جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: برای نخستین بار در تاریخ ایران، طرح‌های ابتکاری و جدید در زمینه لباس به طور قانونی ثبت و گواهی آن صادر می‌شود.

به گزارش ایرنا شهرام توکلی افزود: ثبت طرح لباس بر اساس قانون حمایت از حقوق مولفان، ‌مصنفان، هنرمندان و آیین نامه اجرایی آن در آینده نزدیک از سوی دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز خواهد شد.

وی هدف از این اقدام را تشویق و ترغیب هنرمندان به ایجاد آفرینش های هنری، فراهم ساختن زمینه های بیشتر برای فعالیت آنان در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه و بهبود زندگی در راستای تحقق شعار عدالت محوری و مهر ورزی دولت نهم برشمرد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر ارشاد خاطرنشان کرد:قانون حمایت از مولفان، مصنفان و هنرمندان 39 سال پیش (سال 1348) به تصویب مجلس رسید اما با توجه به سوابق و اطلاعات موجود هیچگاه به اجرا در نیامده است.

توکلی با بیان آنکه علت عدم اجرای این‌ قانون از سوی رژیم پهلوی، فقدان اراده و عدم اهتمام آن رژیم برای حمایت از مالکیت فکری بود، افزود:با وجود آنکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ساختار حکومتی نوین در کشور ایجاد شد اما به لحاظ انبوه مشکلات و انواع توطئه های دشمنان علیه کشور و همچنین هشت سال دفاع مقدس و بازسازی مناطق مختلف، عملا فرصت چندانی برای طرح و بررسی قوانینی چون رعایت حقوق مالکیت فکری وجود نداشت.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه اواخر دهه سوم انقلاب، به جهاتی دهه تلاش برای تدوین قوانین و قانونمند کردن فعالیتها و رفتارهاست، اجرای قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان را در سال جاری از سوی دولت نهم در همین مسیر ارزیابی کرد.

وی یادآور شد:قانون یادشده در مورد همه رشته ها و آثار هنری است اما از آنجا که بحث امنیت اخلاقی جامعه اکنون در اولویت برنامه های دولت قرار گرفته و فروشگاههایی نیز تحت عنوان جلوه حجاب بدین منظور در سطح کشور فعال شده است، اجرای این قانون برای حمایت از طراحان مد و لباس ایرانی و اسلامی حائز اهمیت است.

معاون وزیر ارشاد گفت:ماده 21 قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان امر ثبت آثار را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محول کرده است و به همین دلیل، نیز این وزارتخانه با تفویض اختیار به معاونت حقوقی و امور مجلس این امر را انجام خواهد داد و محل اجرای آن در حال حاضر دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی است.

وی در باره فرایند ثبت اثر در دفتر حقوقی گفت:متقاضی درخواست خود را به همراه ضمائم مربوط به این دفتر ارایه می دهد، سپس شماره ای تحت عنوان شماره دفتر ثبت درخواست نامه به منظور تسهیل پیگیری متقاضی از مراحل صدور گواهی به وی اعلام و درخواست نامه با یک نامه رسمی به معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارجاع می شود.

وی افزود:شورای معاونت هنری که شامل کارشناسان و اساتید طرح لباس می باشند، اثر را به لحاظ ابداعی بودن، جدید بودن و قابلیت اجرایی داشتن بررسی و به دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی اعلام نظر می کند.

توکلی گفت:چنانچه نظر شورای تخصصی معاونت هنری برای ثبت اثر مثبت باشد، اثر در دفتر ثبت آثار درج شده و گواهی ثبت صادر می گردد.

وی افزود:پس از ثبت اثر با هزینه متقاضی موضوع یک بار در روزنامه کثیرالانتشار و یک بار در روزنامه رسمی اگهی می شود و چنانچه مدعی وجود نداشته باشد، به عنوان پدیدآورنده اثر ارایه نموده تلقی و از حقوق مادی و معنوی آن بهره مند خواهد شد.

توکلی با اشاره به این امر که ثبت آثار مربوط به طرح لباس پس از انتشار اطلاعیه ای از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز خواهد شد، اظهار داشت:با در نظر گرفتن قانون ساماندهی مدو لباس، منظور از مد و لباس منحصرا تن پوش هایی نظیر مانتو، چادر، کت و شلوار است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: حمایت از مد لباس ایرانی اسلامی تاکنون یکی از خلاهای جدی به نظر می رسید که با اراده مشترک معاونت حقوقی و امور مجلس و معاونت هنری و رهنمودها و پشتیبانی ارزنده وزیر ارشاد این موضوع به مرحله اجرایی شدن رسیده است

کد خبر 55536

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز