یکشنبه ۲ تیر ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۴
۰ نفر

کامران محمدی: سرانجام فروشگاه شهر کتاب مرکزی به شکل مسالمت‌آمیز میدان را برای فعالیت‌های اداری خالی کرد، اما کتاب‌ها تا پایان هفته به خانه‌های جدیدشان اسباب‌کشی می‌کنند.

خانه جدید ساختمانی در خیابان شریعتی است که شهرداری تحویل مسئولان شهر کتاب داده و کارش را هم شروع کرده است.

مهدی فیروزان، مدیرعامل مؤسسه شهر کتاب درباره این مکان جدید می‌گوید: «با انتقال بخش اداری شعبه مرکزی شهر کتاب از خیابان زرتشت به خیابان شریعتی، تا مهر امسال بزرگ‌ترین فروشگاه کتاب مؤسسه در مکان جدید افتتاح می‌شود.»

اما بخش کودک و نوجوان این فروشگاه، به میدان هفت حوض خواهد رفت؛ همان بخشی که ظاهرا بیش از همه به زرتشت علاقه‌مند بوده و بحث حکم قضائی و دادگاه  را وارد میدان کرده است و طبق معمول، توجه خبرنگارها را برانگیخته است.

مدیر مالی_اداری شهر کتاب در این باره می‌گوید: «براساس توافقات انجام شده، فروشگاه هفت حوض را به همان مدیریتی که فروشگاه هنر و ادبیات و کودک و نوجوان را در اختیار داشت، با مدت طولانی تری واگذارکردیم ولی ایشان در موعدی که باید فروشگاه را تخلیه می‌کرد، اقدام نکرد، در نتیجه شهرداری به مرجع قضائی مراجعه و حکم مقتضی را دریافت کرد.»

به گفته سیدمحمدرضا امام‌پور باقی بخش‌ها به شکل مسالمت‌آمیز تحویل شهرداری شده است تا محل مناسبی برای تمرکز فعالیت‌های شهرداری در حوزه  آ ی‌تی‌ باشد: «فروشگاه کتاب‌های خارجی نیز که به ساختمان مرکزی جدید واقع در خیابان شریعتی منتقل شده، دایر است و کتاب‌های خود را به مشتریان و مخاطبان ارائه می‌دهد.»

امام پور در گفت‌وگو با ایرنا درباره این بخش اضاف می‌کند: «تا امروز شهر کتاب فقط یک محل برای ارائه کتاب‌های خارجی داشته ولی این احتمال وجود دارد که در آینده به 2 شعبه افزایش یابد و بخشی از کتاب‌های خارجی به شعبه دوم یعنی ساعی منتقل شود.»

احتمالا مراد امام‌پور از آینده، وقتی است که تعمیرات شهر کتاب ساعی تمام شود، زیرا این ساختمان هم‌اکنون در دست تعمیر است و احتمالا یک ماه دیگر آماده خواهد شد. برای کتاب‌های قرآنی نیز قرار است مکان مناسب‌تری در نظر گرفته شود که شکل آبرومندتری داشته باشد.

شهری برای کتابخوانی

برخلاف شرکت پخش کتاب ایران با نام اختصاری «پکا» که نتوانست در حوزه توزیع کتاب به حیات خود ادامه دهد و عملا ورشکست شد،  مؤسسه شهر کتاب  توانسته است با حمایت شهرداری تهران برای گسترش کتابخوانی و مدرن کردن سامانه توزیع کتاب، اقدامات مؤثری انجام دهد و جای خود را نیز در بین مردم باز کند.

حالا شهر کتاب نیاوران، شهر کتاب میرداماد، شهر کتاب میدان ونک، شهر کتاب شهرک غرب و شهر کتاب هفت حوض فروشگاه‌های فعالی دارند که با افتتاح بزرگ‌ترین فروشگاه کتاب تهران در مکان جدید، تعداد فروشگاه‌های این مؤسسه به 37 می‌رسد.

تنها در فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی مرکزی، نزدیک به 900 میلیون تومان کتاب و کالاهای مرتبط با 30هزار عنوان کتاب وجود دارد که در مساحت 880 متر مربع عرضه می‌شد.

حالا اگرچه شهرداری 5 سال زودتر از زمانی که انتظار می‌رفت این ساختمان را پس گرفته است، اما با تحویل ساختمان دیگری که موقعیت و امکانات مناسب‌تری دارد، می‌توان انتظار داشت که مطابق وعده مدیرعامل این مؤسسه، تهران نیز مثل همه شهرهای بزرگ دنیا، صاحب فروشگاهی وسیع و شهروندگونه، ویژه کتاب شود.

نشست‌ها  ادامه دارد

شهر کتاب مرکزی جلسات و نشست‌ها و کارگاه‌های ویژه‌ای نیز برگزار می‌کند که بعد از این هم به کار خود ادامه می‌دهد و نقل مکان فروشگاه، ربطی به این جلسات ندارد.

از جمله همین روز دوشنبه که قرار است ساعت ۱۷ جلسه نقد کتاب «بیوتن» رضا امیرخانی با حضور امیرعلی نجومیان، محمدرضا بایرامی و فرزان سجودی برگزار شود.

نشست‌های شهر کتاب مرکزی از ۱۳ دی ۱۳۸۴ آغاز شده و تا حالا به‌صورت مستمر ادامه داشته است.

کد خبر 55797

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز