مجموع نظرات: ۱
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
۰ نفر

گذشته از مخاطراتی که افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد برای جوامع انسانی و طبیعی دارد، بعضاً این سگ‎ها با گونه‌هایی از حیات وحش نظیر گرگ و شغال جفت می‌شوند و هیبریدهایی را به وجود می‌آورند که خطرات آنها بسیار بیشتر از سگ ولگرد است.

گرگاس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، معاون فنی محیط زیست استان یزد سگ‌های ولگرد را عامل حمله به دام‌های کشاورزان خواند و تاکید کرد: صرف‌نظر از مخاطرات افزایش سگ‌های ولگرد، هیبریدهای آنها با گونه‌های حیات وحش می‌تواند بسیار تهدیدآمیزتر برای انسان‌ و دام‌ها حتی در تمام فصول سال باشد.

اعظم حبیبی‌پور با اشاره به گزارش‌های مردمی به ویژه در روستاهای شهرستان مهریز مبنی بر حمله حیوان وحشی به دام‌هایشان، اظهار کرد: در همین راستا یگان حفاظت محیط زیست استان اقدام به گشت، رد زنی و نصب قفس زنده‌گیری کرد، ولی پایش‌ها و کنترل روزانه قفس علاوه بر زنده‌گیری یک قلاده سگ ولگرد، حکایت از رد پای گونه‌های سگ‌سان در منطقه داشت.

وی با بیان این که در سال‌های اخیر خدمات خوبی از طرف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای دفع پسماندها انجام شده است، گفت: با این وجود هنوز هم پسماندهای زیادی در محیط زیست رها می‌شوند و علاوه بر آن، بعضاً لاشه‌های مرغ و دام ناشی از تلفات دامداری‌ها و مرغداری‌ها هم به صورت غیربهداشتی در فضای باز و طبیعت تخلیه می‌شوند که این موضوع به صورت ملموس باعث افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد شده است.

این مسئول افزود: صرف‌نظر از مخاطراتی که افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد برای جوامع انسانی و طبیعی دارد، بعضاً این سگ‎ها با گونه‌هایی از حیات وحش نظیر گرگ و شغال جفت می‌شوند و هیبریدهایی را به وجود می‌آورند که خطرات آن ها بسیار بیشتر از سگ ولگرد است.

معاون فنی محیط زیست استان با بیان این که موجودی که از جفت‌گیری سگ و گرگ به وجود می‌آید از گرگ جسورتر و از سگ باهوش‌تر است، گفت: این موجود از انسان نمی‌هراسد و در شرایط عادی دشمن طبیعی چندانی ندارد، همچنین سگ‌های گله به علت مشترکات زیادی که با این هیبریدها دارند نسبت به آن حساسیت چندانی نشان نمی‌دهند، نهایتاً هیبریدهای سگ گرگ، بیشتر به انسان و گله حمله می‌کنند. گرگ‌ها فقط در شرایط فشار بیش از حد گرسنگی، آن هم در زمستان به دام حمله می کنند اما امکان حمله هبیریدها در هر فصلی وجود دارد.

حبیبی‌پور از دامداری‌های حاشیه روستاها خواست تا از هر گونه رهاسازی لاشه های تلف شده مرغ و دام در طبیعت پرهیز کنند و برای دفع این لاشه‌ها، صرفاً مطابق با پروتکل های دامپزشکی و بهداشتی اقدام کنند و البته با حصارکشی مناسب، دام‌های خود را  از حمله هرگونه حیوان مهاجم محافظت کنند.

معاون فنی محیط زیست در پایان اظهار کرد: مشارکت مردمی در این موضوع، همکاری با مسئولین دامپزشکی و محیط زیست و در صورت لزوم گزارش به موقع تخلفات مربوط به دفع غیر اصولی لاشه های مرغ و دام، موجب کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد و هیبریدهای آن شده و از حجم خسارت به جوامع انسانی خواهد کاست.

کد خبر 558311

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha