یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

یادداشت‌های روزانه سجاد محقق از سفر حج سال ۹۷ در قالب کتاب «حاجی غیربازاری» از سوی نشر قو به بازار آمد.

حاجی غیر بازاری

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، این یادداشت‌ها که روزنوشت‌های سفر محقق به حج تمتع در سال ۱۳۹۷ است، پیش از انتشار کتاب همزمان با ایام حج تمتع سال ۹۷ در یکی رسانه‌ها به صورت روزانه منتشر شده است. نویسنده در ۲۶ فصل از ماجرای تصمیم برای رفتن به سفر حج و اتفاق‌های پیش از آن را تا آخرین طواف در مکه مکرمه روایت می‌کند.

مهم‌ترین ویژگی این سفرنامه که آن را خواندنی کرده، زبان و نثر محقق در خلق اثر است. او کوشیده تصویری جذاب و بدون روتوش از خود به عنوان یک حاجی ایرانی به نمایش بگذارد و یادداشت‌هایش را به سمت خلق یک روزنوشت فلسفی یا مردم‌شناسانه پیش نبرده است. هنر نویسنده در این یادداشت‌ها، حرکت کردن به سمت عمق معنایی، مکان‌ها، موقعیت‌ها و حس حاکم بر اماکن متبرک بوده است.

در بخشی از «حاجی غیربازاری» می‌خوانیم: فاصله تا نماز عشا را رفتم برای زیارت پیامبر(ص). مسیر جلوی مزار پیامبر خیلی شلوغ بود. همان‌طور که روی نوک پا با فشار جمعیت هل داده می‌شدیم، شروع کردم به سلام دادن. اصلا یکی از سختی‌های مدینه همین است. نمی‌دانی اینجا که رسیدی باید به حضرت صدیقه(س) هم سلام کنی یا نه؟ سرت را کدام سمت باید بگیری؟ به اینها که فکر می‌کنی نفست حبس می‌شود و چشم‌هایت خیس. مدینه نه جای سفرنامه نوشتن است نه جای حرف زدن. مدینه به اندازه تمام عالم روضه دارد. هر چقدر دوست داری بخوان.

کتاب «حاجی غیربازاری» در ۱۵۷ صفحه با قمیت ۲۸ هزار تومان از سوی نشر قو روانه بازار کتاب شده است.

کد خبر 561710

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha