پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۸:۱۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: پس از آن که انجمن هنرمندان نقاش سال گذشته نمایشگاه گروهی فروش آثار اعضایش را در سعدآباد برگزار کرد، چندی پیش دومین نمایشگاه آن با حضور شهردار تهران، دکتر محمدباقر قالیباف افتتاح شد

در افتتاح نمایشگاه بزرگ نقاشی انجمن هنرمندان نقاش که از تاریخ 28 اردیبهشت ماه تا 12 خردادماه در خانه هنرمندان ایران برپا بود، شهردار تهران بر حمایت هنر و هنرمندان ایرانی تاکید کرد و هنر را عرصه‌ای عالی و مناسب برای معرفی فرهنگ ایرانی اسلامی‌دانست. همچنین دراقدامی‌بی سابقه مبلغ یک میلیارد ریال از بودجه شهرداری را به خرید تابلو از این نمایشگاه اختصاص داد.

معصومه مظفری رئیس هیات مدیره درباره انگیزه و شرایط برگزاری این نمایشگاه به پایگاه خبری خانه هنرمندان گفت: با توجه به تجربه موفقی که از برگزاری چنین نمایشگاهی در سعدآباد داشتیم و با پیشنهاد دکتر مجید جوزانی مدیر عامل خانه هنرمندان ایران مبنی بر برگزاری نمایشگاه تصمیم گرفتیم، دومین نمایشگاه بزرگ انجمن هنرمندان نقاش را درخانه هنرمندان ایران برگزار کنیم و هدف اصلی‌مان از برگزاری هر دو نمایشگاه، اختصاص بخشی از فروش تابلوها به خرید خانه انجمن هنرمندان نقاش بود که خوشبختانه با موفق بودن دو نمایشگاه بخشی از بودجه خرید خانه فراهم شده است.

در این نمایشگاه 180 هنرمند با بیش از 250 اثر شرکت کردند که از این تعداد 120 اثر از 90 هنرمند فروخته شد.

مظفری برگزاری حراج کریستی را بر رونق و موفق بودن این نمایشگاه موثر دانست و گفت: حراج کریستی بر افزایش قیمت تابلوها و فروش آنها تاثیر داشت اما به نظرم اتفاق مهم این نمایشگاه باور کردن توانایی نقاشان برای متکی بودن برخود بود، با این شناخت می‌بایست برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی را تداوم داد، تا بتوان به نتایج بهتر دست یافت و وضعیت با ثباتی را در میان نقاشان و هنر نقاشی کشور ایجاد کرد.

محمدرضا فیروزه‌ای عضو شورای عالی خانه هنرمندان ایران و مدیر نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران درباره نقاشان حاضر در این نمایشگاه گفت: گستردگی این نمایشگاه سبب تنوع آثار شد و همچنین این امکان را فراهم آورد تا نقاشان حداقل 3 نسل، کارهایشان در کنار یکدیگر قرار گیرد و دیده شوند.

همچنین تنوع آثار سلایق گوناگون مخاطبان را پاسخ می‌دهد. از سوی دیگر هیجان و انگیزه خاصی را برای هنرمندان نقاش ایجاد می‌کند تا آثار خود را به بهترین وجه ارایه دهند.
فیروزه‌ای برگزاری حراج کریستی را بر فروش نمایشگاه نقاشی موثر دانست وگفت: تا آنجا که اطلاع دارم برخی خریدارهای این نمایشگاه آثاری را خریده اند که در حراج کریستی بازار خوبی دارد و تاثیر حراج کریستی باعث شده تا قیمت تابلوهای نقاشی طی دو سال اخیر افزایش قابل توجهی یابد، البته حراج کریستی مشکلی را نیز ایجاد کرده و آن غلبه یک نوع سلیقه خاص است که به نقاشی خط گرایش دارد و تعمیم این سلیقه واحد، مضراتی خواهد داشت و ممکن است کارها یکنواخت شوند.

باید در نظر داشته باشیم که حراج کریستی در درجه اول بازار است و تنها جنبه هنری را معیار اصلی خود قرار نمی‌دهد. با این حال نکته مثبت این حراج رونق اقتصادی هنر در حوزه نقاشی است و با برگزاری نمایشگاه منظم و مداوم در ایران نیز می‌توان سلایق متنوعی را ایجاد کرد که مستلزم برنامه ریزی دقیق و بلند مدت است.

داوود منطق از نقاشان حاضر در نمایشگاه بزرگ نقاشی که چهار تابلوی نقاشی او فروش رفت درباره تاثیر اطلاع رسانی در جذب مخاطبان نمایشگاه نقاشی گفت: عموما درایران فرآیند تبلیغ اثر هنری کمتر اتفاق می‌افتد به همین دلیل زمانی که نمایشگاه نقاشی به صورت انفرادی برگزار می‌شود مورد توجه رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد اما وقتی حرکت جمعی شکل می‌گیرد و نمایشگاه گروهی برگزار می‌شود رسانه ها توجه نشان می‌دهند و انعکاس چنین رخدادهایی سبب می‌شود تا مخاطبان گسترده ای از برگزاری نمایشگاه گروهی مطلع شوند.«نمایشگاه بزرگ نقاشی» نیز از چنین ویژگی برخوردار بود.

 در چنین فضایی مخاطبان و نقاشان در ارتباطی نزدیک قرار می‌گیرند و رو در رو از نظرات و ایده‌های هم مطلع می‌شوند.

منطق همچنین درباره موفقیت این نمایشگاه گفت:در نمایشگاه بزرگ نقاشی خریداران با تنوع گسترده ای از آثار روبه‌رو بود و همچنین کیفیت اغلب تابلوهای حاضر در نمایشگاه از کیفیت بالایی برخوردار بودند.از سوی دیگر خریداران این نمایشگاه معمولا خریدارانی حرفه ای بودند که از چند زاویه به هر اثر توجه داشتند.

البته در این بین بازار خارجی آثار نیز در انتخاب خریداران موثر بود و آثاری بیشتر مورد توجه قرار گرفت که خصوصیات فرهنگ ایرانی در خود داشتند و به همین دلیل در کشورهای خارجی مورد توجه قرار می‌گیرند، البته جنبه‌های تکنیکی هر تابلو در انتخاب شدن توسط خریدار حرفه ای تاثیر تعیین کننده ای دارد.داوود منطق درباره تجربه شخصی خود از حضور در نمایشگاه بزرگ نقاشی گفت: در این نمایشگاه به عنوان اعضای انجمن هنرمندان نقاش استراتژی جمعی داشتیم که به نتیجه ای خوب منجر شد.

با نقاشانی که اسمشان را می‌دانستم آشنا و از تجربیات هم آگاه شدیم، از همه مهمتر اینکه توانستم به شکل عینی جایگاه خود را بشناسم و نقاط ضعف و قوت خود را بدانم.فریدون امیدی که با فروش شش اثر رکورددار فروش در نمایشگاه بزرگ نقاشی است درباره استقبال از آثار انتزاعی در این نمایشگاه گفت: فکر می‌کنم در این نمایشگاه خریداران آثار انتزاعی و کالیگرافی بیشتر شده بود و از این نوع کارها بیشتر استقبال شد. تنوع و کیفیت آثار در نمایشگاه بزرگ نقاشی بالا بود و تابلوها به خوبی نصب و عرضه شدند.

البته حراج کریستی دبی در رونق و موقعیت این نمایشگاه بی تاثیر نبود و موقعیت مناسبی را برای آثار نقاشی ایجاد کرد.

منصور طبیب‌زاده نقاش و مجسمه ساز که در این نمایشگاه دو مجسمه و دو تابلو نقاشی‌اش به فروش رفت در مورد اهمیت مقوله اقتصاد هنر در برگزاری این نمایشگاه گفت: از مقولاتی که معمولا در کشور ما مغفول مانده مقوله اقتصاد هنردر حوزه نظری و عمل است که برگزاری و موفقیت این نمایشگاه اهمیت این مقوله را دوباره به ما یادآوری کرد.
نقدینگی در کشور ما بالاست و آثار هنری موقعیت امنی برای سرمایه گذاری ایجاد می‌کند و برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی فضای لازم برای این نوع از مبادلات اقتصادی _ فرهنگی را فراهم می‌کند.

با توجه به این زمینه اقتصاددانان و هنرمندان آشنا به اقتصاد می‌بایست به مبحث اقتصاد هنر به شکل جدی تری بپردازند.

طبیب زاده درباره تاثیر نمایشگاه کریستی گفت: انعکاس خبری گسترده حراج کریستی بر جریان امروز نقاشی ایران موثر بود. البته باید در نظر داشت حراج‌هایی مانند کریستی مناسبات خاص خود را دارد اما چنین حراج‌هایی ملاک هنری محسوب نمی‌شوند و ارزیابی هنری آثار شرایط خاصی را می‌طلبد.

صداقت جباری هم موفقیت نمایشگاه بزرگ نقاشی را از آن کل جامعه نقاشان ایران دانست و گفت: اتفاق مهم این نمایشگاه آگاهی یافتن مخاطبان ایرانی از معدل کمی‌و کیفی نقاشی امروز ایران است از سوی دیگر هنرمندان نیز از روند هنری خود آگاه تر می‌شوند و هر هنرمندی بهتر می‌تواند مسیر تعالی هنر خود را طی کند.

جباری درباره آثار موفق در نمایشگاه‌های خارج از کشور گفت: معمولا آثاری بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند که با کیفیت هنری بالایی از عناصر بومی‌و ملی بهره برده‌اند.

کد خبر 54724

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز