ نفره از جوانان داوطلب، معابر و اماکن پر تردد منطقه مثل پمپ بنزین‌ها، میادین تره‌بار و... را با ۸۰۰ لیتر مواد ضدعفونی‌کننده پوشش دادیم.» پرخانی از فداکاری جوانان داوطلب منطقه و حفظ این شبکه خودجوش مردمی برای حوادث احتمالی دیگر می‌گوید: «روزهای نخست شیوع ویروس وقتی اشتیاق جوان‌های داوطلب را برای مشارکت در طرح دیدیم تصمیم گرفتیم با حفظ این ظرفیت در مواقع لزوم مثل وقوع سیل، زلزله و... هم در کنار شهروندان و افراد آسیب دیده باشیم. جوان‌هایی که برخی از آنها اگرچه در روند کمک‌رسانی، خودشان به کرونا مبتلا شدند اما پس از بهبود کامل یکبار دیگر پای کارآمده‌اند.»

  • تولید روزانه ۶۰۰ هزار بطری آبمیوه

در منطقه ۲ علاوه بر راه‌اندازی کارگاه‌های خانگی تولید ماسک، جوان‌های ستاد مردمی مقابله با کرونا با تولید آبمیوه برای کمک به بیماران کرونایی هم آستین همت بالا زدند. پرخانی می‌گوید: «برای تولید آبمیوه، خیّران بسیاری با ما همکاری کردند. وقتی یکی از خیّران محصولات باغ پرتقالش را در اختیار ما قرار داد و دیگری از محصولات باغ سیب برای کمک به بیماران مایه گذاشت، همه ما انگیزه مضاعف پیدا کردیم. اعضای ستاد با کمک نیروهای داوطلب مردمی در آشپزخانه مدرسه امام صادق(ع) و مسجدالزهرا(س) شهرک غرب و مسجد الرسول(ص) سعادت‌آباد کار تولید آبمیوه را شروع کردند و طولی نکشید که به تولید ۶۰۰ هزار بطری آبمیوه در روز رسیدیم. آبمیوه‌ها با هماهنگی مسئولان بیمارستان‌های مسیح دانشوری، امیراعلم، امام خمینی(ره) و بهارلو در اختیار بیماران قرار گرفت تا زودتر سلامتی‌شان را به دست بیاورند.»

  • اشتغالزایی در دوران کرونا

جوانان ستاد مردمی مقابله با کرونا منطقه ۲ هم برای تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی میان خانوارهای نیازمند، سنگ تمام گذاشتند. اما توزیع بسته‌های معیشتی توسط آنها راه را برای انجام یک فعالیت اثرگذار دیگر هموار کرد. حالا جوانان منطقه ۲ به فکر اشتغالزایی برای نیازمندان افتاده‌اند. پرخانی می‌گوید: «۷۵۰ بسته معیشتی تهیه کردیم و برای توزیع سراغ خانواده‌های محروم محله فرحزاد رفتیم. اما حضور ما در این محله با حضور یک گروه جهادی دیگر همزمان شد. تعدادی از بسته‌ها را در اختیار گروه جهادی قرار دادیم و برای جلوگیری از موازی‌کاری تصمیم گرفتیم بسته‌های باقیمانده را میان خانوارهای نیازمند شهر پرند توزیع کنیم. حضور ما در پرند زمینه‌ساز یک تصمیم دیگر شد. از آنجایی که در این منطقه با معضل بیکاری در خانواده‌های محروم روبه‌رو شدیم، به فکر اشتغالزایی برای این افراد افتادیم.» مسئول ستاد کرونای منطقه ۲ از کارآفرینی برای ۲۵ نفر در پرند می‌گوید: «نخستین هدف ما برای اشتغالزایی در پرند، راه‌اندازی کارگاه‌های عمومی است. به‌عنوان مثال اکنون یکی از مساجد پرند یک فضای کارگاهی در اختیار ما قرار داده است که با کمک خیّران توانستیم تعدادی چرخ خیاطی تهیه کنیم. این روزها افراد شناسایی شده مشغول گذراندن دوره آموزشی هستند و به‌زودی محصولات این کارگاه وارد بازار می‌شود.» هدف دیگر جوانان منطقه ۲، راه‌اندازی کارگاه‌های خانگی است. پرخانی می‌گوید: «با کمک معتمدان محلی، بانوانی که مهارت‌های هنری، صنایع‌دستی، طبخ غذا و... دارند شناسایی شده‌اند و قرار است با حمایت خیّران کارگاه‌های خانگی برای حمایت از خانوارهای محروم راه‌اندازی شود.»

  • قصه یک قرار عاشقانه

ماجرای شکل‌گیری ستاد مردمی مبارزه با کرونا که از روزهای نخست شیوع این ویروس منحوس با قدم‌های استوار و دست‌های پرمهر جوانان دلسوز تهرانی فعال شده را باید در دورهمی جوانان هیئت «حداث‌الحسین(ع)» نیاوران جست وجو کرد. شبی که جوان‌های فعال هیئت حداث ‌الحسین تصمیم گرفتند با ضدعفونی کردن معابر قدمی برای مقابله با کرونا بردارند، شاید خودشان هم تصور نمی‌کردند که چند روز بعد جوان‌هایی از تمام مناطق تهران با آنها همراه و همقدم شوند.  
«طاها جوانمرد» مسئول ستاد مردمی مبارزه با کرونا منطقه ۳ از آن دورهمی اثرگذار می‌گوید: «هیئت حداث‌الحسین یکی از هیئت‌های فعال نیاوران است که با فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی، جوانان بسیاری را گرد هم آورده است. هفته نخست اسفند سال گذشته بود که اعضای هیئت تصمیم گرفتند معابر محله نیاوران و خیابان‌های اطراف آن را با کمک همدیگر ضدعفونی کنند. تصاویر آن فعالیت خودجوش در شبکه‌های مجازی منتشر شد و چند روز بعد با موج جالب توجهی از درخواست همکاری روبه‌رو شدیم. جوانانی از دیگر مناطق تهران هم می‌خواستند در ضدعفونی کردن معابر با ما همراه شوند. جلسه‌ای در هیئت برگزار کردیم و قرار شد هرکدام از جوان‌ها گروهی را برای مبارزه با کرونا در منطقه محل زندگی خود تشکیل دهند.» حالا که ۶ ماه از شیوع کرونا می‌گذرد، ستاد مردمی مبارزه با کرونا در ۲۲ منطقه تهران فعال شده و خدمات ارزنده‌ای برای مقابله با این ویروس منحوس ارائه می‌کند.

  • همه با ما همراه شدند

«طاها جوانمرد» مسئول ستاد مردمی مبارزه با کرونا منطقه ۳، عضو هیئت حداث‌الحسین، ساکن محله اختیاریه و یکی از همان جوان‌های فعال است که مسئولیت ستاد مردمی مبارزه با کرونا منطقه ۳ را برعهده گرفته است. ستاد منطقه ۳ که اکنون بیش از ۱۴۰ نفر عضو فعال دارد از همان روزهای نخست شیوع کرونا، فعالیتش را با ضدعفونی کردن معابر منطقه آغاز کرد. جوانمرد می‌گوید: «از دوازدهم اسفند ماه که به تدریج ستادهای مردمی همه مناطق تشکیل شد، به‌صورت همزمان کار ضدعفونی کردن معابر اصلی و اماکن پر تردد را شروع کردیم. با کمک خیّران و تبلیغات در فضای مجازی، دستگاه سمپاش، پودر کلر و... خریدیم و به مدت ۶۰ شب امکان اصلی منطقه مثل میادین میوه و تره‌بار، ایستگاه‌های اتوبوس، خیابان‌های اصلی و... را ضدعفونی کردیم. نقشه منطقه را به ۲۵ قسمت تقسیم کردیم و با ۲۵ تیم ۳ یا ۴ نفره از جوانان داوطلب آن محدوده را پوشش دادیم.» حرکت خودجوش این جوانان با حمایت جالب توجه اهالی محله و خیّران روبه‌رو شد. جوانمرد از کمک‌های مردمی برای ضدعفونی کردن معابر می‌گوید: «وقتی اهالی محله از فعالیت خودجوش چند جوان باخبر شدند، برای تأمین هزینه‌ها به کمک ما آمدند. از طرفی همان روزهای اول، گروهی از جوانان عضو ستاد به یک برنامه تلویزیونی دعوت شدند و از آنجا بود که شهروندان از این حرکت خودجوش باخبر شدند و از ما حمایت کردند.»

‌طاها جوانمرد / مسئول ستاد مردمی مقابله با کرونا منطقه 3
  • از اختیاریه تا مناطق محروم خوزستان و زابل

هر کدام از ستادهای مردمی مبارزه با کرونا در مناطق مختلف، برای هماهنگی فعالیت‌های خود، پایگاهی در یکی از مساجد منطقه انتخاب کرده‌اند. جوانان منطقه ۳ هنوز هم در مسجد صاحب‌الزمان(عج) اختیاریه پای کار هستند تا با انجام فعالیت‌های مختلف به مبارزه با این ویروس منحوس ادامه دهند. یکی از اثرگذارترین فعالیت‌های جوانان ستاد منطقه ۳، تولید ۱۰۰ هزار ماسک در کارگاه‌های خانگی بوده‌ است. فعالیتی که هنوز هم با همان قدرت و کیفیت روزهای نخست ادامه دارد. «حسین گیوه‌چیان» فرمانده پایگاه مسجد صاحب‌الزمان(عج) محله اختیاریه و یکی دیگر از اعضای فعال ستاد کرونا منطقه ۳ در این‌باره می‌گوید: «در روزهای نخست ضدعفونی کردن معابر، بانوان هم با ما همراه شدند. ۶۰ بانوی فعال پای کارآمدند و در کارگاه‌های خانگی مسئولیت تولید ماسک را برعهده گرفتند. فعالیت‌ کارگاه‌ها هنوز هم ادامه دارد و تا امروز در مناسبت‌های مختلف مثل نیمه شعبان، عید قربان و... حدود ۱۰۰ هزار ماسک میان اهالی منطقه توزیع کرده‌ایم.» ماسک‌هایی که در کارگاه‌های خانگی منطقه ۳ تولید شده به دست اهالی مناطق محروم خوزستان و شهرستان زابل هم رسیده است. گیوه‌چیان ادامه می‌دهد: «در روزهایی که کرونا در استان خوزستان و شهرستان زابل اوج گرفت، علاوه بر ماسک و شیلد، ۵ هزار بسته بهداشتی شامل یک لیتر محلول ضدعفونی‌کننده دست، یک لیتر محلول ضدعفونی‌کننده سطوح، یک لیتر مایع ظرفشویی، یک لیتر مایع دستشویی و دستمال کاغذی را پس از هماهنگی با گروه‌های جهادی مستقر در استان خوزستان و زابل به این مناطق ارسال کردیم.»

حسین گیوه‌چیان/ فرمانده پایگاه مسجد صاحب‌الزمان(عج)
  • این کمک‌های مؤمنانه

جوانان دلسوز ستادهای مردمی مبارزه با کرونا از تهیه بسته‌های معیشتی برای خانوارهای نیازمند هم غافل نبوده‌اند. جوانان ستاد منطقه ۳ علاوه بر توزیع ۵۰۰ بسته معیشتی در نوروز امسال، هر ماه ۱۱۰ بسته معیشتی میان خانوارهای نیازمند منطقه توزیع می‌کنند. جوانمرد از عزم جدی جوانان ستاد منطقه برای کمک خانوارهای آسیب دیده از کرونا در این روزها می‌گوید: «پس از سخنرانی رهبر معظم انقلاب در نوروز امسال و تأکید ایشان بر کمک مؤمنانه، تصمیم گرفتیم ما هم قدمی برای کمک به خانواده‌های نیازمند برداریم. پس از تبلیغات میدانی و دعوت از خیّران در فضای مجازی، یک تیم ۵ نفره برای شناسایی خانوارهای نیازمند به محله‌های درب دوم، ده‌ونک و حسن‌آباد زرگنده فرستادیم. این تیم با همفکری ائمه جماعات و شورایاران محله، نیازمندان را شناسایی کرد و ما هم چند ایستگاه صلواتی در خیابان‌های شریعتی و پاسداران برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی راه‌اندازی کردیم. تا امروز توانسته‌ایم هزار و ۱۰۰ بسته معیشتی با کمک خیّران و اهالی نیکوکار محله توزیع کنیم و این فعالیت با مشارکت خیّران همچنان ادامه دارد.»

  • ضدعفونی خانه کرونایی‌ها

جوانان فعال ستاد مبارزه با کرونا منطقه ۳ این روزها خدمات دیگری هم به اهالی منطقه ارائه می‌کنند. آنها بدون هیچ چشمداشتی برای ضدعفونی کردن ساختمان‌ها و خانه‌هایی که محل زندگی افراد مبتلا به کروناست، آستین همت بالا زده‌اند. جوانمرد می‌گوید: «یک تیم ویژه برای ضدعفونی کردن ساختمان‌هایی که افراد مبتلا به کرونا در آن زندگی می‌کند تشکیل داده‌ایم. اعضای تیم لباس ویژه به تن می‌کنند و با دستگاه سمپاش و محلول ضدعفونی‌کننده به درخواست ساکنان ساختمان به محل مورد نظر، مراجعه و همه واحدهای مسکونی و اماکن ساختمان را ضدعفونی می‌کنند تا از ابتلای دیگر ساکنان ساختمان به ویروس جلوگیری شود. با این روش، هر هفته حدود ۱۰ ساختمان مسکونی در منطقه را به درخواست ساکنان ضدعفونی می‌کنیم.»

کد خبر 539730

پر بیننده‌ترین اخبار کوچه پس کوچه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha