دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۵ - ۱۱:۴۳
۰ نفر

محمود احمدی‌نژاد در نهمین گزارش دوره‌ای از عملکرد دولت نهم، دستاوردهای سال اول مسئولیت دولتش را در برای مردم تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از دفتر امور رسانه‌های ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت در این یک سال فارغ از هیاهوهای معمول به دنبال کارهای اساسی و زیربنایی بوده است، گفت: جهت‌گیری اصلی دولت ایجاد فرصت‌های برابر، توزیع عادلانه امکانات و منابع و فراهم کردن زمینه رشد مناسب و هماهنگ همه مناطق کشور بوده است و در این راستا سه هزار و300 تصمیم در 19 سفر استانی دولت گرفته شده است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه تاکنون 60 درصد مصوبات دولت در 16 جلسه استانی اجرا شده است افزود: 77 درصد تصمیمات دولت در استان‌ها مربوط به امور عمرانی و زیربنایی و 7 درصد مربوط به صدور مجوزها و تسهیل فرآیندها است.

رئیس‌جمهور به‌تصمیمات دولت برای بهبود وضع حمل و نقل و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد و افزود: دولت بدین منظور برنامه‌ای کامل را براساس مطالعات گسترده و زیربنایی انجام شده در قالب تبصره 13 قانون بودجه تنظیم کرد که در قالب آن تا پایان امسال 400 هزار دستگاه خودرو، گازسوز خواهد شد در حالی که طی ده سال گذشته تنها 125 هزار دستگاه گازسوز شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه دولت تا پایان امسال 250 هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج خواهد شد، گفت: دولت برای توسعه حمل ونقل عمومی و گسترش شبکه اتوبوس، مینی‌بوس، ون و تاکسی اقداماتی را در دست اجرا دارد و از جمله تاکنون قرارداد خرید شش‌هزار و 500 دستگاه اتوبوس بسته شده است که 5/82 درصد قیمت آن را دولت و مابقی را شهرداری‌ها خواهند پرداخت.

رئیس‌جمهوری توسعه حمل ونقل ریلی درون شهری را از اولویت‌های برنامه دولت برای بهبود وضع حمل و نقل در تهران و کلان شهرها عنوان و ابراز امیدواری کرد: با فراهم شدن امکانات، تجهیز منابع و زیرساخت‌ها تا پایان امسال حرکتی جهشی را در این بخش آغاز کنیم و بر اساس پیش‌بینی‌ها طی 4 تا 5 سال آینده به نقطه مطلوبی در کنترل مصرف بنزین برسیم.

رئیس شورای اقتصاد به رشد 5 درصدی بخش کشاورزی نسبت به سال قبل اشاره کرد و افزود: امسال برای نخستین‌بار دولت توانست پول خرید محصولات مهم کشاورزی از جمله گندم، دانه‌های روغنی، چای، برنج و چغندر را به روز به کشاورزان پرداخت کند در حالی که کشاورزان در سال‌های گذشته مدت‌ها پس از تحویل محصولات خود موفق به دریافت پول آنها می‌شدند، به طوری که برخی از طلب‌های کشاورزان که از سال 79 باقیمانده بود سال گذشته توسط دولت جدید پرداخت شد.

احمدی‌نژاد حمایت کامل از کشاورزان و بهبود وضع روستاها را از برنامه‌های مهم دولت برشمرد و افزود: دولت در راستای توجه به روستاییان و تثبیت وضع و آبادانی روستاها برای کمک به پیشرفت کشور، در سال گذشته و در قالب طرح هادی روستایی، 200 هزار واحد مسکونی روستایی را مورد حمایت جهت بازسازی و نوسازی قرار داد.

رئیس‌جمهوری با اشاره به وقوع زلزله فروردین ماه در استان لرستان که به تخریب و آسیب دیدن 45 هزار واحد مسکونی منجر شد گفت: دولت تلاش کرد طی چند ماه گذشته با کار جدی به‌بازسازی مناطق زلزله زده بپردازد و خوشبختانه تا امروز سقف 7 هزار واحد مسکونی بر پا شده و 13 هزار واحد مسکونی نیز در مرحله قبل از برپایی سقف هستند و امیدواریم قبل از آغاز فصل سرما در این استان، بازسازی به نقطه مطلوبی برسد.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته تحرک بسیار خوبی از جانب مردم و دولت در بخش صنعت کشور آغاز شده است گفت: حجم تقاضا برای سرمایه‌گذاری مردمی نسبت به سال قبل 101 درصد رشد داشته و دو برابر شده است و این در کنار برنامه دولت برای کنار کشیدن از بخش اقتصاد و صنعت نویددهنده است.

رئیس‌جمهوری افزود: دولت در این راستا از رهبری برای ابلاغ سیاست‌های کلی اجرای صدر اصل 44 قانون‌اساسی جمهوری اسلامی ایران تقاضا کرد و پس از دستور ایشان کمیته‌های تخصصی در دولت در حال برنامه ریزی دقیق جهت فراهم کردن زمینه واگذاری بخش‌های مورد اشاره در اصل 44 به مردم هستند که این امر بزرگترین کار اقتصادی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

احمدی‌نژاد رشد بسیار خوب صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته را خاطر نشان کرد و افزود: در حالی که در سال 83 مجموع صادرات غیر نفتی کشور هفت میلیارد دلار بود در سال گذشته با فراهم شدن زمینه از سوی دولت و تلاش صادرکنندگان این میزان به5/10 میلیارد دلار رسید که 2 میلیارد دلار از پیش‌بینی برنامه چهارم توسعه نیز بیشتر بود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در ماه‌های پایانی سال 84 صادرات غیرنفتی شاهد رشد 50 درصدی بوده است، گفت: در 6 ماه اول امسال صادرات غیر نفتی 60 درصد نسبت به‌پارسال رشد داشته در حالی که میزان رشد واردات تنها 2/1 درصد بوده است.

وی در تشریح بهبود وضع عمرانی کشور در سال گذشته گفت: در حالی که در سال 83 بودجه عمرانی کشور نسبت به سال قبل از آن تنها 8/4 درصد رشد داشت و 5/19 درصد از کل بودجه را شامل می‌شد این بودجه در سال 84 نسبت به سال 82 و با لایحه متمم بودجه 2/73 درصد افزایش یافت و سهم بودجه عمرانی در کل بودجه کشور نیز به 6/23 درصد بالغ شد و در سال جاری نیز بودجه عمرانی مجدداً 4/41 درصد افزایش یافت و امیدواریم با تصویب لایحه متمم بودجه در مجلس این رقم به 73 درصد برسد و سهم بودجه عمرانی کشور از کل بودجه نیز از 5/28 درصد کنونی به 5/31 درصد افزایش یابد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه نسبت بودجه عمرانی که صرف ساخت زیربناها از جمله سدها، راه‌ها، تأسیسات و ساختمان‌ها، بیمارستان‌ها، پالایشگاه‌ها و کارخانه‌ها می‌شود باید به میزان 40 درصد کل بودجه سالانه باشد تا پیشرفت و رشد مطلوب کشور محقق شود، تصریح کرد: در سال جاری 63 درصد بودجه عمرانی تخصیص یافته و دستگاه‌ها در استفاده از این بودجه دو ماه از برنامه جلوتر هستند و حداکثر تا دی ماه کل بودجه عمرانی کشور هزینه خواهد شد.

وی افزود: در حالی که سال عمرانی تیرماه به پایان می‌رسد و برای تامین بودجه مورد نیاز برای فعالیت در 6 ماه باقیمانده، امیدواریم لایحه متمم بودجه که به مجلس ارائه خواهد شد، تصویب شود.

احمدی‌نژاد همچنین با بیان اینکه مهمترین برنامه دولت برای حل مشکل مسکن کاهش نقش قیمت زمین به عنوان عاملی مهم در تعیین قیمت مسکن است، گفت : دولت برنامه‌ای را برای اجرا در 150 شهر کشور به منظور حذف قیمت زمین در ساخت مسکن آماده کرده است که طی 2 ماه آینده آغاز می‌شود و در کلان شهرها نیز برای حل مشکل مسکن حمایت از انبوه‌سازی در دستور کار قرار دارد.

رئیس‌جمهوری افزود: با حذف عامل قیمت زمین شرایط تثبیت شده‌ای برای رشد مطلوب بخش مسکن فراهم و طی چند سال آینده باعث بهبود شرایط در این بخش خواهد شد، ضمن آنکه تسهیلات حمایتی دولت در سال گذشته به 500 هزار واحد مسکونی تعلق گرفته، در حالی که این رقم در سال‌های گذشته حداکثر 300 هزار واحد بوده است.

احمدی‌نژاد همچنین به عملکرد فرهنگی دولت اشاره کرد و افزود: جهت‌گیری اصلی دولت در بخش فرهنگی به سمت تعمیق فرهنگ خودی است و این کار در آموزش و پرورش به سرعت در حال انجام است و در سایر بخش‌ها نیز با اصلاح شیوه سرمایه گذاری‌های فرهنگی و تصحیح بودجه‌ریزی‌ها پیگیری می‌شود و خوشبختانه بر اساس گزارش‌ها در سال گذشته در عوامل مختلف بین 7 تا 40 درصد نابسامانی‌های اجتماعی کاهش یافته که معنی آن حرکت مثبت و رو به رشد در بخش فرهنگ عمومی است.

رئیس‌جمهور با خاطر نشان کردن پیشرفتهای کشور در بخش علمی و تحقیقاتی گفت : خوشبختانه با تلاش محققان و دانشمندان کشور در این بخش با یک جهش مواجه بودیم که از جمله در زمینه هسته‌ای، تولید و پرورش سلولهای بنیادین، ترمیم ضایعات نخاعی و معالجه بیماریهای صعب‌العلاج به دستاوردهای بزرگ و کم‌نظیری دست یافتیم و امیدواریم با سرعت روز افزون این پیشرفت‌ها ادامه یابد و رسانه‌ها نیز با تشریح ابعاد آن به مردم اطلاع رسانی کنند.

کد خبر 5621

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز